Hejsa!

Jeg er i gang med at planlægge skillevægge på en overetage til Smålandsvillan Mariannelund.

Sandsynligvis vil stort set alle skillevægge (bortset fra mod badeværelset) blive bygget efter følgende princip:
- Gips 13
- OSB 11
- Regel med isolering
- OSB 11
- Gips 13

Spørgsmålet er valg af regel og CC-mål.

Til badeværelsesvæggen har jeg følgende overvejelser:

1. CC-målet er egentlig ikke så stort et spørgsmål, det føles som om det bør være CC300 og 1200mm plader. Men - kan man bruge 45x45 regel, eller bliver det for ustabilt? Tanken er, at der skal sættes fliser på badeværelsessiden...

Til de andre vægge har jeg følgende overvejelser:

1. Skal man bruge 45x45 som regel og få 93mm total tykkelse og få det til at passe med dørkarme, eller skal man bruge 45x70, komme op på 118mm - men så bliver det ikke nemt med karmene..?

2. Det ville jo selvfølgelig være rart at bruge CC450 på indvendige vægge og bruge 900 bredde på gipspladerne. Dog kommer OSB-pladerne i 1200 bredde, så det føles trods alt som om CC600 er at foretrække med også 1200mm gipsplader. Vil det blive stabilt med 45x45, hvis jeg vælger den regeldimension?

Tak på forhånd! :)

/Mattias

Eftersom du skal have OSB'en inderst, er det jo den, der styrer regelsafstanden. Jeg ved ikke, om der findes OSB i 900's bredde? Gipsen kan du jo vælge efter behag, eftersom den ikke behøver at skarve på regel, når du har OSB bagved.

• Synes
Kungdolf
  • Laddar…
Milkshaken
Badeværelset cc30 ja.... Læg OSB'en ned så behøver du ikke tænke på bæreevnen. I øvrigt ville jeg have brugt 70 reglar, og 70 isolering, det knager ikke så meget da.

45x45 bliver nok ikke en tilstrækkeligt stiv konstruktion til flisearbejde, der er risiko for revner i fugen. Du kunne bruge 70x45 c/c 30 og WAB (wet area board) 12,5 mm på badeværelsessiden og OSB og renoveringsgips på den anden side. Væggen bliver så 100 mm.

Jeg er nok for 45x70. Der findes jo desuden dørkarme, som er lidt bredere for at passe til 118 mm dybe vægge. Koster dog noget mere end standard.

OSB findes i 90 bredde.

Skav ikke OSB og gips samme sted, det bliver lettere at få en glat væg med forskudte skæv.

Protte

Tak for al input!

Så bliver det 45x70 på reglarne lige over! Jeg må så se, om det bliver CC450 eller CC600 ved de andre vægge, med lidt held finder jeg desuden OSB 900x~2400 lokalt, når det er tid, så bliver det nok cc450...

Jeg skal lede efter karme til 118mm, det føles jo som om +/- 1-2mm ikke bliver noget problem på karmbredden heller...

/m

Tænk 90 gips for alt i verden.
Det er svært nok at få den plade op ad trappen. En 120 plade tør jeg ikke tænke på, hvordan det skulle gå til. Hvad angår OSB kan du altid skrue den liggende.
Selv valgte jeg at dele OSB'en i to 60 plader for at få dem op i min Lammhult. Nogle 120 plader blev båret op, men der er garanteret mærker i væg og trappe efter det.

Hvad angår valg af regler har jeg ingen erfaring med 45 regel, men har kørt på 70 med cc 45 og 90 cc 30 i badeværelse. Der findes karm til 118 mm vægtykkelse også. Måske ikke på byggmax, men jeg skulle tro, at det er ret almindeligt. Din tænkte konstruktion med dobbelte plader og 70 regel må nok være blandt de mere almindelige måder at bygge væg?
http://www.bygghemma.se/inomhus/inn.../karmar/karmsidor snap-in vit/p-131550-131558

Et tip er at bruge 45x70 eller 45x95 på flad. Det bliver stivere end 45x45, men totalen bliver som med 45x45. Derefter ville jeg vælge regelafstand, så jeg slap for at skære i isoleringen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.