Hej.
Har arvet et sommerhus, og på toilettet mod syd sidder et vindue med en vinduesramme, der begynder at blive dårlig.
Tænkte at skifte det i dag og begyndte at rive. Desværre erfarede jeg hurtigt, at det var meget værre, end jeg troede. Karmen er totalt gennemrådden, og alle stolper rundt omkring er også rådne. Se vedhæftede billeder.
Mit spørgsmål er, hvordan kan det blive sådan her?
Hvor kan vandet komme fra?
Synspunkter?
Må vel rive gavlen til foråret og håbe på svar, men synes det er mærkeligt, at det var så slemt, når det så rimeligt frisk ud fra ydersiden...
Det er korrekt, at der ikke har siddet noget øvre drypnæse. Og det er sikkert som du siger, at det er fraværet af dette, der er skurken i dramaet.
Hytta er fra 20-tallet, men netop denne del er bygget i tidligt 80-tal.
Kender igen problemet. Ifølge min erfaring skyldes det, at pladebeslagene over og under har siddet forkert og ikke slutter tæt mod karmen. Det behøves en meget lille fejlplacering/utæthed, som kan føre til skader som dette. Regnvand trænger ind over tid og kan ikke andet end føre til råd og skimmel. Det er specielt udsat på gavle, dette en typisk skade, der tager tid at opdage for en utrænet husejer, men når det er blevet opdaget, er det bare at bide i det sure. Du bør udskifte reglerne og det, som du evt. ikke ser lige nu under / i væggen, som er angrebet.
Foruden de mulige årsager, der nævnes i øvrige indlæg, vil jeg gerne fremhæve vinduets placering i verdenshjørnerne og den lille udhæng, som taget danner. En konsekvens af, at facaden er blevet bygget udad uden at taget er blevet forlænget.
skulle jag vilja lyfta fram fönstrets placering i vækerstreck og det lille udstik som taget danner.
Jeg er enig i at tagskæget er lille. Men der er faktisk huse, der bygges helt uden tagskæg bare for at det skal være design/moderne. Det er så klart en faktor som ikke forbedrer situationen men kan umuligt være kernen i problemet. Ved en evt. omlægning af taget bør man altså også udvide tagskæget, huset ser faktisk bedre ud da efter min mening.
I Skåne f.eks. er bygningstraditionen at bygge helt uden tagudhæng ved gavlene, men da er facaderne murede. Jeg ville bare påpege sammenhængen mellem ombygning og byggeskader. Under mit ret lange arbejdsliv inden for byggesektoren har jeg stødt på mange sådanne eksempler. Naturligvis skal en facade være tæt omkring et vindue uanset orientering, tagudhæng og facademateriale. Er tagudhænget dårligt og/eller afstanden mellem vindue og tagfod stor, er inddækningen ovenover vinduet utroligt vigtig. Også den nedre vinduesinddækning skal være korrekt bukket i kanterne. Ved man ikke, hvordan man gør det, skal man benytte en blikkenslager. Det kan betale sig i længden.
Tak for alle svarene. Jeg skal ordne det til foråret, så bliver det til at rive panel ned, udskifte alt dårligt materiale og bygge op på den rigtige måde (med korrekt monterede over- og underblæk).
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.