Jeg er i gang med at rive den indvendige puds ned i en uisoleret kælder. De dele af væggen, der er over jordoverfladen, er tørre og fine uden pudsfald. Hvordan synes I, jeg skal behandle dem? Kæmpe med at fjerne al puds eller bare slibe malingen af?

Kravet til den færdige overflade er, at jeg helst ikke vil se samlinger, men overfladen må gerne være nogenlunde grov.

Tips og forslag modtages gerne.

Hvad angår valg af puds ved genopretning har jeg meget gode referencer på et produkt, der hedder Mapei antique. Ifølge oplysning holder det sikkert, selv på meget fugtige underlag, uden misfarvning i mange år.

Kender nogen til, om vores svenske producenter har et lignende produkt? (Jeg ved ikke, hvad det indeholder)

• En källarvägg med borttagen puts, delvis ovan mark med torra ytor. Fönster och element synliga, putsen avlägsnad för renovering.
Hvilken farve og puds sidder på væggene i dag?
Det er mest hensigtsmæssigt at pudse med samme pudstype, som allerede sidder der. Jeg gætter på, at det er kalkpuds, og der er ingen grund i verden til, at du skal bruge noget andet ved renovering.

Pudsen, der sidder godt, får lov at blive, men ikke malingen, hvis den har været for tæt og forårsaget pudsfald på den nedre del.
Derefter kan du pudse over det hele: tykkere (2 omgange?) hvor den gamle puds er væk, og tyndere bare for at jævne overfladerne, hvor du har skrabet malingen af. Forvandt rigeligt på den gamle puds, for den vil suge meget af den nye, og pudsen slipper, hvis den bliver dræneret for vand for tidligt. Eftervandt rigeligt i nogle dage, dér hvor det tørrer hurtigst.
Pas på produkter med mærkelige navne :). Kalkpuds er enkel og man ved, hvad man får. Antique???? Jeg skal tjekke, hvad det er for noget :)
Derefter skal du vælge den rigtige maling til din nyligt pudsede væg, så det holder i mange år fremover. Kalkmaling eller silikat passer godt i en kælder med moderat fugtvandring. Vælger du silikat, så vent nogle måneder, til pudsen har hærdet og bundet.
Det bliver flot, når du er færdig :)
gaia

Hej.

Tak for et omfattende svar med gode tips og råd.
Årsagen til at jeg overvejer en "superduperprodukt" er at jeg forventer fortsat høje fugtniveauer i væggens nedre del.
Selv ved brug af silikatmaling på et traditionelt pudssystem vil der sandsynligvis være misfarvninger og udfældninger i gulv/vægvinklen.
Dette forventer jeg for så vidt med og indser at en vis løbende vedligeholdelse kræves.
Dog har kolleger til mig fulgt projekter i rigtig problematiske bygninger hvor Mapeiproduktet er anvendt. Endnu 12 år efter foranstaltningen ses der ingen tegn på udfældninger etc.
Info findes nok desværre kun på den italienske side. Ikke på de nordiske vil jeg huske.
http://www.mapei.it/Referenze/Multimedia/607_mapeantiquerinzaffo_gb.pdf

/David

Hej,

Jeg har foretaget præcis den samme operation, som du skal til at gøre, og jeg overvejede, om jeg skulle rive alt ned eller bevare en del. Det endte med, at jeg bankede det hele ned helt ind til betonhullestenene. Det ser ud som om, du også har betonhullesten? Derefter pudser jeg med puds og murermørtel C. Det bliver væsentligt hårdere end den gamle kalkpuds, og det betyder, at man skal være omhyggelig med at få fjernet alt det gamle. Sidder der gammel, blødere puds bagved, vil det slippe før eller senere. Jeg kunne have lappet og repareret det gamle efter at have slebet malingen væk, men vurderede, at det nok ville have været mindst lige så meget arbejde, hvis ikke mere. Desuden blev jeg irriteret over, at den gamle puds var så blød. At fastgøre noget på væggen var et mareridt. Desuden var det pudset rigtig tykt, så rawlplugs kunne knap komme ind i stenen bagved, når man skulle skrue noget op.

Jeg bruger fraktion 0-3 mm på pudsemørtel og synes, at det giver en passende grov overflade. Vil man have det finere, kan man lægge et tyndere lag med 0-1 mm udenpå og få det rigtig glat.

Har nu pudset 3 af 4 vægge i rummet, og jeg begynder at få et godt greb om det. Den første væg blev ikke så god, den anden bedre, og den tredje er jeg næsten tilfreds med. Den sidste væg bliver nok perfekt, håber jeg. Det vil blive malet med silikatmaling bagefter, og gulvet skal have klinker. :)

slog Mapei Antique og fandt info på engelsk, og der står, at det er cementfrit...så det er jo godt. Der findes et produkt fra serien Antique, som bruges til at spænde tyndt (5mm) og så et andet produkt, som man pudser over det første med. Spærren skal binde kloridsalte (i Venedig?) og forhindre dem i at trænge igennem. Gætter på hydraulisk kalk + tilsætningsstoffer som armeringsfibre og andet, der gør den let at arbejde med.

Dine vægge på billedet ser ikke så skræmmende ud. Hvis det var en tæt farve, der hindrede fugtvandringen hos dig, så bare det, at farven forsvandt, gør, at væggen begynder at tørre efter år med kvælning. Det er måske ikke så slemt, som du tror :). Lad det bare stå og ånde et stykke tid, så ser du, om det bliver bedre eller værre. Jo, vægge nærmest gulvet er mest udsat for fugtvandring, men hvis pudset slipper dampen igennem, så ses det ikke i hvert fald hos mig. Har lidt farveslip et sted, som jeg tror, jeg har malet for tidligt, eller den der Beckers silikatfarve er en eller anden fuskeblanding. Heldigvis malede jeg resten af kælderen med andet mærke (udenlandsk og ildelugtende til udendørs brug, men holder godt).
For 12 år siden var kalkpuds et glemt materiale her, og cementblandinger var nr. 1 på markedet. Så opdagede man, at kalkpuds har mange fordele, hvis den bruges de rigtige steder, og så kom der nye kalkprodukter frem. Da jeg søgte kalkpuds på velassorterede byggemarkeder for 8 år siden, fandtes der kun brændt kalk i 10 kg sække længst væk på lageret - minimal efterspørgsel i træhuslandet. Måske solgtes mest for at lave kalkfarve til at kalke staldvægge. Fik blande min kalkpuds selv fra råmateriale, dvs. kalkpulver+sand+vand :). I dag er der mere at vælge imellem fra maxit og andre store.

Skal du ikke kakle vægge, så er kalkpuds helt OK. Skal der sidde fliser på, kan du vælge stærkere hydraulisk kalkpuds. Sådan valgte jeg efter bedste evne, men den hydrauliske er kun 1 år gammel, så jeg kan ikke give nogen anbefalinger i dag. Derimod sidder min kalkpuds fint siden 7-8 år tilbage, selv på steder, hvor jeg ikke troede, den kunne klare sig. Havde skader forårsaget af plastikfarve og cementspartel længst gulv, hvor pudset var omdannet til løs, våd sand.

Når du skal købe færdigblandet, vil du stå over for valget, hvilken kornstørrelse du skal vælge i pudset. Ønsker du at gøre som de gamle mestre, så tag grovere som første lag, hvor du har fjernet pudset, og det fine som slutfinish på nyt og gammelt puds, så får du fin overflade og ingen samling heller :). Håber du rapporterer om Mapei-produkter, hvis du får fat i dem og ikke bliver skræmt af deres priser :). Jeg gætter bare, at de er tilpasset til højt byggetempo, og man får kortere ventetider end med almindelig kalkpuds uden tilsætningsstoffer. Har du tid og ingen havvand ved husknuden, så måske den almindelige også duer :).
gaia.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.