Hej!
Min partner og jeg har købt et rækkehus fra -68, hvor alt stort set er uberørt og i original stand.
Vi har forstået, at vi skal arrangere:
- Ny varmekilde. I dag er der en oliefyr + tank, som skal fjernes. Og vi planlægger at installere en vand/luft-varmepumpe.
- El. Hele husets el skal gennemgås.
- Badeværelse. Badeværelset skal totalrenoveres, da overfladerne har overskredet sidste salgsdato for længe siden. Desuden er afløbsstammen revnet og lækker, hvis vi bruger badeværelset.
- Køkken. Vi skal rive ud og installere et mere moderne køkken. Også her skifte rør under køkkenvasken.
Hvad starter vi med? Vi satser lige nu på at fjerne olietanken og få en mere moderne varmekilde, især nu om vinteren, når det er koldt, så intet fryser i stykker. I dag har vi nogle el-radiatorer kørende i huset for at undgå fugt med mere.
Og hvis vi installerer vand/luft-varmepumpe relativt snart, kræver en sådan moderne varmekilde mere el? Jeg er bange for, at sikringerne springer konstant.
Når jeg har talt med elektrikeren om at gennemgå al el i huset og styrke op, mener han, at vi skal starte med badeværelset først, så han ved, hvordan elen skal planlægges der.
For mig er dette en labyrint. Hvordan skal jeg tænke, hvad skal jeg prioritere?
I dag har vi dobbelt bolig, og vi planlægger at flytte ind til foråret, når vi forhåbentlig har fået de største dele af renoveringsprojektet klar.
Min partner og jeg har købt et rækkehus fra -68, hvor alt stort set er uberørt og i original stand.
Vi har forstået, at vi skal arrangere:
- Ny varmekilde. I dag er der en oliefyr + tank, som skal fjernes. Og vi planlægger at installere en vand/luft-varmepumpe.
- El. Hele husets el skal gennemgås.
- Badeværelse. Badeværelset skal totalrenoveres, da overfladerne har overskredet sidste salgsdato for længe siden. Desuden er afløbsstammen revnet og lækker, hvis vi bruger badeværelset.
- Køkken. Vi skal rive ud og installere et mere moderne køkken. Også her skifte rør under køkkenvasken.
Hvad starter vi med? Vi satser lige nu på at fjerne olietanken og få en mere moderne varmekilde, især nu om vinteren, når det er koldt, så intet fryser i stykker. I dag har vi nogle el-radiatorer kørende i huset for at undgå fugt med mere.
Og hvis vi installerer vand/luft-varmepumpe relativt snart, kræver en sådan moderne varmekilde mere el? Jeg er bange for, at sikringerne springer konstant.
Når jeg har talt med elektrikeren om at gennemgå al el i huset og styrke op, mener han, at vi skal starte med badeværelset først, så han ved, hvordan elen skal planlægges der.
For mig er dette en labyrint. Hvordan skal jeg tænke, hvad skal jeg prioritere?
I dag har vi dobbelt bolig, og vi planlægger at flytte ind til foråret, når vi forhåbentlig har fået de største dele af renoveringsprojektet klar.
Først skal I tjekke husets tag, og eventuel drænering hvis huset har kælder. Man begynder altid med at sikre sig, at huset er tæt.
Derefter varme og el.
Til sidst bad og køkken.
Når I stopper med at fyre med olie, ophører husets ventilation, hvilket skal udbedres, det kommer også før køkken og bad.
Derefter varme og el.
Til sidst bad og køkken.
Når I stopper med at fyre med olie, ophører husets ventilation, hvilket skal udbedres, det kommer også før køkken og bad.
Isakare sagde:
Tak och dränering behövs inte göras nu, det har vi faktiskt kollat upp redan
Ok, då är jag inne på rätt tänk med, att få igång värmen i huset.
Dock förstår jag inte elektrikerns kommentar att bad ska göras i samband med el. Är det för att elektrikern vill veta vart uttag och lampor ska sitta? Jag tänker att elektrikern får gå igenom befintlig el, och den dagen vi ska göra om badrum får vi ta in elektrikern igen.
Tillykke, men nu har I fået jer et ordentligt projekt. Troligt kan I glemme at flytte ind til foråret, men klogt som det lader til at bruge lidt tid på planlægning. Vil I flytte ind i et færdigrenoveret hus, eller er planen (og økonomien) at blot gøre det vigtigste først og så tage resten efterhånden? Varmesystemet er en god start, og badeværelset derefter som elektrikeren foreslog, udskiftning af rør påvirker nok også køkkenet...I har altså brug for en VVS-firma, elektriker, gulvlægger, snedker som skal koordineres. Har I tid og kraft til selv at holde i koordineringen? Tænk på fælderne med omkostninger, der kan trække ud og, ligesom håndværkerne selv i mange tilfælde. Læg en budget og tilføj så 50 procent, men fortæl det ikke til nogen, at I har en margin. (Det vil I alligevel ikke have mod slutningen af jeres projekt.) Held og lykke!JollanBygg sagde:
Hej!
Jeg og min sambo har købt et rækkehus fra -68, hvor alt i princippet er urørt og i original.
Vi har forstået, at vi skal ordne:
-ny varmekilde. I dag er det en oliefyr+tank, der skal monteres ud. Og vi planlægger at installere vand/luft-varmepumpe.
-el. Hele husets el skal gennemgås.
-badeværelse. Badeværelset skal totalrenoveres, da overfladerne har passeret sidste salgsdato for længe siden. Desuden er afløbsstammen revnet og lækker, hvis vi bruger badeværelset.
-køkken. Vi skal rive ud og installere et mere moderne køkken. Også her udskifte rør under køkkenvasken.
Hvad starter vi med? Det vi satser på nu, er at få ud olietanken og få installeret en mere moderne varmekilde, især nu om vinteren, når det er koldt, så intet fryser i stykker. I dag har vi nogle el-elementer i gang i huset for at undgå fugt med mere.
Og hvis vi installerer vand/luft-pumpe relativt snart, kræver en sådan mere moderne varmekilde mere el? Jeg er bange for, at sikringerne vil springe konstant.
Når jeg har talt med elektrikeren om at gennemgå al el i huset og styrke op, mener han, at vi skal påbegynde badeværelset først, så han ved, hvordan elen skal planlægges der.
For mig er det her et virvar. Hvordan skal jeg tænke, hvad skal jeg prioritere?
i dag har vi dobbelt bolig, og planlægger at flytte ind til foråret, når vi forhåbentlig har fået gang i de største dele af renoveringsprojektet.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 indlæg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5,628 indlæg
Skal I rive alt ud, så benyt lejligheden til at rette op på gulvene, jeg ved ikke, hvordan det er hos jer, men rækkehusbyggerierne fra 68 plejer at have gulve, der hælder både her og der. Det skulle bygges hurtigt og billigt, lønninger baseret på materialeomkostninger. Man kunne f.eks. finde mange ruller med isolering i krybekælderen i stedet for i gulvene.JollanBygg sagde:
Hej!
Jeg og min sambo har købt et rækkehus fra -68, hvor alt er principielt urørt og i original.
Vi har forstået, at vi skal ordne:
-ny varmekilde. I dag er det en oliefyr+tank, der skal demonteres. Og vi planlægger at installere en vand/luft-varmepumpe.
-el. Hele husets el skal gennemgås.
-badeværelse. Badeværelset skal totalrenoveres, da overfladerne for længst har passeret sidste salgsdato. Desuden er afløbsstammen sprukket og lækker, hvis vi bruger badeværelset.
-køkken. Vi skal rive ud og installere et mere moderne køkken. Også her udskifte rør under køkkenvasken.
Hvad starter vi med? Det vi satser på nu, er at få ud oljetanken og få indsat en mere moderne varmekilde, især nu om vinteren, når det er koldt, så intet fryser. I dag har vi nogle el-elementer kørende i huset for at undgå fugt med mere.
Og hvis vi installerer vand/luft pumpe relativt snart, kræver en sådan moderne varmekilde mere el? Jeg er bange for, at sikringerne springer hele tiden.
Når jeg har talt med elektrikeren om at gennemgå al el i huset og styrke det op, mener han, at vi skal påbegynde badeværelset først, så han ved, hvordan elen skal planlægges der.
For mig er det her et virvar. Hvordan skal jeg tænke, hvad skal jeg prioritere?
I dag har vi dobbelt bolig og planlægger at flytte ind til foråret, når vi forhåbentlig har fået de største dele på renovationsprojektet i gang.
Klik her for at svare