Hej BH!

Vi har lige købt et Gullringshus fra 1965, som vi ønsker at renovere og lave om.
Jeg har været i kontakt med den tidligere sælger, som siger, at disse vægge er bærende for taget.
Men selvudnævnte eksperter i min omgangskreds siger, at de ikke kan være bærende.

Jeg vil selvfølgelig få en konstruktør til at kigge på det.
Men nysgerrig som man er, så ønsker jeg lidt udtalelser fra BH og gerne måske en lettere begrundelse for, hvorfor de er eller ikke er bærende. (Forsøger at lære mig).

• Plantegning af et Gullringshus fra 1965 med to markerede vægge. Diskuterer, om de er bærende med hensyn til renovering.
  • Tegning af nordøst facade på et Gullringshus fra 1965, viser dør, vinduer og garage. Strukturens bærende elementer diskuteres til renovering.
  • Plantegning af et Gullringshus fra 1965, der viser potentielt bærende vægge markeret.
Væggene på billedet går lige igennem, og den ene er en del af ydervæggen på huset ser det ud til, de går også parallelt med tagryggen hvilket tyder på at væggen/væggene er bærende. Uden at have kigget på spær i loftet og hvad de hviler på, ville jeg sige at væggene er bærende og skal ikke røres uden at veksle dem, så du slipper for at få en utrolig lav lofthøjde meget hurtigt.

Venlig hilsen!

(Redigerede bare min sætningsstruktur da jeg knap selv forstod hvad jeg mente...)

Senest redigeret:
  • Synes
AG A
  • Laddar…
Jeg deler følelsen af, at væggen sandsynligvis er bærende! I dag bygger man gerne fritbærende w-spær, men det gjorde man ikke lige så meget tidligere...

Nu ser jeg ingen mål, men relativt til noget andet mål i tegningen antager jeg, at det er omkring 5 meter!?
Edit: kigger igen og gætter på 7 meter i stedet!

Mit hus bygget i 55 er 6,5 meter bredt, og spærene er ikke fritbærende! Tidligere ejere antog dog, at de var det, da de lavede en 3 meter åbning til køkkenet! Der har spærene sunket et par cm på midten...

Som pensioneret byggekonstruktør deler jeg tidligere skribenters opfattelse. Meget tyder altså på, at de er bærende.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.