Hej.
Vi er i gang med at renovere vores stue, som har en pejs, og vi vil gøre skorstenen flottere. Vi har fjernet al gammel tapet, som de tidligere ejere havde sat op på den. På den ene side er vi nået ned til den oprindelige puds, så der tænker jeg, det bare er at pudse med ny puds. Jeg har forstået, at kalkmørtel er det, man helst skal bruge, da det bedre håndterer varme. På den anden side har nogen fuldspartlet med en form for almindelig vægspartel, tror jeg, eller er det et andet materiale, tror I? Det er et ret tykt lag og flugter ret godt med resten af væggen, så måske er det originalt? For info, så er venstre side med spartel, hvor selve skorstenen/røgkanalen går, og højre side er egentlig bare en muret bærende væg (de øvrige vægge i huset er trævægge).

Hvordan håndterer jeg den side med spartlen, eller hvad det nu er? Nogle alternativer, jeg overvejer:

Er det okay at pudse ovenpå dette? Det er det, jeg helst vil gøre, så det får samme udseende på begge sider.
Kan jeg fuldspartle et lag til? Jeg har forstået, at det er lidt så som så at fuldspartle skorstene.
Eller skal jeg fjerne fuldspartlingen for at komme ind til pudsen og starte derfra?

Mvh
Ulf
 
  • Væg i stue med fjernet tapet viser gammel puds og spæk, klar til renovering. Hjørnedetaljer med ventilstilslutning øverst.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.