Hej!
Vi har et hus fra begyndelsen af 30'erne, som vi er i gang med at renovere rum for rum, og nu er turen kommet til kælderen. I et af rummene sad der træpanel på den nederste del af væggen (delen under jorden), hvilket selvfølgelig ikke er en god idé, så den er nu blevet fjernet.
Bag træpanelet sad der et nogenlunde tykt lag med cementmørtel med indstøbte træregler, så efter lidt hakken forsvandt både regler og mørtel. Vi skal opsætte væghylder, så væggen skal være plan, og mørtlen var tykkere end væggen ovenfor.
Bag mørtlen er der en murstensvæg af varierende kvalitet. Som det vedhæftede billede viser, fulgte en del af murstensvæggen med, da mørtlen blev fjernet. Bag murstensvæggen ses den støbte betonvæg.
Så mit første spørgsmål er: hvis man nu har tænkt at pudse denne væg, skal man gøre det direkte på betonvæggen, eller bør vi genmure den faldne murstensvæg for så derefter at pudse udenpå den? Der ser ud til at være en luftspalte mellem murstensvæggen og betonvæggen, som man måske bør bevare? Det er dog drænet med platon på ydersiden, og alt ser ud til at være knastørt, selvom det sandsynligvis har været fugtigt tidligere, da murstensvæggen har set sine bedste dage.
Er det kalkmørtel, der skal bruges, eller kan man strække sig til KC for at få lidt bedre vedhæftning? Vi havde tænkt os at male væggen bagefter, og tipset ser ud til at være silikatmaling, men jeg er lidt bekymret for lugt, da vi har meget små børn.
Og når jeg nu er i gang... jeg (ikke min samlever

) overvejer at rive loftet ned, som er pudset med rør osv., og sætte perlespont op. Er dette passende i en kælder? Loftsbunden er alligevel af træ, så det burde gøre hverken fra eller til... Skal man have en dampspærre?
Hvis du har læst så langt, så benytter jeg lejligheden til at takke for opmærksomheden!
Mvh
Anders