hej har brug for idéer om, hvordan man bedst får den glatte overflade? Og beholde varmen indefra med dampspærre og korrekt ventilation.

Det er sådan, at jeg har købt et hus, der har behov for renovering, og som er fra 1909, dets konstruktion er af dobbeltmuret facade, dog malet udefra. Indefra er den pudset, og der er lidt små fugt, hvilket jeg vil løse.

Jeg har tænkt mig at renovere indgangsgulvet senere, derefter indramme indefra, som følger:

Dobbeltmuret eksisterende væg lige nu > bore nye luftspalte under/neden i facademørtlen > lægge kassette luftspalte under vinduet/pladen og ud i oven på/i facaden derefter > inde fra 25mm luftspalte > board/masonit bag reglen 3mm > regel 45 med isolering imellem > Dampspærre > horisontal > gipsplader.

Håber alle forstår, hvad jeg mente, men hvad synes I, er det en god løsning? Vil varmen holde sig, og bliver der ventileret ind og ud på den rigtige måde. Har dog allerede selvtrækkende ventilation.

Eller skal jeg bare skippe alt og bare pudse, styrke bjælkelaget med sokkelpap hele vejen rundt, med skosål.

Taknemmelig for al jeres hjælp, vil gerne høre jeres tanker, overvejelser og kritik. Gør det og løs det. Er det godkendt?

• Væg under renovering med tre vinduer og synlig isolering. Trægulv og værktøj på vindueskarmen.
  • Bygningstegning viser murstensvæg med lag af isolering, luftspalte og gipsplader, samt håndskrevne noter for ventilation og isolering.
  • Rødt murstenshus fra 1909 med hvidrammede vinduer omkranset af vilde buske og græs. Skyer på himlen over et roligt nabolag.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.