Jeg er i gang med at renovere, og den gamle puds falder af muren. Selve muren er af mursten, men desværre ikke så pæn (så havde mit problem haft en løsning).
Har så indset, at jeg må fjerne den gamle puds og erstatte den med noget andet. Jeg har overvejet en af følgende tre varianter, men modtager gerne forslag:
Gipsmørtel:
Dette virker ret enkelt for en uerfaren at påføre, og den har kort tørretid og god vedhæftning. Naturligvis skal hjørnerne forstærkes, og den tåler ikke vand så godt, men hvordan er det med holdbarheden, og hvad sker der, hvis man spilder f.eks. saft på den?
Kalkmørtel:
Sværere at påføre og længere tørretid. Men på den anden side er den holdbar og tåler vand.
Meneritskiva:
Noget plademateriale som jeg enten maler med strukturændringer eller sætter en anden struktur på.
Nogen med erfaring må gerne pege mig i den rigtige retning.
Har så indset, at jeg må fjerne den gamle puds og erstatte den med noget andet. Jeg har overvejet en af følgende tre varianter, men modtager gerne forslag:
Gipsmørtel:
Dette virker ret enkelt for en uerfaren at påføre, og den har kort tørretid og god vedhæftning. Naturligvis skal hjørnerne forstærkes, og den tåler ikke vand så godt, men hvordan er det med holdbarheden, og hvad sker der, hvis man spilder f.eks. saft på den?
Kalkmørtel:
Sværere at påføre og længere tørretid. Men på den anden side er den holdbar og tåler vand.
Meneritskiva:
Noget plademateriale som jeg enten maler med strukturændringer eller sætter en anden struktur på.
Nogen med erfaring må gerne pege mig i den rigtige retning.
Bedste svar
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 463 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,463 indlæg
Det er A-brug du tænker på.D Dissonans sagde:
Det er lige så meget cement som beton, men sand i stedet for grus.
Tåler ikke bevægelser overhovedet, men revner i stedet.
Bruges primært til sokler osv.
Kalkmørtel er E-brug, hydraulisk kalkmørtel findes i forskellige muligheder afhængigt af mængden af bindemiddel.
Kalkmørtel er vel det bedste, når man har mursten.
Men synes du skal bruge C-brug 3mm, da kan du fylde mere uden krympe-revner.
A-brug er den mørtel med mest cement (ingen kalk) i og E-brug er svagest, uden cement overhovedet, kun kalk.
C-brug er vel den mest almindelige mørtel, den man har på vægge inde og ude, både kalk og cement i.
Senest redigeret:
For at gøre det lidt mere kompliceret, så er der en vis andel kalkstensmel også i de almindelige puds på sæk, som er cementbaseret (den der kaldes for A-C). Kalkstensmelet gør mørtelen mere klæbrig/stabil og bevirker, at portlandcementen hærder bedre, så den bliver nemmere at arbejde med.
Hvis man blandar mørtel med kun portlandcement (=byggcement, IKKE produktet murcement) og sand, får man rent cementmørtel. En lille pestilens at arbejde med og få pænt (rindende), men det holder godt i frostudsatte områder udenfor, fx hvis man skal mure en udendørs grill eller portstolper.
Blander man læsket kalk i den rene cementmørtel, får man kalkcementmørtel. Rart at arbejde med.
Hvis man blandar mørtel med kun portlandcement (=byggcement, IKKE produktet murcement) og sand, får man rent cementmørtel. En lille pestilens at arbejde med og få pænt (rindende), men det holder godt i frostudsatte områder udenfor, fx hvis man skal mure en udendørs grill eller portstolper.
Blander man læsket kalk i den rene cementmørtel, får man kalkcementmørtel. Rart at arbejde med.
Klik her for at svare