Vi købte i foråret/sommeren et rækkehus med delvis pudset facade/delvis træ bygget 2000. Hvis jeg har forstået det rigtigt, er det et Serporoc-system med puds på Rockwool-plade, kan ellers ikke nogle detaljer om konstruktionen.

På langsiden af huset (det er et hjørnerækkehus), sydøst, var der nogle skader med løsnet puds nederst på facaden, og på bagsiden, øst, var pudsen løsnet ved vinduesblikket - her var der hul lige ind i væggen. Overdragelsesbesigtigelsen gik godt, selvfølgelig påpegede besigtigelsesmanden de synlige skader, uden at anbefale nogen supplerende besigtigelse, men jeg lod alligevel fugtighedsmåle der, hvor pudsen manglede ved vinduesblikket - ingen forhøjede værdier. Skaderne skulle udbedres af sælgerne før vi købte huset.

Efter købet har det vist sig, at skaden ved vinduesblikket havde løsnet sig allerede da sælgerne købte huset, tre år tidligere, på det tidspunkt havde også pudsen på langsiden af huset løsnet sig. Begge ting blev altså repareret på det tidspunkt. Efter dette har pudsentreprenøren i løbet af de tre år repareret langsideskaden flere gange (den ser ud til ikke at binde), noget vi ikke blev informeret om. Af en eller anden grund binder pudslapningerne altså ikke.

For nylig opdagede jeg desværre, at pudslapningen på langsiden er ved at løsne sig igen - reparationen der blev udført et halvt år tidligere. Pudsentreprenøren hævder, at det skyldes, hvordan vejret har været de seneste vintre, og at de ikke kan tage ansvar for vejret.

Hvad kan løsningen skyldes? Hvilke foranstaltninger/undersøgelser bør vi foretage? Vi vil selvfølgelig i første omgang hævde, at sælgerne ikke har udbedret skaden, som vi blev enige om, eftersom den jo har løsnet sig fra facaden. Hvad bør vi gøre for at det ikke bare bliver en reparation/løsning igen uden at skaden bliver udbedret og at det holder? Kan det virkelig bare skyldes vejret, når den samme lapning har løsnet sig flere gange over mindst 3 år?

Taknemmelig for hjælp!

PS. Usikker på om jeg har postet i det rigtige forum, hvis ikke: henvis mig gerne til det rette. :) DS.

Måske er der kommet silikone eller olie på stedet, så intet fæster der? Det lyder som om en grundig rengøring eller forstærkning med noget armering er på sin plads?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.