582 læst ·
23 svar
582 læst
23 svar
Rädda befintlig vägg eller gipsa om?
Hej
Jeg håber, I kan hjælpe mig lidt med mit dilemma.
Jeg er gået i gang med at renovere gangen, som består af en aflange passage med flere døråbninger.
Jeg startede med at fjerne den eksisterende tapet så godt som muligt, da den var dårligt tapeseret flere steder. Dampfjerneren var desværre ikke så effektiv på netop denne væg, da det mest betød, at man ødelagde paplaget på gipsen bagved. Se billeder.
Nu står jeg med ujævne vægge med forskellige lag tapet fjernet. På en lille del (de første billeder) er paplaget mest beskadiget.
Som jeg ser det, har jeg to muligheder:
- Spærremale for derefter at rullespartle
- Rive al gips ned og sætte ny gips op i hele rummet
Jeg har mest hældet mod den første mulighed, da det føles som et stort arbejde at sætte ny gips op med alle åbninger og vinkler. Desuden er der 2,55 i loftshøjde, ved ikke om man kan nøjes med en 250 plade og efterlade lidt mellemrum oppe og nede?
Hvad ville I have gjort? Hvad tror I er mest effektivt i tid/arbejde?
Jeg håber, I kan hjælpe mig lidt med mit dilemma.
Jeg er gået i gang med at renovere gangen, som består af en aflange passage med flere døråbninger.
Jeg startede med at fjerne den eksisterende tapet så godt som muligt, da den var dårligt tapeseret flere steder. Dampfjerneren var desværre ikke så effektiv på netop denne væg, da det mest betød, at man ødelagde paplaget på gipsen bagved. Se billeder.
Nu står jeg med ujævne vægge med forskellige lag tapet fjernet. På en lille del (de første billeder) er paplaget mest beskadiget.
Som jeg ser det, har jeg to muligheder:
- Spærremale for derefter at rullespartle
- Rive al gips ned og sætte ny gips op i hele rummet
Jeg har mest hældet mod den første mulighed, da det føles som et stort arbejde at sætte ny gips op med alle åbninger og vinkler. Desuden er der 2,55 i loftshøjde, ved ikke om man kan nøjes med en 250 plade og efterlade lidt mellemrum oppe og nede?
Hvad ville I have gjort? Hvad tror I er mest effektivt i tid/arbejde?
Senest redigeret:
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 240 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,240 indlæg
Gips om skidtet, det er meget nemmere. Men du kan ikke efterlade en "afstand" her og der. Du skal skære pladerne på et velberegnet sted, så du får to per "bane" uden minibidder.
Den der ternede tapet var i øvrigt noget af det værste, jeg har set.
Den der ternede tapet var i øvrigt noget af det værste, jeg har set.
Selv hvis jeg køber 1200mm bred gips og ligger nedad, bliver det jo stadig kun 2400 og så skal jeg stadig have en sidste 15cm på? Eller tænker jeg forkertE Et1975 sagde:
Ja, jeg hælder nok til at gøre det. Måske er det ikke så slemt alligevel. Købe Ergolite, så det er lettere at håndtere selv.Düsseldorff sagde:
Men ved ikke, hvad for en revne og bane du henviser til.
Det skal males, så ingen tapet er nødvendig
Det er altså ca. 255 i højden og det ville jo have været super let at bruge en 250cm plade. Hvis man kan spare 2,5 cm på henholdsvis loftlisten og gulvlisten.
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 240 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,240 indlæg
Ja, du tænker forkert. Skær pladerne, så du får større stykker at sætte op.N naikon sagde:Selv hvis jeg køber 1200 mm bred gips og lægger nedad, bliver det jo alligevel kun 2400, og så skal jeg stadig have en sidste 15 cm på? Eller tænker jeg forkert
Ja, jeg hælder nok mod at gøre det. Måske er det ikke så slemt alligevel. Køb Ergolite, så det er lettere at håndtere selv.
Men jeg ved ikke, hvad for et mellemrum og stykke du henviser til.
Det skal males, så der behøves ingen tapet.
Det er altså ca. 255 i højden og det ville jo have været virkelig nemt at bruge en 250 cm plade. Hvis man kan spare 2,5 cm på loftlisten samt gulvlisten.
Sæt 3x900 pladerDüsseldorff sagde:
Sæt 3x900 plader. Så får du 150mm spild. Det er vel ikke noget at knusle over?N naikon sagde:Selvom jeg køber 1200mm bred gips og lægger nedad, så bliver det jo stadig kun 2400, og så skal jeg alligevel have en sidste 15cm? Eller tænker jeg forkert
Ja, jeg hælder nok mod at gøre det. Måske er det ikke så slemt alligevel. Købe Ergolite så det er lettere at håndtere selv.
Men ved ikke hvad for gab og baner du henviser til.
Skal have malet, så ingen tapet nødvendigt
Det er altså ca. 255 i højde og det ville jo have været utroligt nemt at bruge en 250cm plade. Hvis man kan spare 2,5cm på loftlisten respektive gulvlisten.
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 240 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,240 indlæg
Düsseldorff sagde:
Ah tænkte ikke på 3x900. Er ikke så erfaren med gipsning. Det er derfor jeg forsøger at gøre så lidt kapning og spartling som muligt.E Et1975 sagde:
De er vel ikke faset i overkanten? Så hvis man lægger flere nedad ved siden af hinanden, så skal man fase en rille selv til spartelmassen?
Det er derfor det havde været så praktisk at køre på 2500 i højden. Så bliver der ingen kapning, og man kan bruge de eksisterende fasninger. Kan jo trykke en 5cm gips-længde ind som fyld på bunden bagved gulvlisten, som ikke behøver spartling.
Eller har jeg forkert tankegang?
Ja men det er allerede et ret stort arbejde, i hvert fald for mig 😄 Skal forsøge at tage alle listerne ned så forsigtigt jeg kan, og forhåbentlig kan man genbruge nogle.Kalle B sagde:
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 240 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,240 indlæg
Hmm. Sikkert du måler rigtigt? Tænkte først at det lyder som om der har siddet renoveringsgips der, men sådan noget er kun 6 mm.N naikon sagde:
Du kommer ikke til at måle en faset kant?