6,386 læst ·
11 svar
6k læst
11 svar
Pudsemørtel der lader fugt passere igennem?
Hej,
Jeg er i gang med en renovering af vaskerummet. Jeg har muligvis brug for at spartle lidt på en væg, som er en ydervæg under jorden. Jeg vil gerne have en slags mørtel, der er let at spartle med, men som kan ånde. Hvad skal jeg bruge?
Vaskerummet er i kælderen.
Jeg er i gang med en renovering af vaskerummet. Jeg har muligvis brug for at spartle lidt på en væg, som er en ydervæg under jorden. Jeg vil gerne have en slags mørtel, der er let at spartle med, men som kan ånde. Hvad skal jeg bruge?
Vaskerummet er i kælderen.
Overfladen er letbeton. Nogle steder er der hulrum, der skal fyldes ud. Maksimal tykkelse på måske 15-20 mm. I øvrigt er væggene "ret" pæne. Jeg har tænkt mig at skrabe dem af med en stålskraber og derefter bruge en form for mørtel for at glatte dem lidt. Bør man også bruge husfix til dette, eller skal man bruge pudsemørtel? Jeg synes, pudsemørtel er lidt svær at arbejde med, og jeg ville hellere se, at jeg kunne bruge noget andet, der er lidt nemmere at arbejde med.
Taknemmelig for alle tips, jeg kan få.
Taknemmelig for alle tips, jeg kan få.
Jeg ville bruge "putsbruk C hand" altså finmørtel 1mm.
Meget mere nemt at arbejde med er gipsmørtel, helst "maxit gypsum" som har en ret lang tørretid og derfor
mere egnet til en uerfaren bruger. Da det er en ydervæg, ville jeg ikke anbefale
det, da det kan blive misfarvet, hvis fugt trænger igennem.
Husfix kender jeg desværre ikke til.
Meget mere nemt at arbejde med er gipsmørtel, helst "maxit gypsum" som har en ret lang tørretid og derfor
mere egnet til en uerfaren bruger. Da det er en ydervæg, ville jeg ikke anbefale
det, da det kan blive misfarvet, hvis fugt trænger igennem.
Husfix kender jeg desværre ikke til.
jeg har læst andre steder her på forumet, at kalkmørtel er godt netop ved ydervægge, gerne noget der kaldes hydraulisk kalkmørtel. har selv sådanne vægge men er ikke begyndt at pudse noget endnu. der kan findes info på pudsproducenternes hjemmesider også, typ gypsum, maxit, gyproc
Husfix lader fugt trænge igennem og er let at arbejde med. Kan ikke se, at husfix bliver misfarvet. Det er vel snarere mængden af fugt, der afgør det. Derudover er det hvilken type overfladebehandling, du bruger, der giver en følsom eller robust overflade.brevik sagde:
Er der dræneret OK på ydersiden?
Vi fik selv gjort en kælder i stand, hvor gulvet ligger 160 cm under jordoverfladen. Der var misfarvninger på pudsen på indersiden, da kælderen havde stået uopvarmet i mange år. Pudsningen var løsnet, og vi måtte børste væggen for at gøre den malingsklar. Nogle få reparationer med husfix, og vi malede med silikatmaling (vandglas), som lader fugten trænge igennem. Resultatet blev meget godt, og med lidt varme nu gør det, at en mindre mængde fugt, der trænger gennem væggen, let kan optages af den opvarmede luft. Forudsætningen er, at dræningen på ydersiden er OK.
Luftfugtigheden i kælderen ligger på omkring 50-60%, så vidt jeg husker. Om sommeren er luftfugtigheden værst, men har da en billig affugter, som går i gang med hygrostat.
/A
Hej!
OM overfladen allerede er belagt med kalkmørtel, bør du fortsætte med at bruge kalkmørtel. Hydraulisk kalkmørtel er ellers forholdsvis nem at arbejde med. Er man normalt handy, kan man få det på plads uden alt for mange bandeord. Brug derefter en børste for at ruge overfladen og få en fin og jævn struktur.
Kalkmørtel er faktisk ret flot i sig selv som væg. Jeg valgte at beholde det i dagslys og satte slæbende halogenlys langs væggene. Jeg har brugt Maxit Serpo 148, og det er lysere og mere beige end C puds. Hydraulisk kalkmørtel er dog ca. 3 gange så dyrt, og skal man pudse meget, koster det jo en slat.
MEN hvis det er helt rene vægge i dag, ville jeg IKKE bruge kalkmørtel, da det ikke er muligt at fliselægge på. Eller rettere sagt, man BØR ikke fliselægge, da kalkmørtel er forholdsvis blødt. Og lægger man på fix, som er hårdere, risikerer kalkmørtlen at revne. Særligt hvis du har fugtvandring og en uisoleret kældervæg.
Jeg ville have brugt pudsmørtel C.
OM overfladen allerede er belagt med kalkmørtel, bør du fortsætte med at bruge kalkmørtel. Hydraulisk kalkmørtel er ellers forholdsvis nem at arbejde med. Er man normalt handy, kan man få det på plads uden alt for mange bandeord. Brug derefter en børste for at ruge overfladen og få en fin og jævn struktur.
Kalkmørtel er faktisk ret flot i sig selv som væg. Jeg valgte at beholde det i dagslys og satte slæbende halogenlys langs væggene. Jeg har brugt Maxit Serpo 148, og det er lysere og mere beige end C puds. Hydraulisk kalkmørtel er dog ca. 3 gange så dyrt, og skal man pudse meget, koster det jo en slat.
MEN hvis det er helt rene vægge i dag, ville jeg IKKE bruge kalkmørtel, da det ikke er muligt at fliselægge på. Eller rettere sagt, man BØR ikke fliselægge, da kalkmørtel er forholdsvis blødt. Og lægger man på fix, som er hårdere, risikerer kalkmørtlen at revne. Særligt hvis du har fugtvandring og en uisoleret kældervæg.
Jeg ville have brugt pudsmørtel C.
Tak for svarene!
Vi drænerede om i 2005 og efterisolerede udvendigt med Isodrän.
Jeg tror ikke, at det er kalkmørtel. Der har nemlig siddet fliser der tidligere, og jeg skal have nye fliser op. Jeg står og vejer mellem husfix og pudsemørtel C.
Vi drænerede om i 2005 og efterisolerede udvendigt med Isodrän.
Jeg tror ikke, at det er kalkmørtel. Der har nemlig siddet fliser der tidligere, og jeg skal have nye fliser op. Jeg står og vejer mellem husfix og pudsemørtel C.
Klik her for at svare