Hvis muligt kan de geres for at få et horisontalt underlag.
For din del bliver det jo snarere sådan, at du eksponerer mere endetræ. Jeg ville have ændret udformningen på kappet. Først vertikalt i stommens linje, derefter skråkappe/horisontalkappe.
Tagfoden på det første billede ser ikke rigtig ud. Som tidligere nævnt, skal du beklæde tagfoden, så vil du have en horisontal overflade til undertagsbrædderne (nr. 3 i billedet).
Men skal du ikke beklæde tagfoden, kan man have det sådan her:
Vinklen på enden af spærret har også betydning for bredden og hældningen på tagfodsbrættet, hvor man nok kan lave forskellige løsninger for at få forskelligt udseende. Og vinklen påvirker valget af rendejern, der fastgøres på tagfodsbrættet, hvis du skal have den type kroge, for nogle af disse kroge fungerer ikke til forskellige vinkler på tagfodsbrættet, fx denne som kun fungerer til 27° på tagfodsbrættet:
Jeg tænker, at jeg hopper over den røde streg og fastgør tagreglarne med vinkler eller gennemgående skrue nedenunder. Jeg har læst lidt andre tråde, og det bliver tilsyneladende stabilt nok med vinkler, i det mindste til et koldlager på 5x3,5 meter.
Den blå streg er jeg med på. Jeg tænker dog, at jeg først laver et vertikalt snit i liv med vægreglen. Så kan jeg fastgøre lægterne og facaden højere oppe. Derudover bliver inddækningen af tagfoden slankere, mere elegant (dvs. det ser mere elegant ud).
Mange laver en underliggende gering for at få konstruktionen til at se lidt mere slank ud. Ikke så tung. Den yderste del af bjælken har ikke så stor vægt at håndtere. Jeg synes det er pænt, selvom jeg ikke har gjort det selv, for jeg er doven. Jeg ville ikke lave snittet som du har tænkt for at få spikreglen op.
på billedet ovenfor har jeg både skåret et snit for at få op spikregeln (og facaden) samt et langt horisontalt snit (for at indsnævre tagregeln og få optimal støtte mod hammarbandet).