19,929 læst ·
71 svar
20k læst
71 svar
Puds vs Træ
Oups, måske skal jeg præcisere lidt. 
Forstod ikke selv, hvordan det hang sammen, så jeg tjekkede det med sælgeren, og det koster ca. 170-180kkr at pudse, men da man fjerner panelet og slipper for at male, bliver MERKOSTNADEN cirka 80kkr. :
I dette tilfælde er det STO-puds, som tilsyneladende skal være lidt fleksibel og derfor ikke sprække. Den påføres med en ske og er gennemfarvet.
Godt eller dårligt? Dyrt eller billigt?
Forstod ikke selv, hvordan det hang sammen, så jeg tjekkede det med sælgeren, og det koster ca. 170-180kkr at pudse, men da man fjerner panelet og slipper for at male, bliver MERKOSTNADEN cirka 80kkr. :
I dette tilfælde er det STO-puds, som tilsyneladende skal være lidt fleksibel og derfor ikke sprække. Den påføres med en ske og er gennemfarvet.
Godt eller dårligt? Dyrt eller billigt?
Bare Sto Puts er jeg også interesseret i svar på, god eller dårlig? Vi fik en anslået pris på 135.000 kr for at pudse et 1,5 plans hus på 165 kvm (vægareal ved jeg ikke) af Trivselhus, det er sikkert prutbart - hvad ved jeg, men uanset hvad er det jo ikke noget, man kaster på, hvis det ikke lever op til standarden.
:
:
Det burde betyde, at det hus, vi har kigget på, 167 kvm, burde have et facadeareal på omkring 129 kvm, da vi har fået estimeret en pris på 135000 kr i tillæg sammenlignet med træfacade. Er det virkelig rimeligt, eller tænker jeg forkert?M@ZE sagde:
Spørgsmålet om man skal vælge puds eller træ gør mig skør! Jeg synes, at puds er smukkest, men holder det? STO-puds er kun maks. 5mm tyk, så hvad sker der, hvis man støder imod med en stige eller skyder en læderbold mod en væg? Hvor godt sidder pudset efter 20 år?
Er alternativet så at bygge et stenhus? Jeg ved det ikke. Formentlig begynder jeg at miste grebet, for nu detaljestuderer jeg alle pudsede huse, jeg ser, uanset om jeg går eller kører bil, og jeg kan bare konstatere, at mange "vedligeholdelsesfrie" pudsede huse ser temmelig slidte ud. Skallet maling, misfarvet, fugtskadet, beskidt og revnet puds er ikke usædvanligt. Huse med træfacade virker mere håndterbare end pudsede, når de begynder at blive lidt gamle. Et "træhus" bliver jo næsten som nyt hvert ottende år!
Men puds er jo flottest på visse typer huse, det er bare sådan det er.
Hjælp!
Er alternativet så at bygge et stenhus? Jeg ved det ikke. Formentlig begynder jeg at miste grebet, for nu detaljestuderer jeg alle pudsede huse, jeg ser, uanset om jeg går eller kører bil, og jeg kan bare konstatere, at mange "vedligeholdelsesfrie" pudsede huse ser temmelig slidte ud. Skallet maling, misfarvet, fugtskadet, beskidt og revnet puds er ikke usædvanligt. Huse med træfacade virker mere håndterbare end pudsede, når de begynder at blive lidt gamle. Et "træhus" bliver jo næsten som nyt hvert ottende år!
Men puds er jo flottest på visse typer huse, det er bare sådan det er.
Hjælp!
Jeg er helt enig med dig, Framerate, jeg tøvede også frem og tilbage, men til sidst besluttede jeg mig. Men grunden til, at det er ekstremt dyrt at få pudset huset sammenlignet med at bruge træfacade, gjorde, at jeg ikke syntes, det var værd at lægge så meget ekstra for en pudset facade.
Men hvis pengene var helt betydningsløse, ville jeg have valgt puds.
Men for den meromkostning får vi en garage + tomt ordnet.
Men hvis pengene var helt betydningsløse, ville jeg have valgt puds.
Men for den meromkostning får vi en garage + tomt ordnet.
Hej,
Vi skal bygge et Götenehus med puds på flamingo. Jeg har spurgt dem om de alternativer I nævner, men de var slet ikke interesserede i det. Deres alternativ var at mure og derefter pudse, hvilket bliver meget dyrere.
Ulempen ved ikke selv at bygge er vel netop sådanne ting. Andre træhusproducenter har måske andre alternativer, ved ikke.
Mvh/Brelle
Vi skal bygge et Götenehus med puds på flamingo. Jeg har spurgt dem om de alternativer I nævner, men de var slet ikke interesserede i det. Deres alternativ var at mure og derefter pudse, hvilket bliver meget dyrere.
Ulempen ved ikke selv at bygge er vel netop sådanne ting. Andre træhusproducenter har måske andre alternativer, ved ikke.
Mvh/Brelle
Vores husleverandør havde ingen problemer, da vi anmodede om Masterfacade for at pudse direkte på dem.
Man skruer pladerne direkte på lægterne og derefter er det bare at prime og pudse.
Pladerne kostede 215 kr/kvm.
For at pudse behøver man bare leje en maskine og pudse på ;D
Man skruer pladerne direkte på lægterne og derefter er det bare at prime og pudse.
Pladerne kostede 215 kr/kvm.
For at pudse behøver man bare leje en maskine og pudse på ;D
Eftersom jeg begynder at blive paranoid og snart kun ser problemer i alt (stakkels mig :'( ) så føles Masterfacade heller ikke helt godt, da det skrues på lægter. Hvad siger, at pladerne ikke kan trækkes fra hinanden eller bule, så pusset revner?Sweli sagde:
Havde bare vores valg af husmodel passet i træfacade, havde jeg taget det, men det passer slet ikke i træ. At det skulle være mere vedligeholdelse med træ, bekymrer jeg mig ikke om. Vi har træ i dag, og det handler om to ugers arbejde hvert ottende år, så det er ikke et problem. Hellere det end at pusset falder af efter tyve år.
Når det gælder vedligeholdelsesfrihed, så værdsætter jeg nok aluminiumsvinduer højere end puds.
Men vores hus kommer ikke til at passe i træ. Skidt også! >
Æh, det holder nok fint med puds... :-/
Pudset flamingo sømmet på en trækonstruktion? Jeg troede, at flamingo+puds var tænkt som en nødløsning til pudsede stenhuse, der havde brug for ekstra isolering??? Jo flere materialeslag i en væg, desto større chance for, at der kan opstå fejl et eller andet sted, synes jeg. Hvorfor ikke satse på et stenhus med pudsfacade fra starten (færre arbejdsmomenter)? Er der stadig en stor forskel i prisen?
Pudset holder jo, hvis man ikke maler det med tæt plastikmaling, hvis man ikke isolerer et gammelt hus indvendigt (frostskader), hvis huset ikke udsættes for sætningsskader. Et stenmateriale tåler fugtbelastningen bedre end træ og er ikke så følsom for skimmel og svamp samt kan akkumulere varmen, som et træhus ikke kan. Hvor mange penge er det værd ud over selve udseendet?
gaia
Pudset holder jo, hvis man ikke maler det med tæt plastikmaling, hvis man ikke isolerer et gammelt hus indvendigt (frostskader), hvis huset ikke udsættes for sætningsskader. Et stenmateriale tåler fugtbelastningen bedre end træ og er ikke så følsom for skimmel og svamp samt kan akkumulere varmen, som et træhus ikke kan. Hvor mange penge er det værd ud over selve udseendet?
gaia
Masterfacade skivor är gjorda av träfiber och cement.Framerate sagde:Eftersom jag börjar bli paranoid och snart bara ser problemen i allt (stackars mig :'( ) så känns inte Masterfacade helt kalas heller eftersom det skruvas på läkt. Vad säger att skivorna inte kan dras ifrån varandra eller bukta så att putsen spricker?
Hade bara vårt val av husmodell passat i träfasad, så hade jag tagit det, men det passar inte alls i trä. Att det skulle vara mer underhåll med trä bryr jag mig inte om. Vi har trä idag och det rör sig om två veckors arbete vart åttonde år, så det är inget problem. Hellre det än att putsen ramlar av efter tjugo år.
När det gäller underhållsfrihet så värdesätter jag nog aluminiumfönster högre än puts.
Men vårt hus kommer inte att passa i trä. Skit oxå! >
Äsch, det håller nog finfint med puts... :-/
Vi har haft dessa skivor utan puts sedan slutet av mars, förra året, utsatta för regn och vind och vinter och sol.
Fortfarande ser de ut som nya.
Jag hittar inte broschyren som beskrev exakt vad de är gjorda av.
Bor du i Stockholm, rekommenderar jag att du åker till Fredells och hämtar en broschyr och tittar på de. De har en utställning där.
Mera än att rekommendera de av egen erfarenhet, kan jag inte göra, det är upp till dig.
Det er meget dyrt synes jeg, hvis prisen er EFTER fradrag for træfacaden.anna_a sagde: