Hej!

Jeg har planer om at bygge garagen sammen med huset. Garagen er i øjeblikket fritstående.
For nemhedens skyld tænkte jeg på at bygge et pulttag til garagen (at forlænge husets sadeltag er ikke en mulighed).

Jeg vedhæfter et billede af, hvordan jeg har tænkt. Jeg er klar over, at det bliver lidt tricky der, hvor garagens tag møder husets sadeltag, men det kan sikkert løses.

Skematisk tegning af garagekonstruktion, der viser grønne reglar, røde bærliner og blå limtræsbjælker i projekt for at sammenføje garage med hus.

Som jeg har skitseret ovenfor, havde jeg tænkt at sætte 45x145 regler (de grønne) langs med husets væg på cc 1200mm.
Lægge en 45x145mm bærling (den røde) ovenpå de grønne regler langs med hele væggen.
Derefter havde jeg tænkt at lægge 56x225mm limtræsbjælker (de blå) på cc 600mm.

Jeg har nul kontrol over dimensionering, når det kommer til sådan nogle ting, men kunne dette tænkes at fungere tror du?

Spændvidden for de blå limtræsbjælker bliver ca. 4,6 meter.
Gælder snezone 2,5 og taghældningen tænker jeg mig måske 8 grader samt tagpap.
Måske bliver det aktuelt med ståltag i fremtiden, men i begyndelsen vil det være pap.

Mange tak!

MvH /O

Hvis du skal have et isoleret tag, så er 56x225 i det svageste lag. Hvis du vil have samme bredde, så vælg 56x270 i stedet. Ellers er der mange andre kombinationer, der er mulige.

Ja jeg havde absolut tænkt at isolere taget så godt som muligt, når jeg alligevel er i gang.

Er bærelinjen og de stående regler på 45x145 tilstrækkelige, eller har man brug for grovere også der?
Men 56x270 bør altså være tilstrækkeligt til at klare belastningen?

Bedste svar

45x145 C 24 er tilstrækkeligt både til stolper og bærebjælke længst inde. Der findes alternativer til 56x270 afhængig af om du vil prioritere pris eller lav bjælkehøjde. F.eks. 42x315 eller 190x180. 56x270 er dog et ret godt kompromis.

Tak for svaret :)

Det bliver med stor sandsynlighed 56x270 men godt at vide, at der findes andre alternativer.
42x315 er måske heller ikke helt dumt for så burde man jo rimeligvis kunne presse mere isolering ind.

olabroberg olabroberg sagde:
Hej!

Har planer på at bygge garagen sammen med huset. Garagen er i øjeblikket fritstående.
For nemhedens skyld tænkte jeg at bygge et pulpet-tag til garagen (at forlænge husets sadeltag er ikke en mulighed).

Vedhæfter et billede af, hvordan jeg har tænkt. Jeg er klar over, at det bliver lidt kompliceret, hvor garagens tag møder husets sadeltag, men det kan sikkert løses.

[billede]

Som jeg har skitseret ovenfor, havde jeg tænkt at sætte 45x145 regel (de grønne) langs med husets væg med cc 1200mm.
Lægge en 45x145mm bærende bjælke (den røde) ovenpå de grønne regler langs med hele væggen.
Derefter havde jeg tænkt at lægge 56x225mm limtræsbjælker (de blå) med cc 600mm.

Jeg har ingen anelse om dimensioneringen, når det kommer til sådanne ting, men kunne dette fungere, tror du?

Gælder sneresistente zone 2,5 og taghældningen tænker jeg mig måske 8 grader samt tagpap.
Måske at det bliver aktuelt med pladetag i fremtiden, men i starten vil det være pap.

Mange tak!

MvH /O
Hej,
Hvordan blev det til sidst?
Går næsten med de samme tanker (bygge garage koblet med hus, tagpap, pulpet-tag, osv...). Hvor tykt er isolering?
Er indre taget fladt?
/E

S
J justusandersson sagde:
Hvis du skal have et isoleret tag, så er 56x225 i det mindste laget. Hvis du vil have samme bredde, så vælg 56x270 i stedet. Ellers er der mange andre kombinationer, der er mulige.
56x270 er ikke noget problem ifølge mine beregninger for Limträ GL 24h, snelast 2.5kN/m2, egenvægt tag med isolering og plade 0.4kN/m2 og sikkerhedsklasse 3. Antaget er frit opstillet. Dette giver udnyttelsegrad 80%, de andre kontrol for trykholdf, skjuv og deformationskontrol resulterer i meget mindre udnyttelsegrad.

olabroberg olabroberg sagde:
Hej!

Har planer om at bygge garagen sammen med huset. Garagen er i øjeblikket fritstående.
For nemhedens skyld tænkte jeg at bygge et pulpettag til garagen (at forlænge husets sadeltag er ikke en mulighed).

Vedlægger et billede af, hvordan jeg har tænkt. Jeg er klar over, at det bliver lidt tricky, hvor garagets tag møder husets sadeltag, men det kan sikkert løses.

[billede]

Som jeg har skitseret ovenfor, havde jeg tænkt mig at sætte 45x145 reglar (de grønne), langs med husets væg på cc 1200mm.
Lægge en 45x145mm bærende bjælke (den røde) ovenpå de grønne reglar langs med hele væggen.
Derefter havde jeg tænkt mig at lægge 56x225mm limtræsbjælker (de blå) på cc 600mm.

Jeg har nul styr på dimensioneringen, når det gælder denne slags ting, men kunne dette fungere tror du?

Det gælder snøzone 2,5, og taghældningen tænker jeg mig måske 8 grader samt tagpap.
Måske at det bliver aktuelt med et plåttag i fremtiden, men i første omgang bliver det pap.

Stort tak!

MvH /O
hejsa, hvordan blev løsningen der, hvor sadeltaget mødte garagetaget? Overvejer det samme herhjemme...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.