Halløj!

Nu må jeg spørge forumets samlede kompetence igen.

For lidt over et år siden fik vi hjælp af et firma til at bygge en lille støttemur i forbindelse med, at vores parkering blev gjort i stand. Muren blev støbt i normal krydsfinerform og blev derefter pudset. Nu er denne puds begyndt at løsne sig, og jeg er lidt nysgerrig efter hvorfor det sker.

Vi har selvfølgelig kontaktet firmaet, som giver 3 års garanti, og de skal komme her og kigge på dette (og yderligere en ting, som dog er mere indlysende).

Kan I på billedet nedenfor se direkte, hvad firmaet har gjort forkert? Jeg vil gerne have lidt på fode, hvis der opstår en diskussion om, hvorvidt de skal udbedre skaderne eller ej, og hvis de tager ansvaret (hvilket jeg tror, de vil gøre), hvordan de skal gøre anderledes for ikke at samme ting skal ske igen.

Kan de hævde, at vi har gjort noget, der har forårsaget pudsslippet?

Mvh
Fred

Billede af en støttemur med afskallet puds på toppen, omgivet af jord med spredte planter.

Det har nok frusset i stykker. Ingen krone på muren?

Frostsprængning?

Fugt (nedbør) trænger ind på den horisontale overflade og forårsager frostsprængninger.

Ja, frostsprængning virker som den mest sandsynlige årsag. Men hvorfor er det sket? Skal man ikke kunne pudse beton uden at fugten trænger ind og sprænger den væk, når det fryser? Soklen til vores hus er jo pudset, og den er ikke sprængt løs.

Angående kroning, jeg gætter på, at det er, når man gør overfladen konveks. Dette er ikke gjort, men hele muren hælder svagt ned mod den ende, der kan ses på billedet.

Paxman sagde:
Soklen til vores hus er jo pudset, og den er ikke sprængt løs.
Soklen på jeres hus er vertikal og måske endda malet/behandlet? Den akkumulerer nok ikke lige så store mængder fugt som denne mur?

Men det er almindeligt med frostsprængninger på vertikale overflader også. F.eks. puds-/murstensfacader. Dette kan man undgå ved at male/hydroforere overfladerne.

Så risikoen er, at firmaet siger, at eftersom vi ikke har malet overfladen, så tager de ikke ompudsning på garanti?

Paxman sagde:
Så risken är att firman säger att eftersom vi inte har malet ytan, så tager de ikke ompudsning på garanti?
Ja, risikoen er vel, at de hævder, at den ikke er vejrbeskyttet... Chancen er jo også, at de ordner dette uden brok. ☺

I min verden er dette omtrent som at hyre en tømrer til at bygge et hegn med en overligger i ubehandlet træ, undlade at olie-/male træet, derefter klage over, at overliggeren er begyndt at mugne/rådne.

På den anden side: hvis I har bestilt en mur, der står under åben himmel, burde håndværkeren måske have konstrueret den, så den bliver "mere vejrbestandig", kunne man mene? Alternativt informeret jer om at sætte plade på toppen, behandle den osv.

Jeg er dårlig til jura og har ingen anelse om, hvad I har aftalt med hinanden?

Nu ved jeg ikke, hvor lang muren er, men handler det bare om nogle få meter, er det ikke så dyrt at udbedre, uanset om det bliver dig eller firmaet, der udbedrer.

Senest redigeret:
Jeg er helt med dig i din tankegang eviljava, selvom jeg måske tænker, at puds burde modstå elementerne lidt bedre end ubehandlet træ. Jeg kan faktisk ikke huske, om firmaet informerede os om, at det var vigtigt at male pudset eller ej.

Det hører med til sagen, at de ikke har været 100%-ige i deres udførelse i flere andre dele af arbejdet, så jeg ville mest få forumets syn på, om pudset har været åbenbart forkert udført. For eksempel hvis det er for tyndt.

Hævder firmaet, at vi har del i, at pudset er løsnet, så vil jeg ikke skændes med dem om det, men sandsynligvis udbedre det selv.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.