Hej

Jeg er i gang med at indrette et gym i kælderen. I gymmet vil jeg have muligheden for at hænge to ting i loftet: en sandsæk på ca. 30 kg samt mig selv, som vejer ca. 90 kg.

For at klare dette uden at beskadige loftet overvejer jeg, om det er muligt at bygge en selvbærende bur inde i rummet ifølge vedlagte skitse. En vigtig forudsætning er, at jeg ikke kan eller vil bolte ting til gulvet på grund af vandbåret gulvvarme. Ideen er så her med betegnelser fra skitsen:

• Ved punkt A, B, C, E og H er der stolper, som er skruet fast i de respektive vægge
  • Mellem A og B ligger den bjælke, hvor sandsækken og jeg selv kommer til at hænge
  • Bjælkerne CD, EF og GH er hovedsageligt for at stabilisere konstruktionen sidelæns og er forbundet med bjælken AB via forbindelser, som markeret
  • Vægmateriale, mål og de trædimensioner, jeg har overvejet, er angivet på skitsen

De tre store spørgsmål til jer, der virkelig kan bygge, er nu:
  1. Fungerer denne konstruktion, eller er der risiko for, at jeg river væggene ned?
  2. Hvad skal jeg have for materiale og dimension på den 4 meter lange bjælke AB, for at den kan bære 90 kg på midten og yderligere 30 kg lidt på siden uden at den svigter?
  3. Hvad skal jeg have for materiale og dimensioner i de øvrige dele af konstruktionen for at det bliver stabilt? (Er det f.eks. at gå over åen efter vand at bruge dyrt limtræ i stedet for grov regel?)

Derudover er der 5 spørgsmål i rødt på side to, som jeg gerne vil have svar på. Tak på forhånd!

84 læsninger og ikke en eneste mening, råd eller forslag...?

Køb et trænings-cage? mere stabil, pænere og sandsynligvis ikke meget dyrere (men kedeligere selvfølgelig :)

Bjælker på højkant er altid bedst økonomi. For AB ville jeg tage dobbelte 45x195. For CD og EF enkel 45x195, for GH ville enkelt være tilstrækkeligt, men hvis du vil undgå svaj, så tag dobbelt. Tag altid samling nr 1. Ankerskrue eller kamstift. Hvor vigtigt er udseendet?
Til fastgørelse i væggen ville jeg tage 10 mm nylonplugs (Fischer, Mitsutomo) med passende franske skruer. Forsøg at få fat i elgalvaniserede, de er noget lettere at skrue i end varmgalvaniserede. Og hvis du ikke vil drukne hele rummet i sved, så er elgalvaniserede tilstrækkeligt.

@kallun - Jeg har overvejet i de retninger, men jeg undrer mig, om jeg virkelig kan få målene så præcist, som jeg har brug for. Yderligere ønsker jeg ikke at indskrænke overfladen med stolper andet end ved væggene, og nogle af mine vægge kan jeg ikke forankre ting i hvor som helst. Hvis du har set et system, som du tror ville fungere, lytter jeg selvfølgelig gerne!

Senest redigeret:
Skal du bare bokse på en sandsæk og lave nogle pullups, eller vil du nu eller måske senere begynde at løfte en vægtstang også?
Hvis du skal bruge en vægtstang, er en powercage næsten uundværlig for at kunne træne rigtig sikkert. I en sådan er det ingen problemer at lave pullups eller lignende, da alle undtagen de absolut billigste er virkelig stabile og solide. Du kunne i så fald kombinere en powercage med et ordentligt beslag til sandsæk. Hvis du ikke vil have al funktionalitet fra en powercage, så kan en mere seriøs chin-ups stænger være en idé.

Disse løsninger fungerer måske ikke i dit rum, men hvis de gør det, tror jeg, de bliver både billigere og mere effektive end at bygge noget selv. Hvis du skal bygge selv, kan du nok få meget inspiration, hvis du søger efter "powercage diy" på google eller youtube.

@Janus82 - tak for synspunkter! Jeg har kigget på powercages også, men da den eneste øvelse jeg laver med vægtstang er klassiske Hacklifts bliver det ikke den bedste løsning. Mit problem er, at jeg har brug for fastgørelsespunkter i loftet som ikke er i nærheden af søjler og vægge med mindst en meter i hver retning. Sandsækken er til min ældste knægt. Han træner karate, så der vil blive sparket på den fra alle tænkelige vinkler. Ringene er til mig, som kan lide gymnastik-lignende træning og har brug for at kunne hænge både vertikalt og horisontalt i dem. Et crossfitstativ med en overligger på mindst 3 (gerne tættere på 4) meter kunne i teorien fungere, men jeg ved/forstår ikke, hvordan jeg skal få skidtet til at stå stille. Per ovenfor kan jeg ikke bolte ned i gulvet (vandbåren gulvvarme) og jeg vil ikke skrue i væggene andet end der hvor der er spær. De fleste crossfitstativer ser desuden ud til at have en højde på mindst 2.70 og jeg har 2.40 i lofthøjde i rummet. Det er for mig ikke et mål i sig selv at bygge dette, jeg ville hellere købe en færdig løsning, men hvordan løser jeg mine (i bund og grund ret simple) behov med standardudstyr??

@Thomas_Blekinge - Tak! Nogle spørgsmål:

1. Mener du med 45x195 "almindelige" spær (C24 el lignende) eller limtræ?
2. Ang. fastgørelse i væggen - er den foreslåede kombination nylonpløk/fransk bolt kun beregnet til stenmurene (B, E) eller både til sten og krydsfiner/gips/spær (A, C, H)?
3. Har du et forslag til, hvordan jeg løser afstandsproblemet ved B som illustreres på side 2? Granitten er her så ujævn, at der er mellemrum på ca. 2 cm mellem stolpen og væggen, når jeg har skubbet den ind, indtil den rammer et punkt. Jeg har brug for noget på vægsiden af stolpen, der holder den lodret. Den idé jeg har haft er for en 95x95-stolpe at have en meget lang bolt (mindst 20 cm), som trækkes igennem et forboret hul i stolpen. Derefter skruer jeg på mindst en møtrik (med nylonindlæg?), hvorefter bolten skrues ind i hul med pløk i stenmuren. Med denne tilgang burde jeg kunne bruge møtrikkerne mellem væg og stolpe til at holde stolpen lodret. Ville dette fungere, og findes der en enklere løsning?

Så forstår jeg behovet lidt bedre.

Hvad har du for et bjælkedæk ovenover rummet? Hvis det er et træbjælkedæk, i hvilken retning går bjælkerne, langs med din tænkte bjælke eller tværs over den?

Det jeg tænker er, at hvis du har træbjælker tværs over din tænkte bjælke, alternativt et betonbjælkedæk, kunne du bruge en tyndere bjælke, eksempelvis 45x70, og fastgøre den med lidt kraftigere vinkelbeslag i alle bjælkerne over hele rummet. Hvis du har et træbjælkedæk, der går langs med bjælken, kunne du lave en krydsløsning, hvor du fastgør 45x70 regler i cirka 3 bjælker i jævn afstand over hele rummet og derefter fastgør en lang 45x70 i disse. Gør du det på denne måde, bør du få en kraftig løsning, der ikke behøver nogen ben eller sidestøtte for at sidde oppe. Desuden vil du beholde mere loftshøjde, end hvis du bruger en frit hængende bjælke tværs over hele rummet.

@Janus82 - tak!

Mig bekendt er det trægulv, men jeg er usikker på, om retningen er langs eller på tværs af bjælken AB. Lad mig tjekke i aften, så skal jeg nok svare på spørgsmålet!

Janus82 (og andre fitnessinteresserede) - Jeg talte netop med Lars Norberg, som driver Baltic Fitness, der fremstiller rigs, stativer osv. i egen regi. Det viser sig, at man via dem kan tage en standardmodel og (inden for rimelige grænser) få den tilpasset efter mål i princippet uden ekstra omkostninger. Min løsning bliver sandsynligvis derfor at købe sådan en her, få højden på søjlerne tilpasset til 2.40 lofthøjde og længden på vægbeslagene tilpasset for at kunne monteres ved E og C i mit billede.

Case closed, som man siger. Tak for al input.

Herr Hysteres sagde:
Janus82 (og andre træningsinteresserede) - Jeg talte netop med Lars Norberg som driver Baltic Fitness, hvilke fremstiller rigs, stativer osv. i egen regi. Det viser sig, at man via dem kan tage en standardmodel og (inden for rimelige grænser) få den tilpasset i princippet uden ekstra omkostning. Min løsning bliver sandsynligvis derfor at købe en sådan her, få højden på søjlerne tilpasset til 2.40 loftshøjde og længden på vægfastgørelserne tilpasset for at kunne monteres ved E og C i mit billede.

Case closed, som man siger. Tak for al input.
Ser fin ud, men hvor skal du hænge sandsækken?

Jeg må gå på kompromis med det og hænge det i et vægbeslag. Tror denne totalløsning motiverer denne afvigelse fra grundidéen.

Har kigget i denne tråd flere gange nu, og der er en ting jeg ikke forstår - loftet i din kælder er vel gulvet på etagen ovenover? I så fald, holder det gulv til at du går der med sandsækken i favnen? Måske holder det sågar, selvom du hopper med sandsækken? I så fald holder det lige så godt til at hænge tilsvarende vægt nedenunder. Bare fastgør det hele i en af bjælkerne i bjælkelaget. Hvis der mod forventning ikke er en bjælke lige der, hvor du vil have tingene (der plejer at være 60 cm imellem dem), kan du jo sætte et stykke firkantrør 40x40x5 eller noget lignende fast med nogle skruer i de nærmeste to bjælker og fastgøre tingene på valgfri plads i røret.

Det er jo ligesom ikke nogle tunge ting, du vil hænge op. Jo, der kommer lidt dynamiske belastninger, men det er stadig let, hvis man sammenligner med for eksempel bjælkelagets egenvægt eller at flere mennesker bevæger sig på etagen ovenover.

• Synes
Peter2400
  • Laddar…
Herr Hysteres sagde:
@kallun - Jeg har overvejet i de baner, men jeg undrer mig over, om jeg virkelig kan få målene så præcist, som jeg har brug for. Derudover vil jeg ikke inkræfte overfladen med stolper andet end ved væggene, og nogle af mine vægge kan jeg ikke forankre ting i præcis hvor som helst. Hvis du har set et system, som du tror ville fungere, lytter jeg selvfølgelig gerne!
Jeg bruger Rogue ting, og jeg er meget tilfreds med kvaliteten. De har flere mulige systemer, bl.a. et, man folder ud fra væggen. Tjek http://www.rogueeurope.eu/rogue-rigs-racks

Hr. Hysteres, behøver man ikke at fastgøre vægophænget, som du linkede til, i gulvet.
Har svært ved at forstå, hvordan det skulle kunne blive stabilt, hvis man ikke bolter det fast.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.