Hej,
Planlægger en lille træterrasse med pergola, som skal have en sejldug som solbeskyttelse. Denne skal kunne trækkes frem og tilbage, og jeg har nogle spørgsmål.

Træterrassen kommer til at ligge på en eksisterende stenbelægning, er 145x45 nok til ramme og bjælker? Da der ikke bliver nogen spændvidde, burde mindre også være nok?

Der kommer til at blive fastgjort to 95x95 stolper i rammen. En til pergolaen og en som en låge skal fastgøres til, jeg har lavet forstærkninger ved stolperne. Hvordan ser det ud? Har jeg brug for at lægge et stykke mere ved pergola stolpen mod væggen?

Pergola rammen i forkant har en spændvidde på 4,4 meter (195×45), er det for meget? Den skal kun være selvbærende og måske tage lidt vind, som rammer sejldugen?

Stolpen til pergolaen er skåret i toppen, så der er et 195 mm højt og 50 mm i kvadrat stykke tilbage. Hvilket skaber en afsats til pergolaen at hvile på. Er dette en korrekt og pålidelig måde at bygge på? Er afsatsen for svag eller er "tappen", der er tilbage, for svag til at skrue i?

Æstetisk spørgsmål. Hvad anses eller anser I for at være flottest:
1. Bygge en ramme og have sænkede bjælker, så man indrammer træterrassens brædder.
2. Bygge en ramme uden sænkede bjælker, lægge brædder og derefter skrue brædder på højkant udenpå rammen, som indrammer brædderne.
3. Bygge en ramme uden sænkede bjælker og lægge en ramme af brædder rundt i rammehjørnerne og derefter brædderne indenfor.

I princippet tre forskellige måder at indramme brædderne på

Taknemmelig for råd og tips
/Tim
 
  • 3D-model af trækonstruktion af et trækdæk med pergola foran et hus, med bjælker og stolper vist på en eksisterende stenbelægning.
Det må du nok afgøre selv. Intet af det er forkert, det er op til dig, der skal kigge på det, at vurdere... :)

Jeg har lagt dobbelte terrassebrædder som frise. Men om det er pænest, ved jeg ikke. ;)
 
Hvis jeg har forstået det korrekt, vil sejldugstaget få en bredde på 4 meter. Det vil blive markant svaj med den længde. Jeg har sejldugstags bredde på knap 2,50 meter, og det er stabiliseret med en letmetalsstang, der er syet ind i yderkanten. Desuden bliver det et betydeligt vindfang, selv på min betydeligt kortere bredde.
 
Hej,
Min tanke er, at sejldugen skal være 4,5x2,3 meter og løbe med løkker langs wiren fra den korte side til den korte side. D.v.s på de 4,5 meter vil den ikke kunne hænge, da den løber langs wiren. Den vil hænge fra siden og ind mod huset, men hvis den gør det for meget, tænkte jeg på yderligere en wire i midten til at holde den oppe. Det er ikke helt gennemtænkt endnu.
 
Ingen som har lidt råd/svar på mine konstruktionsspørgsmål?
 
R rqx sagde:
Terrassedækket vil ligge på en eksisterende stenbelægning, er 145x45 nok til ramme og bjælker? Eftersom der ikke bliver nogen spændvidde burde mindre også være nok?
Ja, dette afhænger jo af spændvidden mellem stolperne. Har du en hel stenbelægning under kan du teoretisk bruge 45x45, men man vil jo gerne have noget at skrue i, og skal du desuden have stolper, der stikker op, så er det godt med et ordentligt bjælkelag at skrive i. Det afhænger også af, hvor højt op du vil have dit gulv skal ende? Personligt ville jeg ikke gå under 145x45, det er ingen store penge i denne lille konstruktion alligevel.

Der kommer til at blive fæstet to 95x95 stolper i rammen. En til pergolaen og en, som en låge skal fæstnes i, jeg har lavet forstærkninger ved stolperne. Hvordan ser det ud? Har jeg brug for at lægge et stykke mere ved pergola stolpen mod væggen?
Kommer du til at fæste stolperne i de vægge, der er tilgængelige? Hvis ja, stabiliserer disse den eneste yderste stolpe med tværbjælkerne og vil ikke have brug for nogen forstærkning. Eller mener du måske de kortere stolper, du har tegnet ind? Jeg forstår ikke helt, hvor lågen vil være? Den kortere stolpe i terrassen havde du nok brug for at støbe en sokkel for, hvis du vil have den rigtig stabil og ingen rækværk skal bygges sammen med denne for at stabilisere den.

Pergola rammen i forkant har en spændvidde på 4,4 meter (195×45) er det for meget? Den skal kun være selvbærende og måske tage lidt vind, der tager i sejldugen?
Det afhænger helt af, hvor meget du tolererer, at den bøjer under egenvægten. En sejldug opfanger ret meget vind, men den vil nok ikke knække en 195’er, ikke engang en 90mm, men det handler nok mere om fæstningen til stolperne og alt andet. Skal du have nogle tværribber? Eller bare helt åbent og sejldug? Jeg tror, at 195mm vil være godt, når den er så lang, for ellers vil den nok se meget spinkel ud? Men du kan nok gå ned til 170mm, hvis du vil.

Stolpen til pergolaen er kapet i toppen, så der er et 195mm højt og 50mm firkantet stykke tilbage. Hvilket skaber en afsats til pergolaen at ligge på. Er dette en korrekt og pålidelig måde at bygge på? Er afsatsen for svag, eller er "tappen", der er tilbage, for svag til at skrue i?
Ok, her har du nok din svageste led. Men hvis du skruer 195mm reglarne sammen med hinanden og så bare fæstner én af disse i 50mm ”tappen” med dobbelte vognbolte eller hvad du nu har tænkt dig at bruge, så skulle det nok gå. Det jeg mener er, at du ikke skal bore eller skrue for mange skruer og svække denne tap yderligere.
 
C crazytok sagde:
Ja, det afhænger jo af spændvidden mellem plintene. Har du en hel stenbelægning under kan du teoretisk bruge 45x45, men man vil jo gerne have noget at skrue i, og skal du desuden have stolper, der stikker op, så er det godt med en fornuftig bjælkelag at skrive i. Det afhænger også af, hvor højt op du vil have dit gulv til at ende? Personligt ville jeg ikke gå under 145x45, det er ikke store penge i denne lille konstruktion alligevel.
Det er direkte på stenbelægningen, men jeg forstår hvad du mener. Bedre at have et solidt trægulv til stolperne.

C crazytok sagde:
Vil du fastgøre stolperne i de vægge der er tilgængelige? I så fald stabiliserer disse den eneste ydre stolpe med tværbjælkerne og vil ikke behøve nogen forstærkning. Eller mener du måske de kortere stolper, du har tegnet ind? Forstår ikke helt, hvor lågen vil være? Den kortere stolpe i terrassen havde du nok brug for at støbe en plint til, hvis du vil have den rigtig stabil og ingen rækværk skal bygges sammen med denne for at stabilisere den.
Ja, stolperne skal fastgøres i husvæggen. Den fritstående stolpe er et hegn, hvor "haspen" skal sidde fra lågen. Den korte stolpe i trægulvet er kun til lågen, så den skal være ret stabil. Dog kun 1m høj, hvis overhovedet det.
Jeg vedhæfter et billede af, hvordan "låge" delen skal se ud. Lågen er længst ude, og der skal fastgøres hegnsbrædder mod husstolpen.

C crazytok sagde:
Det afhænger helt af, hvor meget du tolererer, at den bøjer sig af egen vægt. En segldug opsamler ret meget vind, men den vil nok ikke knække en 195’er, ikke engang en 90mm, men det handler nok mere om fastgørelsen til stolperne og alt andet. Skal du have nogle tvær ribber? Eller bare helt åbent og segldug? Tror at 195mm bliver godt, når den er så lang, for ellers kommer den nok til at se meget tynd ud? Men du kan nok gå ned til 170mm, hvis du vil.
Nej, det bliver bare åbent og sejldug, dog vil sejldugen blive fastgjort i wire, der løber fra kort side til kort side.

C crazytok sagde:
Ok, her har du nok din svageste led. Men hvis du skruer 195mm bjælkerne sammen med hinanden og derefter kun fastgør en af dem i 50mm ”tappen” med dobbelte vognbolte eller hvad du nu har tænkt dig at bruge, skulle det nok gå. Det jeg mener er, at du nok ikke bør bore eller skrue for mange skruer og forklejne denne tap yderligere.
Nej, det er lidt sådan, jeg tænkte, måske også at udhule hver 195 bjælke, så de ligger "i" hinanden? Eller bør jeg bruge 3 stk. 120x45 for at få en endnu større stolpe derude? Er der nogen ulempe ved at bruge en 95x95 som man udhuler sammenlignet med at bruge to 95x45?

Mange tak for svarene!

/Tim

Jeg har ikke lagt alle ribberne i skitsen, men I forstår :)
 
  • Skisse af terrasse med trægulv, hegn og stolper, hvoraf nogle er fastgjort til husvæggen. Grinden ses som udestående del af konstruktionen.
Yderligere spørgsmål opstod:

Jeg har jo to yderhjørner, der er i vinkel. Hvordan fastgør jeg disse på bedste måde? Der findes jo ikke beslag, jeg kan skrue fra indersiden, som er i den rette vinkel. Eller skruer jeg bare gennem den skrå bærende linje og ind i kortsiden på den lige bærende linje?

Hvis man ikke bruger bjælkesko, skruer man så gulvbjælkerne fra ydersiden? Eller skråskruer man dem fra indersiden og ud? Eller er bjælkesko et must?
 
R rqx sagde:
Yderligere spørgsmål opstod:

Jeg har jo to yderhjørner, der er i vinkel. Hvordan fastgør jeg disse på den bedste måde? Der findes jo ikke beslag, jeg kan skrue fra indersiden, der er i den rette vinkel. Eller skruer jeg bare gennem den skrå bæreline og ind i kortsiden på den lige bæreline?
Skru gennem den skrå og ind i kortsiden. Derefter kan du forstærke med en regel på indersiden.

Hvis man ikke bruger bjælkesko, skruer man så gulvbjælkerne fra ydersiden? Eller skrues de skråt fra indersiden og ud? Eller er bjælkesko et must?
Skru fra ydersiden, 3 stk. 6x120 skruer er passende.
 
Mange tak !
 
Yderligere et spørgsmål:

Min stenlægning hælder med 45mm fra huset til afslutningen af trædækket. Skal jeg:
1. Lægge trædækket i lod
2. Lægge trædækket i samme hældning
3. Justere så jeg får mindre fald men ikke i lod

Hvis jeg lægger trædækket i lod, vil den ydre bærelinje svæve 45mm. Så løser jeg det med to terrassebrædder som skørt? Så skal jeg skærekappe skørtet på kortsiden for at få en kileformet pasbit også.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.