Jeg skal bygge en økonomibygning og har nogle spørgsmål omkring reglerne for opbygningen. Jeg har en eksisterende bygning, jeg har tænkt at efterligne. Den nye vil være mindre og har ingen porte langs bygningens langside.
De spørgsmål, jeg tænker på, er:
På kortsiden ifølge billedet, hvor reglarne er sat meget højt op uden hammerbånd, opbygger man dem på stedet, altså stiller dem op én for én og sømmer fast? Eller bygger man dem på jorden og rejser?
Nu har jeg tænkt mig at sætte en tre-meters-port på kortsiden i stedet, hvordan reglar jeg det? Tagstolernes belastning tages vel alligevel op af langsiderne, så kortsiden behøver ikke at bære så meget af bæreevnen, gætter jeg? Samme kortside som porten skal også have en større dør op til loftet til opbevaring af hø. Så at sætte reglarne op som på billedet vil blive svært, er det et problem, tror I?
Gavlene tager ikke meget vertikal last, men er gode at have til rammestabilisering, dvs. for vindlast, hvis der ikke er indre vægge, der er parallelle med gavlene. F.eks. kan en garage med port i gavlen få problemer med stabiliseringen uden indre tværvægge.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.