Jeg købte for et stykke tid siden pudsemørtel for at støbe små teglsten til drengen (Miniaturetegl i dimensionen 5x20x10mm). Printede forme på 3D-printeren, så vi kunne støbe en masse tegl, som han så kunne bygge små huse af.
Men selvom jeg fulgte "opskriften" med vand, sand & puds, blev de små teglstene meget porøse, og de knækkede meget let. Hvis man gned dem med hænderne, dryssede de let en masse sand.
Nu lavede jeg altså en portion med ca. 1-2 liter pudsemørtel, og det er jo lidt ekstremt sammenlignet med at bruge puds i sække. Sandsynligvis bliver den puds, vi blandede, meget følsom over for fugt/tørke/temperatur.
Er der nogen her, der er dygtige til puds, som måske kan give tips til, hvordan vi skal tænke, når vi gør det, vi har gang i? Skal man forsøge at holde den ekstra fugtig? Eller skal vi forsøge at blande den ekstra tør for at få dette til at fungere? Eller skal vi vælge en anden type puds/cement for at lykkes med det, vi vil gøre?
Tidligere forsøgte jeg at reparere en keramisk grill, og også dér blev pudsen den samme. Også der blandede jeg en meget lille portion sammenlignet med, hvordan det normalt blandes.
Pudsemørtel C er det, vi valgte.
Meget taknemmelig for tips!
Men selvom jeg fulgte "opskriften" med vand, sand & puds, blev de små teglstene meget porøse, og de knækkede meget let. Hvis man gned dem med hænderne, dryssede de let en masse sand.
Nu lavede jeg altså en portion med ca. 1-2 liter pudsemørtel, og det er jo lidt ekstremt sammenlignet med at bruge puds i sække. Sandsynligvis bliver den puds, vi blandede, meget følsom over for fugt/tørke/temperatur.
Er der nogen her, der er dygtige til puds, som måske kan give tips til, hvordan vi skal tænke, når vi gør det, vi har gang i? Skal man forsøge at holde den ekstra fugtig? Eller skal vi forsøge at blande den ekstra tør for at få dette til at fungere? Eller skal vi vælge en anden type puds/cement for at lykkes med det, vi vil gøre?
Tidligere forsøgte jeg at reparere en keramisk grill, og også dér blev pudsen den samme. Også der blandede jeg en meget lille portion sammenlignet med, hvordan det normalt blandes.
Pudsemørtel C er det, vi valgte.
Meget taknemmelig for tips!
Jeg vil nok foreslå at teste husfix eller endda flydespartel i stedet for puds eller gips. Det er desuden ekstremt tricky med den rette vandmængde til så små mængder, og hvis man ikke dækker med plastik, er udtørringsfaktoren betydelig.
Jeg skulle lige tilføje, at både under og over lagde jeg gladpack for at undgå, at det tørrede ud så meget.
Er husfix eller flydespartel sådan noget, der bliver som mørtel i hårdhed? (Jeg tænker, det er ikke som almindelig spartelmasse?)
Er husfix eller flydespartel sådan noget, der bliver som mørtel i hårdhed? (Jeg tænker, det er ikke som almindelig spartelmasse?)
Hvor længe holdt I dem fugtige? Mindst to døgn?
Jeg ville gætte på længere tid. Jeg har en fornemmelse af, at jeg sprayede på vand, men det kan jo selvfølgelig være tørret imellem. Vandbufferten i de små plupper er jo ikke stor.
Spørgsmål: Kan de få for meget vand? (Nu mener jeg ikke når man blander men når man senere fugter.
Spørgsmål: Kan de få for meget vand? (Nu mener jeg ikke når man blander men når man senere fugter.
Begge er finere, eftersom materialet er mindre og bliver hårdere end både mur- og pudsmørtel. Ellers er det det samme som ethvert cementprodukt, der skal hærde snarere end tørre.A Axiotrade sagde:
En tanke der slog mig, givet at du arbejder med så små ting og sandsynligvis ikke vil have tips om noget på 20kg sække, er at prøve fliseklæb, som findes i små poser.
Test som sagt med husfix, alternativt gipsmørtel (ikke sådan gipsspartel men gipsmørtel som findes på 25 kg sæk). Husfix plejer at findes i 5 kg kasse/bøtte.
De behøver ikke holdes fugtige heller og krymper ikke.
De behøver ikke holdes fugtige heller og krymper ikke.
Sådan hobbygips som man støber figurer med, som ungerne maler på? Det bliver jo stenhårdt og ikke alt for vandfølsomt
Klik her for at svare