Hej!
Er begyndt at rive i garage/forrådsdelen af huset, da vi planlægger en bedre garageport.
Døren, som sidder der nu, er så lille/lav, at det ikke går at køre en moderne bil ind, så den skal skiftes, men det store problem er tagets højde. Der er meget plads over taget (altså loftet), men det er heller ikke brugbart på nogen måde, så det står bare åben, og nu er jeg begyndt at overveje at hæve taget til nogenlunde normal højde. Naboerne har tilsyneladende haft det samme problem, og de gjorde ifølge skitsen nedenfor. Spørgsmålet er, hvor stor risiko man tager ved at flytte op reglarne på denne måde. Rummet er ca. 35 kvm, og jeg vil gerne have hele området åbent. Skitsen er jo ikke helt målfast, og i virkeligheden skal reglen flyttes ca. 40 cm "opad".
Nogle synspunkter?
Er begyndt at rive i garage/forrådsdelen af huset, da vi planlægger en bedre garageport.
Døren, som sidder der nu, er så lille/lav, at det ikke går at køre en moderne bil ind, så den skal skiftes, men det store problem er tagets højde. Der er meget plads over taget (altså loftet), men det er heller ikke brugbart på nogen måde, så det står bare åben, og nu er jeg begyndt at overveje at hæve taget til nogenlunde normal højde. Naboerne har tilsyneladende haft det samme problem, og de gjorde ifølge skitsen nedenfor. Spørgsmålet er, hvor stor risiko man tager ved at flytte op reglarne på denne måde. Rummet er ca. 35 kvm, og jeg vil gerne have hele området åbent. Skitsen er jo ikke helt målfast, og i virkeligheden skal reglen flyttes ca. 40 cm "opad".
Nogle synspunkter?
Senest redigeret:
Løft hele garagen med donkraft i stedet, og mur 2 gange med Leca dvs. 40 cm, så får du stadig beholdt isoleringen i hele taget, hvis du gør som du foreslår, bliver det unødvendigt meget arbejde samt meget dårligere isolering.
Du kan fastgøre ordentlige planker for at stabilisere garagen, inden du løfter, så løfter du bare langsomt lidt ad gangen rundt om, indtil du har den rette højde.
Du kan også lave huller gennem garagevæggen og lade ståldragere/HEA løbe gennem garagen, så kan du løfte på kun 6 punkter ude fra og opstøtte det lettere.
MvH jawen
Du kan fastgøre ordentlige planker for at stabilisere garagen, inden du løfter, så løfter du bare langsomt lidt ad gangen rundt om, indtil du har den rette højde.
Du kan også lave huller gennem garagevæggen og lade ståldragere/HEA løbe gennem garagen, så kan du løfte på kun 6 punkter ude fra og opstøtte det lettere.
MvH jawen
Men nu kommer vi vel ind på byggetilladelsespligtige foranstaltninger. Hvilket igen kræver, at f.eks. lokalplanen tillader den nye bygningshøjde osv. I øvrigt er det sandsynligvis byggetilladelsespligtigt at ændre på spær, da man ændrer på bærende konstruktion, men det kan i det mindste ikke ses udefra. Så det bliver vel mere et samvittighedsspørgsmål.jawen sagde:
Men ellers medfører jawens forslag flere gode finesser.
Det er murværk tættest på garagegulvet = mindre risiko for fugtskade på stommen.
Indervæggene bliver højere = mere plads til hylder, skabe og anden opbevaring.
Men angående ændring af spær tør jeg ikke have nogen mening om bæreevnen eller hvordan det skal dimensioneres.
Den tanke slog mig tidligt, men det er helt udelukket, da der findes en lokalplan for området, og alle garagerne/husene er ens. I mit tilfælde står garagen desuden direkte ved siden af naboens, deler dog ikke væg, men en løft ville ikke blive værdsat alligevel
.
Hvad angår isolering, plader og lignende, så har jeg allerede smidt alting væk - konstruktionen er blotlagt s.a.s.
Hvad jeg kan se, så er underrammerne ikke bærende på nogen måde - de er sømmet fra siden mod overramsrammerne og desuden skarvet i midten.
Garagen er 6m lang, og de nye underrammer ville blive ca. 5m lange - kan man undgå skarven på denne længde?
Hvad angår isolering, plader og lignende, så har jeg allerede smidt alting væk - konstruktionen er blotlagt s.a.s.
Hvad jeg kan se, så er underrammerne ikke bærende på nogen måde - de er sømmet fra siden mod overramsrammerne og desuden skarvet i midten.
Garagen er 6m lang, og de nye underrammer ville blive ca. 5m lange - kan man undgå skarven på denne længde?
Underrammerne har en vigtig opgave i spærrets statiske konstruktion.vagabondo sagde:Den tanke slog mig tidligt men det er helt udelukket i og med at der er lokalplan for området og alle garager/huse er ens. I mit tilfælde står garagen desuden lige ved siden af naboens, deler dog ikke væg, men en løft ville ikke blive værdsat alligevel.
Hvad angår isolering, plader og lignende har jeg allerede smidt det hele væk - konstruktionen er blottet s.a.s.
Hvad jeg kan se er underrammerne ikke bærende på nogen måde - de er sømmet fra siden mod overrammerne og desuden sammenspundne i midten.
Garagen er 6m lang og de nye underrammer ville blive ca. 5m lange - kan man undgå samlingen på denne længde?
De ER bærende, selvom du ikke kan se det direkte som lægmand.
Flytter du op som du havde tænkt, vil de skrå dele af spæret blive udsat for et moment, de ikke er beregnet til.
Svejse en bærende konstruktion i stålramme 3 ben, 2 ben i forkant, bjælke mellem benene, bjælke i kip, som fæstnes i bageste ben, så får du fuld lofthøjde samt kan isolere så meget eller lidt du vil.
Ses ingenting udefra ;-).
MvH Jawen
Ses ingenting udefra ;-).
MvH Jawen
Klik her for at svare