Hej!

Et dumt spørgsmål måske, men hvordan i alverden får man en lige kant/linje på f.eks. en 40x40 plade, hvis man ikke har en lige kant på nogen af de 4 kanter?

MVH /Zajter

Det er fredag, og jeg er nok lidt træt, men... hvad vil du præcis gøre?

Hvad er det for en plade, hvad er formålet med den?

Du tager noget, der er mindst 40 cm langt og lige, og saver efter eller tegner en streg efter. Derefter bruger du vinkelhagen for at få de andre sider i vinkel med den første.

Lyder det som en vej fremad?

Det kan jo være godt at krydsmål på diagonalen, før du saver. Afstanden mellem hjørnerne skal være roden af (fyrre i kvadrat plus fyrre i kvadrat).

Hej!

Jeg skal lave en bundplade til et bur. Og alle vinkler/kanter er skæve. Hvis jeg lægger en 40 cm træplanke som er lige og tegner efter denne, hvordan ved jeg om jeg har lagt den lige. Vaterpas??

du skal finde en retvinkel og tage udgangspunkt i den. Et ark papir til printeren plejer at have rette vinkler..... så kan du tage sådan en hvis størrelsen passer.... så tegner du alle hjørner retvinklede .... sådan ville jeg have gjort, på en eller anden måde ;)
gaia

Sæt buret på en papplade og tegn omridset, klip til og overfør til en træplade.

Det du skal gøre er at skabe en lige firkant hvis jeg forstår dig korrekt.

Tricket er da at "glemme" yderkanterne.

Tegn således en lige streg ved hjælp af fx en lineal. Det spiller absolut ingen rolle, hvordan denne streg forholder sig til yderkanten da du jo har glemt denne (eller hur).
Så tager du som sgt vinkelhagen og måler to nye streger ud fra din første streg.
Nu har du tre sider, og det er bare at måle den fjerde side ind.

Jamen tak for alle svar. Nu skal det nok gå.

/zajter

MathiasS sagde:
Du tager noget, der er mindst 40 cm langt og lige, og saver efter eller tegner en streg efter. Derefter bruger du vinkelhagen til at få de andre sider i vinkel med den første.

Lyder det som en vej fremad?

Det kan jo være godt at krydsmål på diagonalen, inden du saver. Afstanden mellem hjørnerne skal være kvadratroden af (fyrre i kvadrat plus fyrre i kvadrat).
Eller endnu enklere matematik i netop 45 graders tilfellet... 40*1,41, hvilket er kvadratroden af 2....

mr Z sagde:
Eller endnu enklere matematik i netop 45 graders tilfellet... 40*1,41 hvilket er kvadratroden af 2....
sqrt(40x40+40x40)=
sqrt(2x40x40)=
40xsqrt(2)=~
40x1,41

Jeps, det var jo det jeg sagde! 8-)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.