3,102 læst ·
17 svar
3k læst
17 svar
Regel cc 600 på en 700 bred væg?
Side 1 af 2
Det kommer vel an på, hvad væggen er til, hvor tyk OSB du har tænkt dig, og hvad den skal beklædes med, osv.
Skal der f.eks. flises, skal underlaget være ordenligt fri for flex for at fuger ikke skal revne, og dermed er 11mm OSB ikke egnet. For øvrigt er OSB ikke egnet bag fliser pga. dens relativt store egenbevægelse. Og bag fliser i vådrum "forbudt" ifølge BKR's vådrumsregler. Så fliser var måske et dårligt eksempel.
Men giv os lidt mere kød på benene. En ydervæg? En "vigtig" væg? Skal der være gips på OSB'en?
Skal der f.eks. flises, skal underlaget være ordenligt fri for flex for at fuger ikke skal revne, og dermed er 11mm OSB ikke egnet. For øvrigt er OSB ikke egnet bag fliser pga. dens relativt store egenbevægelse. Og bag fliser i vådrum "forbudt" ifølge BKR's vådrumsregler. Så fliser var måske et dårligt eksempel.
Men giv os lidt mere kød på benene. En ydervæg? En "vigtig" væg? Skal der være gips på OSB'en?
Ja, ups, jeg glemte vist lidt der. Det er en indvendig væg i en gang mellem to rum bare – kommer formentlig ikke engang til at have noget hængende på sig, men sætter OSB for en sikkerheds skyld. På OSB'en (11 mm) kommer gips (13 mm). Derefter skal en brystningspanel på, og visse partier males og visse partier tapetseres.
Det føles jo som om det der bliver tilstrækkeligt stabilt selv med cc800.
Ting jeg kan komme i tanke om på stående fod, som du kan få brug for den der ekstra regel til, er:
Hvis pladesamlingen kommer der.
Hvis du har brug for en regel til at sætte en eldåse mod (kan også løses med en mindre regelbit).
Ting jeg kan komme i tanke om på stående fod, som du kan få brug for den der ekstra regel til, er:
Hvis pladesamlingen kommer der.
Hvis du har brug for en regel til at sætte en eldåse mod (kan også løses med en mindre regelbit).
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Jeg har jo svært ved at se, hvorfor man skulle have brug for en samling, hvis væggen skal være 7-800mm bred.Mikael_L sagde:Det føles jo som om det dér bliver tilstrækkeligt stabilt også med cc800.
Ting jeg kan komme i tanke om lige på stående fod, som du kan have brug for den dér ekstra regel til, er:
Hvis pladesamlingen kommer dér.
Hvis du har brug for en regel til at sætte en eldåse imod (kan også løses med et mindre stykke regel).
Også svært at forstå, hvorfor man skulle placere en evt. dåse midt på væggen.
Jeg har da absolut ingen problemer med at se, hvornår det er nødvendigt.Paul-Staffanstorp sagde:
Hvis den opbyggede væg slutter der med en halv plade eller noget sådan som sidste stykke, så bliver det vel en pladesamling der.
Jeg har ikke helt klart for mig, hvordan TS mener, men det kan altså dreje sig om en væg, hvor der er 800mm tilbage efter døråbningen.
Men på TS spørgsmål bør det ikke være tilfældet, men bedst at fortælle det alligevel.
Hvor TS vil have vægudtag, dataudtag og sådan noget, har vi selvfølgelig ingen anelse om, men nu ved TS, at han kan få brug for noget at fastgøre det i.
Jeg har selv i hvert fald glemt vigtige småting nogle gange, som har resulteret i ekstra arbejde. Men jeg er jo en stakkels amatør.
Holder med meckis, sæt en regel i midten så bliver det stabilt og godt, jeg ser ingen grund til at spare på antallet af reglar man ved aldrig hvad man vil "have" væggen til om 3, 5 eller 10 år så lige så godt at gøre det ordentligt fra begyndelsen.
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Ok, men du behøver ikke tage det ilde op...Mikael_L sagde:Jeg har da absolut ingen problemer med at se, hvornår det er nødvendigt.
Hvis den opreglede væg ender der med en halv plade eller noget som det sidste stykke, så bliver der vel en pladesamling der.
Jeg har ikke helt klart for mig, hvordan TS mener, men det kan altså dreje sig om en væg, hvor der er 800mm efter døråbningen.
Men på TS spørgsmål burde det ikke være tilfældet, men bedst at fortælle det i hvert fald.
Hvor TS vil have vægudtag, dataudtag og sådan noget har vi selvfølgelig ingen ide om, men nu ved TS, at han kan have brug for noget at fastgøre det i.
Selv har jeg i hvert fald glemt vigtige småting nogle gange, som har resulteret i ekstra arbejde. Men jeg er jo en stakkels amatør.
Jeg har i hvert fald svært ved at se, at man skulle behøve en samling på en væg, der er 7-800mm bred, når TS skriver som han gør...
tobiias sagde:
Selvfølgelig er det lige så let at sætte en som forstærkning, hvis man gider...Jan-Å sagde:
Det er jo sådan, jeg også tolker det, når TS skriver, at væggen skal være 7-800mm bred, og så skriver han om kanter... hvilket for mig er mere end EN...mats_o sagde:
Skulle væggen være en forlængelse af noget, så burde den jo kun have EN kant...
På cc600 sætter man enkelgips i normale hjemmemiljøer, det anses derfor være tilstrækkeligt stabilt. Med en ekstra OSB bagved giver det garanteret samme stabilitet op til cc800.
(Derimod lige så garanteret, at man ikke kan have cc1200 med samme stabilitet
)
Så uden nogen specielle stabilitetskrav eller andre årsager til at have en regel der, kan man springe den over.
(Derimod lige så garanteret, at man ikke kan have cc1200 med samme stabilitet
Så uden nogen specielle stabilitetskrav eller andre årsager til at have en regel der, kan man springe den over.
tobilas har nok allerede gjort denne væg færdig
Jeg ville sætte en regel midt i. Så får du en cc-afstand på ca. 400 mm, hvilket er bedre end 800. Ikke fordi der vil ske noget med væggen med "det føles bedre" at sætte en regel der. Omkostningsmæssigt handler det om 40 kroner, og du ved, at du nu har overdimensioneret i stedet for underdimensioneret. Herlig følelse, når du går i seng og tænker på din væg.