Skal fastgøre træregel (70x45) i letbetonvæg/leca/betonhulsten med puds. Findes der noget smartere end det jeg har gjort indtil nu? Det bliver mange trin, og få alle huller til at passe er lidt spændende. :o

• Bore huller i reglen.
  • Skrue skruerne ind så de stikker ud på bagsiden.
  • Trykke reglen mod væggen så skruerne markerer borehullerne.
  • Bore og plugge i væggen.
  • Håbe at alle huller passer, og at jeg ikke har boret skævt eller boret er gledet.
  • Skrue reglen fast.

Reglen skal holde redskaber og måske en værktøjstavle, så det er ikke kæmpe belastning.

Bore to huller som du siger. Fastgør reglen. Bore de resterende huller, når reglen er på plads. Fastgør en plug på skruen. Hammer forsigtigt pluggen gennem reglen, skru fast.

Eller brug spigplugg og bor gennem både regel og væg i et moment. Så slår du bare spigpluggen ind med en hammer. Sidder som bjerget.

S
Sister ray sagde:
Eller anvend spikplugg og bor gennem både regel og væg i et moment. Så slår du bare spikpluggen ind med en hammer. Sidder som bjerget.
nja. ikke direkte. lettet spikpluggen bare udvider hullet

En del tips, tak. Bliver ikke hullet i reglen lidt stort, hvis man skal bore takt igennem? Måske skive? Hvilken boring bruger man til både træ og beton?

S
-MH- sagde:
En del tips, tack. Blir inte hålet i regeln lite stort om man skall borra takt igenom? Kanske bricka? Vilken borr använder man till både trä och betong?
almindeligt slagboremaskine. nej du får fastgørelsen i matrialet bagved. havde været anderledes hvis du forborrede for træ til træ montage

Okay, så til de der lättbetongskruvar som er 7,5mm bruger jeg en slagboremaskine gennem både træ og beton. Diameter på bor?

Det afhænger af dimensionen på skruen - læs instruktionerne for skruen du køber.

Jeg har brugt både facadeplug og letbetonskrue til dette, og begge fungerer godt.

Her er lidt lasttest for facadepluggen:

lastprov.JPG

Jeg hænger ikke længere, men facaden gør det.

• Synes
Tärnvind og 1 anden
  • Laddar…
Googlerede på facadeplug, og tror jeg forstår. Pluggen skal være igennem både regel og beton, så til en 45mm regel måske en 10x120 kan være tilstrækkelig. de koster 1000:-/50 stk hos Beijer. :o

Aha!

Så har man lært noget i dag også :) Vidste ikke, at facadepluggen også skulle være i reglen. Tænk, hvis man havde vidst det, da man satte bærende linje op til altanen i huset :D

@MH: Det er halv pris på byggmax - men stadigvæk en røverpris.

Gør du det ikke sværere end det er nu ;)
Jeg lover, at min metode er tilstrækkelig til dit formål.

Var og botaniserede hos byggemarkedet, og prisen for sømpluk var nogle kr stykket. Glemte at tjekke, hvad facadepluk kostede, desværre. Skruerne var fra nilsahlgren.se, de har en god produktkatalog:

http://www.nilsahlgren.se/attachments/download/313/NA Skruvkat 2012Q3 30 juli 2012 LowRes B.pdf

Sømpluk ser ikke ud til at du til hulsten, der skal det være facadepluk (længere stykke som stikker ind, skal skrues ikke slås ind). Så har man lært noget. Købte inget, har bare tre huller tilbage for øjeblikket, det skal vel gå med almindelige pluk.

Nimhed, trænger ikke skruehovedet igennem reglen da?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.