Har bygget et terrasse med tag på bagsiden af huset og vil nu sætte "vægge" op for at undgå indsyn. Jeg havde tænkt mig at bruge stående råspont (billigt), men er ikke helt sikker, bliver der problemer med fugt? Træet skal males før opsætning (læst at malingen ikke trænger hele vejen ind i sponten?). Er der noget andet, man skal tænke på vedr. råspont? Findes der noget andet, der virker? Har kigget på yderpanel, men den er u-spontet, der hvor jeg handler..vil jo helst undgå sprækker!

Mvh

Hej
Farven vil trænge ind forskelligt i dybden på råsponten. Den grove side suger bedre end den glattere, men det burde egentlig ikke være noget problem. Du kan male flere gange, hvis det dækker dårligt. Når det drejer sig om sponten, er det selvfølgelig sådan, at farven ikke trænger ind der. Du skal male træet, inden du sømmer det op.

Derimod er min erfaring med råsponten, at den kan være ret grim med knasthuller og lignende - især på bagsiden. Men det gør måske ikke noget?

råspånt plejer jo at være ret billigt træ og dermed bruges ikke det bedste træ dertil.
Lockpanel måske kan være noget?

Hej, tak for svarene.

Det der ang. at man ikke kommer til sponten med maling, er det virkelig så farligt da? Tænkte ellers at man vel kan stå og pille med en pensel, hvis det nu skulle være så vigtigt. Og ja, jeg havde tænkt mig at male træet mindst en gang, inden det kommer op, synd bare at vejret svigter... det tager jo evigheder, før træet tørrer.

Angående knasthuller, hvis man forsøger at sortere de fineste brædder fra og hvis man evt. skulle risikere at en knast falder ud, kan det så rettes op? Man kan vel lime knasten på igen, men lad os sige, at den af en eller anden grund skulle være væk?

Efter en hurtig kig på google ser skallen lidt "overkill" ud, jeg bor bare til leje og vil ikke bruge alt for mange penge, men tak for tippet!

Nej det er ikke farligt med at farven ikke trænger ind, men det kan blive stribet. Maler du én gang før, løser du det problem.

Om det går at lime kviste på plads? Jo det burde vel fungere, hvis du er så heldig, at det er hele runde huller, der er skabt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.