D
Hej, bygger et koldlager og bliver ikke klog på, hvordan tagskægget skal løses.

Jeg skal have tagplader direkte på lægterne.

Hvorfor skærer man tagspærene skråt?

Sådan her:

• Tagkonstruktion med gerede tagregler i et byggeri-diagram, visende løsningen på hvordan tagfoden og spær skal samles.
  • Træramme af et koldlager under konstruktion, viser tagspær afskåret i vinkel til montering af tagplader.
  • Trækonstruktion af et skur under opførelse med spær klar til tagplader.
Hvis muligt kan de geres for at få et horisontalt underlag.
For din del bliver det jo snarere sådan, at du eksponerer mere endetræ. Jeg ville have ændret udformningen på kappet. Først vertikalt i stommens linje, derefter skråkappe/horisontalkappe.

• Synes
stugfar og 1 anden
  • Laddar…
D
Tusind tak!

D
Jeg vil tegne lidt, så du er velkommen til at kigge, så jeg forstår rigtigt. Hvis du kan og har lyst. Tak.

D
Var det sådan du mente?

Den grønne del sages væk.

• Tegning med konstruktionselementer, hvor den grønne sektion er markeret for afskæring. Anslutninger og vinkler mellem dele vises tydeligt.
S
Tagfoden på det første billede ser ikke rigtig ud. Som tidligere nævnt, skal du beklæde tagfoden, så vil du have en horisontal overflade til undertagsbrædderne (nr. 3 i billedet).
Diagram over tagkonstruktion med tagfodt, tagrendeholder og underpanelbræt. Vinkel og placering af tagfodsbræt angivet med numre.
Men skal du ikke beklæde tagfoden, kan man have det sådan her:
Takfot med vinklet endeparti og synlige underslagsbrædder på et hus, ses mod en delvist overskyet himmel.
Vinklen på enden af spærret har også betydning for bredden og hældningen på tagfodsbrættet, hvor man nok kan lave forskellige løsninger for at få forskelligt udseende. Og vinklen påvirker valget af rendejern, der fastgøres på tagfodsbrættet, hvis du skal have den type kroge, for nogle af disse kroge fungerer ikke til forskellige vinkler på tagfodsbrættet, fx denne som kun fungerer til 27° på tagfodsbrættet:
Rennkrog fra Plannja i klar hvid, designet til 27 graders tagfodsbrædder, dimension 125 mm.

S
Blåt streg: horisontalt for underslagsbrædderne. Rødt streg: udskæring for bedre støtte mod hammarbandet. Blåt og rødt kan kombineres til et snit.

• Diagram af konstruktion med blått og rødt streck for understøtning ved hammarbandet. Vinkler og mål vises.
D
Tak!

Jeg tænker, at jeg hopper over den røde streg og fastgør tagreglarne med vinkler eller gennemgående skrue nedenunder. Jeg har læst lidt andre tråde, og det bliver tilsyneladende stabilt nok med vinkler, i det mindste til et koldlager på 5x3,5 meter.

Den blå streg er jeg med på. Jeg tænker dog, at jeg først laver et vertikalt snit i liv med vægreglen. Så kan jeg fastgøre lægterne og facaden højere oppe. Derudover bliver inddækningen af tagfoden slankere, mere elegant (dvs. det ser mere elegant ud).

Mange laver en underliggende gering for at få konstruktionen til at se lidt mere slank ud. Ikke så tung. Den yderste del af bjælken har ikke så stor vægt at håndtere. Jeg synes det er pænt, selvom jeg ikke har gjort det selv, for jeg er doven. Jeg ville ikke lave snittet som du har tænkt for at få spikreglen op.

Jeg har ikke gidet at gere de yderste ender, siden jeg begyndte at bruge de her rännkrokar.
https://www.byggmax.se/rännkrok-ställbar-svart-p26332

D
underliggende gering, hvad er det?

Jeg tænkte på snittet for at smalne af reglen.

D
ah du tænker på det vertikale snit.

• Vertikalt snit af bygningsstruktur med spikregel 28x70 mm, hammarbånd, stående væggregel og 90 graders vinkel.
D
på billedet ovenfor har jeg både skåret et snit for at få op spikregeln (og facaden) samt et langt horisontalt snit (for at indsnævre tagregeln og få optimal støtte mod hammarbandet).

D
Jeg har kun 5-6 graders vinkel på taget. Jeg tænker ikke at montere tagrende, men pladen skal bare stikke ud 5 cm (?) uden for tagfodsbrættet.

Jeg mener det lange horisontelle snit, når jeg siger underliggende gering.

Det lige snit ved hammarbandet synes jeg er ekstra arbejde, der ikke giver nogen merværdi. Spikläkten behøver ikke gå op der.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.