Under min totalrenovering af vores betontrappe med skifferplader ovenpå er der nu opdaget et nyt problem. Jeg har fjernet alle skifferpladerne og kan se, at den våde mørtel og den fugtige betonplade har ligget an mod indgangsdørens underside. Enten taler jeg her om dørkarmen eller om det er syllen. Hvis det er syll, så er den i så fald ret spinkel. Under alle omstændigheder - her er der en væsentlig fugtskade. Træet er porøst og der løber vand ud af det, hvis man stikker en kniv i det.
Fugtskaden går hele vejen under de lodrette "stolper" til højre og venstre på billedet, under sidevindue og dør. Mit spørgsmål er nu - hvordan løser man dette? Min tanke er at erstatte det beskadigede træ med nyt, men da med syllpapp under og desuden en inddækning direkte under døren, så regnvand løber ud et stykke.
Spørgsmålet er bare, kan dette gøres uden at demontere hele døren med sidevindue? Det ville være et meget besværligt projekt lige nu føler jeg. Kan man gøre på en anden måde? Hvad ville du gøre i mit tilfælde?
Jeg tror det er en dørkarm, og du bliver nødt til at fjerne døren + sidestykker for at kunne udskifte det dårlige stykke.
Har du tjekket, hvordan trappen hælder? Har du fald mod døren, har du flere problemer desværre.
Har du ikke fald udad, så må du nok ordne det samtidig, for ellers kommer fugtskaden igen.
Tak for svaret! Det lyder kompliceret at fjerne dør og sidestykker? Angående trappens hældning er jeg selvfølgelig ikke helt sikker, men lige nu regner det her, og så er den halve meter nærmest døren stadig tør. Nogle gange med vind kombineret med regn er det selvfølgelig rigtig vådt helt ind mod døren. Eller ved snefald. Problemet her tror jeg dog skyldes fugtvandring i den gamle mørtel under skiferpladerne. Det var kun våd sand, da jeg løftede på pladerne. Ifølge min teori har fugten altså vandret i sandet og gjort rammen våd, selvom det sjældent regner helt ind mod den. Jeg skal selvfølgelig stadig kontrollere hældningen, men jeg tror, det burde have været synligt, selv ved regnmængder som i dag, men nu er det tørt ind mod døren.
Forresten, hvis man skulle mere eller mindre beklæde den nye karm med syllpapp, dvs. under og op på siderne, ville det så ikke kunne hjælpe, selvom trappens hældning er forkert? Huset består af betonbjælkelag, så fugten kunne ikke direkte påvirke andet træ end netop karmen. Bare en overvejelse?