Hej,
Sidder og spekulerer lidt på en mindre bygning/skur, hvor jeg kan have mine haveværktøjer og græsslåmaskine, og jeg er kommet frem til, at jeg vil bygge med et pulttag. Hvordan løser man egentlig dette med pulttag? Hvis man lægger tagbjælkerne, så de går mellem for- og bagsiden, hvor bagsiden er lavest (i byggehøjde). Jeg havde tænkt mig at have stående panel. Tænkte at bruge 45x220 som tagbjælker. Hvordan skal man fastgøre panelet, så det bliver tæt op til taget (råspont). Øverst vil der jo ikke være noget at fastgøre panelet til... hvordan gør man her? Eller det er måske ikke et problem??

Er der nogen, der har en tegning på en træbygning med pulttag, så ville jeg blive meget glad, hvis man kunne få lov at tage et kig på den :)

Så et andet spørgsmål... Hvis man skærer i mine 220 tagbjælker, så der måske kun er 110 mellem væg og tag, mister man så ikke bæreevnen i 220 bjælkerne? Burde man ikke lige så godt have valgt mindre fra starten?

Senest redigeret:
På det sidste spørgsmål, både ja og nej. De svækkes, når det kommer til, hvor meget vægt de kan tåle, men det plejer ikke at være et problem. Det som ofte kræver grovere træ er, at det ikke skal bøje sig på midten, og derfor gør det ikke noget, hvis man skærer lidt ud i enderne f.eks.

Du kan jo sætte en tagregel så langt ude, at du kan bruge den som fæste til panelet, eventuelt slår man en lille regel som f.eks. en 45X70 udenpå tagreglen for at få lidt afstand ved behov.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.