hej jeg tænkte på at opsætte en ny væg med ca 1cm afstand fra den eksisterende væg med det formål at lydisolere fra naboen.

tænkte at bruge et lag 120cm gips 12.5mm, som jeg allerede har, på 45mm stålskelettet med mineraluld imellem.

Spørgsmålet er om det er nok at opsætte med cc60, hvis man vil hænge fladskærms-tv og højttalere på væggen???

• Synes
Xellvas
  • Laddar…
Sæt OSB bagved gipsen, så får du ingen problemer! Ellers bør du kortla bagved TV'en eller fastgøre ved regel.

hvis man vil undgå OSB og kortlingar og kører cc40 i stedet, bliver holdbarheden tilstrækkelig da?

Ikke for at hænge et tv op i hvert fald, jeg ville jo aldrig hænge det op i kun gips. Hvis du vil undgå osb så lav i det mindste en ordentlig tværgående forstærkning der, hvor du skal have tv'et. Det tager jo ikke noget plads fra rummet, hvis det er det, du er bekymret for. Men 11 mm føles ikke som nogen fare at "stjæle". Så findes der vist også speciel akustik-isolering tror jeg. Tidningen Gör det själv havde en beskrivelse for nogle numre siden om, hvordan man bygger en lydisoleret væg på "bedste" måde.

Det er ikke regelafstanden, der afgør, om du kan hænge et tv op eller ej. Er det kun det, så er cc60 helt sikkert tilstrækkeligt. Det, der kan skabe problemer, er pladematerialet.

Man kan hænge et fladt tv i enkelgips med for eksempel mollypløk. Det er nok med c/c 600.

Et tip bare... regle cc45 eller 30 og køb 90 centimeters plader... uhyggeligt meget lettere at arbejde med end 120-ditto... Alternativt regle 60, sæt OSB, og så 90-gips på OSB....

Matti_75 sagde:
Man kan hænge et flad tv i enkelgips med eksempelvis mollyplugg. Det er nok med c/c 600.
Jo, klart at man kan. Men jeg havde ikke gjort det... Og hvilke rigtigt grimme huller det bliver så, hvis du vil tage tv'et ned...

petersson79 sagde:
Jo, klart att man kan. Men jeg havde ikke gjort det... Og hvilke skrækkeligt grimme huller det bliver, hvis du vil fjerne tv'et...
Skrækkeligt grimme huller?, hvis man tager en lille bidetang eller næbtang og "river af" den synlige "forside" på mollyn
så kan man skubbe pluggen ind i væggen, og får så kun et hul, der har samme diameter som pluggen.

Daniel78 sagde:
Ruggigt fula huller?, om man tager en lille bidetang eller næbtang og "river af" den synlige "forside" på mollyn
så kan man pille pluggen ind i væggen, og får da kun et hul som har samme diameter som pluggen.
Det er nok mange som betragter de huller som "ruggigt fula".

andersmc sagde:
Det är nog många som betraktar de hålen som "ruggigt fula".
Men de bliver jo ikke værre end et hul fra hvilken som helst skrue/plug, så det bliver jo til at spartle eller hænge op
et billede i hvilket fald som helst :)

Molly synes jeg er helt vidunderlige at bruge på gips, hurtigt og nemt monteret med det rigtige værktøj.

Ja, men hvis man sætter en spånplade af en slags bagved, så slipper man jo for de store grimme plughuller helt...

Mikael_L
Da det nu gælder lydisolering, skal TS selvfølgelig sætte (mindst) dobbeltgips.

Og da tager en gipsmolly af god kvalitet vel næsten 100kg i belastning?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.