Når jeg i andre ærinder rev et lag gamle aviser/masonit/planker mm under gulvet på sommerhuset, så jeg dette på en gulvregel:
og undersiden på en af gulvbrædderne:
Det falder ned et fint træstøv, når man roder med det:
Reglen, der er angrebet, var tidligere mod ydersiden, hvor regnen oftest kommer fra (I kan se de gamle panelbrædder, der stikker ned). Derefter blev huset "løftet en sten" og forlænget, så denne regel nu ligger svævende over den gamle grundmur i midten af bygningen.
Så bør dette være et gammelt angreb, der nu er "hvilede", eller kan jeg på nogen måde se, om det er aktivt/levende?
Ser ud som råd, men træstøvet antyder skadedyr også. Men hvis du ikke ser nogen skadedyr og hvis det er tørt, ville jeg nøjes med at overvåge det hele.
Jeg antager, at du ikke har problemer med bæreevnen som det ser ud nu...
Tak pacman42, det lyder fornuftigt! Jeg skal absolut fjerne det dårlige så. Måske har jeg en skvæt Boracol tilbage også at påføre. Bæreevnen er nok ikke noget problem da tilbygningens gulvregel (uskadet) sidder sammennaglede med det hele på den anden side af panelbrædderne.
Jeg ser ingen skadedyr. Burde man gøre det nu i august eller kan det være årstidsbundet mere mod forår/forsommer?
Skadedyrene flytter rundt hele året, det afhænger af hvilke skadedyr man forventer.
Træmel fra biller og larver kræver som regel, at træet er fugtigt. Hvis det er tørt, skal du ikke have nogle skadedyr. Derimod er der skadedyr, der aktivt forsøger at holde træet fugtigt ved at lede fugt. Ellers er det klassiske eksempel på at lede fugt ægte hussvamp. Dog intet dyr, ej heller nogen plante men tilhørende det tredje rige (hvis du ikke vidste det fra tidligere ;-).
Finder du ingen dyr, når du skærer i det beskadigede træ, så tror jeg ikke, der er nogen dyr heller.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.