K
Skal tyndpudse væggene i kælderplanet med C mørtel, finkornet og har kigget på både Finja og Weber som leverandør af mørtel.

Weber:
https://www.weber.se/fasad-puts-och...tem/putsbruk/weberbase-136-finputsbruk-c.html

Bindemiddel: Kalk og cement
Ballast: Knust dolomit og sand 0-1 mm
Sammensætning: KC 50/50/650 (Hvad står 650 for???)

Fordele:
- Mere vandforbrug til 25Kg sæk, 5-6L, hvilket bør give en mere flydende mørtel, der minder mere om at bredspartle en væg end at pudse den.

Ulemper:
- Prisen, 160kr/sæk hos XL-byg, 110kr hos Beijer


Finja:
https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/kc-putsbruk-c-fin

Bindemiddel: Kalk og cement
Ballast: Natursand 0–1 mm
Sammensætning: KC 50/50

Fordele:
- Prisen, 65kr/sæk fra Fredells klart mere fristende og føles passende/rimeligt!

Ulemper:
- Mindre vandforbrug, 4L, gør mig bekymret for, at jeg får en tørrere mørtel, der ikke er lige så tiksotropisk og nem at håndtere. Jeg havde tænkt mig at anvende mørtlen med skånska og filse af.

Combimix:
http://www.combimix.com/se/produkter/fasad/putsbruk/putsbruk-c-fin-cs-ii

Fordele:
- Prisen, 49kr/sæk (20Kg), sammenligningsprisen bliver 62kr, hvis det havde været en 25Kg sæk, dvs. samme liga som Finja
- Noget bedre vandforhold, 18% hvilket ville give 4,5L/25Kg sæk, dog ikke lige så godt som Weber.

Ulemper:
Stadig bekymret over, at der er lidt for lidt vand, at det bliver for tørt til at tyndpudse/spartle med!


Spørgsmål:
Hvilke risici er der, hvis man overskrider Finjas anbefalede vandmængde og bruger 5-6L ligesom Weber for at få en mere flydende mørtel?
Får man reduceret styrke, risiko for revnedannelse ved hærdning/fordampning eller andre bivirkninger?

Jeg regner med at pudse cirka 4-5mm/m², hvilket kræver godt 10Kg tørmørtel per m², og det er 110m² i alt, der skal gøres i stand, hvilket ville kræve 1100kg eller 45 stk. 25Kg.
 
K
Sammensætning for C-brug er standard 50/50/650 (kalk/cement/sand).
For meget vand skaber en svagere mørtel med risiko for revnedannelse under hærdningstiden. Efterfugtning er vigtig.
 
K
Okay, så er Finja og Weber tilsvarende med forskellen, at den ene angiver 5-6 liter og den anden 4L, og at Weber også indeholder dolomit og ikke kun sand som ballast.
Så er spørgsmålet, om Weber virkelig har større tendens til at revne end Finja? Eller om man ligeså godt kan bruge 5-6L på Finja også.
 
6 liter vand i Finjas vil blive flydende, ikke noget jeg ville polere med.
Weber har mere af det finkornede ballast og kan derfor holde mere vand.
Selv om begge har 0 - 1 mm.
 
K
Okay, motiverer noget Webers pris eller vil de blive oplevet som ens, når mørtlerne først er blandede og klar til brug?
Jeg havde tænkt mig at mere spartle op mørtlen med skånska, tynde lag og filte overfladen.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.