Hej, næste spørgsmål angående mit byggeprojekt, har gennemlæst forummet og googlet, men har ikke rigtigt fundet det rette svar.

Bygger pulttag, og skal nu forberede luftspalte ved at fæstne spærlægter og masonit under underbrædderne på tagspærene på taget. Jeg ved, hvordan jeg skal lave "afslutningen" af masoniten mod facaden på den side, hvor taget hælder ned, men hvordan skal jeg gøre på den højere side af taget? Skal der også efterlades en luftspalte der? Men er formålet med luftspalten ikke, at eventuelt vand, der trænger "ind i taget," kan løbe nedad og ud via luftspalten, er det så nødvendigt også at have "åbent" på den øvre side? Eller skal jeg lukke af på den side med vindtæt papir og facade hele vejen op til underbrædderne?

tak
/ janne
https://www.byggahus.se/forum/grund-...isolering.html

Hej jkemikal! Luftspaltens funktion er teoretisk at ventilere fugt væk. Sandsynligvis indendørsfugt som bevæger sig op i taget ifølge osteklokkeprincippet. Ældre tage med koldloft har ingen luftspalt. Hvis man nu skal have tag med luftspalt, som er moderne standard, har man brug for luftspalt på begge sider af taget for at få træk gennem konstruktionen. Eventuelt kan et pulpettag sidestilles med et sadeltag med kipventilation. I så fald er det tilstrækkeligt med kipventiler øverst, men det burde en mere kyndig person kunne bekræfte. Med venlig hilsen, PerOF

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.