Jeg er ved at renovere lidt.
Jeg har i mit vaskerum fundet ud af, at væggene er lavet af en slags gasbeton.
Det er bygget i 1965, og jeg undrer mig over, om det er noget farligt, strålende.
Jeg vedhæfter et billede af stenen.
Taknemmelig for et meget hurtigt svar, da jeg skal mure et lag.
Farven er lidt svagt blålig, ses dårligt på billedet.

• En gasbetonblok på jorden med ujævn overflade, svagt blålig farve noteres i kontekst af renovering og bekymring for materialets sikkerhed.
Ja, det er helt klart sk. blå letbeton - som afgiver Radongas.
Findes fra lidt forskellige producenter og graden af radonafgivelse varierer, dette kan man
tjekke med en gammamåler (en slags Geigertæller).
Var jeg dig, ville jeg nok udskifte den, hvis muligt, til et mere sundhedsvenligt materiale.

Er det kun de vægge i vaskerummet, der indeholder blåbetong, så er det ikke farligt, det er først når hele eller store dele af huset består af blåbetong, at det kan nå op i farlige værdier. Du kan læse mere her.

Jeg rev væggene ned. Så det bliver træregler i stedet nu!

jon_h sagde:
Er det kun de vægge i vaskerummet, der har blåbeton i sig, så er det ingen fare, det er først når hele eller store dele af huset består af blåbeton, at det kan komme op i farlige værdier. Du kan læse mere her.
Nu skaber du expressenforsider jon :)

Farligt er ikke ordet direkte:

"Den som gennemsnitligt i et helt år eksponeres for en gammastråling af 0,20 mikrosievert pr. time modtager en stråledosis af 1 millisievert. Den som opholder sig 80 procent af året i et rum med 1,2 mikrosievert pr. time får således en stråledosis på 5 millisievert. Risikoen ved denne dosis er så lav, at de ansvarlige myndigheder, da spørgsmålet om gammastråling i blåbetonhuse blev behandlet i Radonundersøgelsen 1979, ikke fandt grund til restriktioner for beboelse. Derimod har myndighederne for at forhindre, at nye bygninger opføres af materialer med høj gammastråling bestemt, at grænseværdien for højeste tilladte gammastråling i nye bygninger i rum, hvor personer opholder sig mere end midlertidigt, skal være 0,3 mikrosievert pr. time (Boverkets Byggregler BFS 2006:12, BBR 12"

Helt ufarligt er snarere ordet, men hvis man alligevel er bekymret, kan man i muligste omfang fjerne det :)

/K

Du har ret, det var ikke det bedste ordvalg.

Du misser dog helt det, som er potentielt alvorligt fra et risikosynspunkt med blå letbeton... Nemlig at den ud over den nævnte gammastråling, udsender radongas. Det er radongassens nedbrydningsprodukter, de såkaldte radondøtre, som udgør den største fare fra et sundhedssynspunkt. Den skal i givet fald måles med en separat målemetode.

klaskarlsson sagde:
Nu skaber du expressen-løbesedler jon :)

Farligt er ikke ordet direkte:

"Den som gennemsnitligt over et helt år eksponeres for en gammastråling på 0,20 mikrosievert per time modtager en stråledosis på 1 millisievert. Den som opholder sig 80 procent af året i et rum med 1,2 mikrosievert per time får således en stråledosis på 5 millisievert. Risikoen ved denne dosis er så lav, at ansvarlige myndigheder, da spørgsmålet om gammastråling i blåbetonhuse blev behandlet i Radonudredningen 1979, ikke fandt anledning til restriktioner for beboelse. Derimod har myndighederne for at forhindre, at nye bygninger opføres af materiale med høj gammastråling, bestemt at grænseværdien for højeste tilladte gammastråling i nye bygninger i rum, hvor personer opholder sig mere end midlertidigt, skal være 0,3 mikrosievert per time (Boverkets Byggregler BFS 2006:12, BBR 12"

Helt ufarligt er snarere ordet, men hvis man alligevel er bekymret, kan man så vidt muligt fjerne det :)

/K

Humulus sagde:
Du misser dog helt det, som er det potentielt alvorlige fra et risikoperspektiv med blå letbeton... Nemlig at den udover ovennævnte gammastråling afgiver Radongas. Det er Radongassens henfaldsprodukter, de såkaldte radondøtre, der er den største fare fra et sundhedsperspektiv. Den skal i forekommende tilfælde måles med separat målemetode.
Det er sandt. Og her skal man jo foretage en måling, hvis man er bekymret, for at se om man ligger under eller over 200 bq/m3. For at udbedre radongas, er det dog først og fremmest ventilation, der gælder. Dvs udsugning er en god metode fx. Man kan også undgå at bore alt for mange huller i blåbetonvægge på samme måde holde tapet eller malingslag intakt og mindske radongasafgivelsen.

Men stadigvæk er det sådan, at den officielle anbefaling for huse med blåbeton er at skifte, hvis man alligevel skal foretage indgreb, men man behøver ikke skifte på grund af strålingsrisikoen, da strålingsrisikoen ikke er farligt forhøjet. Og når det gælder radon, skal man foretage en måling. Radon kommer jo fra flere kilder end blåbeton, jordradon fx er jo endnu mere almindelig, så en måling er nok godt under alle omstændigheder.

/K

min kælder som er sutteræn er bygget med sådan sten, bygget 66. tjekkede med geigermåler, ikke for høje værdier men gjorde alligevel en radonmåling med doser. lå på ca 80-100. men som de har sagt tidligere er det nok jordradonet som er værst. om ikke hele huset er bygget i blåbetong

Blåbetonen blev fremstillet på flere forskellige steder og med materialer fra forskellige steder, hvilket resulterede i, at indholdet af den Uranbærende alunskiffer kan variere med så meget som en faktor 5 (fra ca: 20uSv - 100uSv).
Dine værdier indikerer, at du nok ikke har så meget jordradon og heller ikke nogen af de "værre" typer af blåbeton!
Kan du huske, hvilke gammaværdier du fik? (rummidte eller ved væg).

Lmob sagde:
min kælder, som er suteræn, er bygget med sådan sten, bygget 66. tjekkede med geigertæller, ikke for høje værdier, men lavede alligevel en radonmåling med doser. lå på ca 80-100. men som de har sagt tidligere er det nok jordradonet, der er værst. medmindre hele huset er bygget i blåbeton

tror det var rundt 18 ved alle ydervægge, de er isolerede med 5 cm blåbetong. en indre væg fik jeg 30 men den er væk nu pga olielækage. jeg radonmålte efter udskiftningen af væggen. man skulle måle ca. 20 cm fra væggen.
det var jo kun digitalmåler ingen strimmel eller sådan, derfor kan jeg ikke huske præcist.

18 lyder jo som blandt de mindst gamma-udbredende materialer, det er jo godt! Det forklarer også dine relativt lave værdier af radon.
Lidt undrende over at målingen blev gjort 20 cm fra væggen, SSI's metodebeskrivelse angiver at det skal være tæt på væggen og helst midt på denne. Desuden at man tager en værdi midt i rummet (rummets midte).
Vi måler også normalt med almindelige håndholdte instrumenter uden strimmel eller tilslutning til PC.

Lmob sagde:
tror det var rundt 18 ved alle ydervægge, de er isolerede med 5 cm blåbetong. en indvendig væg fik jeg 30, men den er væk nu pga olielækage. jeg radonmålte efter udskiftningen af væg. man skulle måle ca 20 cm fra væggen.
det var jo bare digitalmåler ingen strimmel eller sådan, derfor kan jeg ikke huske præcist

Er man ikke ryger eller passiv ryger, er der ingen større grund til at blive ophidset. SSI konstaterer i strålskyddsnytt 1/2001, at:
"Den gruppe af tilfældene, der havde været udsat for miljötobaksrök i hjemmet, syntes at stå for hele risikoøkningen, mens de, der ikke havde været udsat for miljötobaksrök, ikke viste nogen risikoøkning med øgende radonkoncentration."
Kigger man på diagrammerne på SSI's side, er det en betydelig risiko for rygere/passive rygere, men for personer, der aldrig udsættes for røg, er risikoøkningen yderst lille/ikke påviselig. Nu bor jeg for så vidt selv i et blåbetonhus med forhøjede værdier, gik fra 540 bq til 100 bq med installation af FTX-ventilation. Vi valgte at radonsanere for en sikkerheds skyld, men jeg er ret overbevist om, at det ikke er nødvendigt ud fra et sundhedssynspunkt, dog var det værd det fra et ventilationssynspunkt.

/UoC

Humulus sagde:
Du misser dog helt det som er det potentielt alvorlige fra et risikoperspektiv med blå letbeton... Nemlig at den udover ovennævnte gammastråling udsender Radongas. Det er Radongasens nedbrydningsprodukter, de såkaldte radondøtre, som er den største fare set fra et sundhedsperspektiv. Den skal i forekommende tilfælde måls med en separat målemetode.
Helt latterligt at "udskifte en væg" i letbeton pga. radon. De huse, der har den højeste radonkoncentration, er i 99,9% af tilfældene ikke letbetonhuse, men helt almindelige træhuse med torpargrund/krybekælder. Der kan du komme op på 5000 - 6000 becquerel uden at folk overhovedet bekymrer sig om at måle, for "det er jo et træhus". Jordradon giver mange gange højere værdier end radon fra byggematerialet. Radongas fra byggematerialet ventileres ud gennem luftudskiftning og bliver dermed meget lav. Et FtX aggregat udnytter varmen og giver et væsentligt forbedret indeklima.

Vi har blåbetonvægge i et rum, og jeg målte, og det var under 100Bq. (3 måneders måling) Tror det var 40... og da havde vi meget dårlig ventilation.. hvilket nu er blevet forbedret! Så lav en måling for at undersøge om blåbetonen udsender meget stråling eller ej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.