Hej
ny til det her med at støbe men har læst lidt men er ikke blevet helt klog. Står med projekt at støbe en ildsted, har snedkereret rammerne som skal anvendes og købt 4* færdige armeringsnet str. 120*80cm, ildstedet bliver kvadratisk med evt. afrundede yderhjørner.

Jeg har nogle overvejelser, som jeg gerne vil have input på,

tykkelsen på støbningen er tænkt 15cm, er det ok med tanke på holdbarheden osv.?
har købt grovbeton på 25kg, holder det til temperatursvingningerne, der bliver mellem vinter og ild, eller kræves der noget andet, som er ildfast?

behøves det vandes noget? Eller tildækkes? Hvor længe skal det tørre cirka for at blive vejr- og vindbestandigt?

mvh Daniel

Beton er uegnet til ildsteder. Ved høje temperaturer afspalter betonen med en sprængkraft svarende til trotyl. Brug ildfast tegl og derfor bestemt mørtel i stedet alternativt udfør konstruktionen, så betondelene ligger på ordentlig afstand fra ilden - eksempelvis med makadam imellem.

Man kan gøre beton modstandsdygtig mod brand, men det er nok overkurs i dette tilfælde.

Ok, tak for svaret.
tænkte på dem brøndringe som findes udplaceret i fx legepladser og som bruges til ild og grillning, hvad er de støbt med?

ildfast tegl og mørtel, er det mure sten for sten da eller kan man stable stenen i rammen og så bare hælde mørtlen over?

Der er beton i ringene, men jeg vil tro, at det er det tynde tværsnit i kombination med en mager (meget ballast i forhold til cement) som gør, at det klarer sig. Desuden fyrer man sjældent, så herden ligger direkte mod betonen.

Jeg har været med til brandprøvning i fuld skala på SP i Borås samt set afskalning i forbindelse med brand i virkeligheden, så jeg har en stor respekt for dette. Især fugtmættet beton er livsfarlig, når man fyrer på den.

En murstens­konstruktion murer du sten for sten - jeg tror ikke, der findes nogen genveje, men jeg er ingen murer.

Ok, det lyder ikke som sjovt.
jeg ringede til den tekniske support på finja betong og de sagde at beton skal man aldrig tænde bål på men hvis jeg gør ligesom parken med jord mm i bunden ville det ikke være nogen fare da ilden ikke ligger mod betonen.

tør jeg gå med det?

Makadam er nok bedre end jord.

Vi har en grill, der består af en vejtrumme af jern. Grillen har nu brug for at blive renoveret. Indmaden, hvor kulbunden skal ligge, skal fyldes op. Hvad bør/kan man fylde med? Jord, sten, grus?

S
sand

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.