3+-planshus. Hel kælder. Er ved at renovere en gammel koldgang. Det er som en betonboks, kan man sige, støbt mod kældervæggen og fyldt med sten og grus.
I dag borede jeg et lille hul, fordi jeg skal føre en slange fra kælderen til gulvvarmen, som jeg skal lægge på betonen. Så opdager jeg, at remmen på kældervæggen er rådden. Jeg formoder, at fugt simpelthen har kunnet trænge derop og ikke har fundet ud igen. Remmen ligger i det der grus og stenene. Jeg skal tilføje, at hullet, jeg lavede, ligger tæt på betonboksens væg.
Skaden er ret overfladisk, måske lidt over en cm, hvor det er værst. Det er tørt, støver meget, når jeg piller ved det. Jeg kan ikke mærke, at det bliver værre, jo tættere jeg kommer på betonboksens væg. Og jeg synes, det føles ret stabilt, når jeg mærker med hånden i retning væk fra boksens væg.
Hvad gør jeg ved det her? Fylde igen og glemme det? Hvor længe tager det, før det bliver et reelt problem, og er det dumt? Det var ikke på dagsordenen at bryde hele gulvet i koldgangen op og skifte remmen...
Den typen af overraskelse og et ubehageligt delikat problem på halsen genkendes.
Dit håb er, at det er en gammel udtørret skade.
Hvordan er sylen på hver side af kaldgangen (udenfor)?
Kan det være, at kaldgangen oprindeligt ikke var en gang, men blot en udvendig trappe?
Hvordan er jordbunden og drænering?
Er det helt lufttæt i hjørnerne/forbindelsen mellem kaldgangen og husgrunden?
Bliver der meget vandplask fra sko om vinteren?
Kan du anlægge en inspektionsluge/brønd i forbindelse med det nye gulv?
Så kan du se/måle udviklingen over tid. (Godt for dig nu, og en sikkerhed for kommende ejere i fremtiden.)
Hvis huset er fra 30'erne og det ikke er værre end dette efter 80 år, så går processen måske ikke så hurtigt, hvis det overhovedet er en igangværende proces.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.