Hallo, jeg er i gang med en loftsrenovering og har brug for at pudse og male skorstenen. Huset er bygget i 1929. Der er selvfølgelig mursten nedenunder, tidligere pudset, repareret og malet nogle steder.
Jeg har tænkt mig at pletsæt, jævne og derefter male hvidt.
Jeg er begyndt at slå lidt løs puds ned nu og opdagede, at der ser ud til at være en lys men ret hård mørtel originalt på murstenene, måske KC-mørtel.
Så ser det nogle steder ud til at være pudset over med en finkornet mørtel, som sidder godt fast uden at lyde hult, men som er meget porøs og stort set kan skrabes ned med murhammer og murske. Dette er rosa malet henholdsvis gult på billederne nedenfor. Det burde være kalkmørtel, selvom man ikke rigtig ser ballasten i, hvilket jeg synes, man plejer at se, når det er kalkpuds. Men når det er så løst, kan det vel næppe være noget andet?
Så – spring over at fjerne den porøse mørtel og puds/reparer/jævn resten med kalkmørtel. Eller fjern alt løs mørtel, så kun den hårdere KC-mørtel er tilbage, og derefter reparer/jævn det, der er nødvendigt med C-mørtel?
Kalkpuds burde være det, der oprindeligt blev brugt, og det må fungere fremragende i dag også. Hvis du maler pudsen med linoliemaling får du en god patentering med i købet. Jeg har selv brugt linoliemaling på pudsede murstokke med fremragende resultat. Den holder i årtier.
Det er ikke udendørs, burde ikke være nødvendigt med silikat/kalkfarve, jeg tænkte at bruge en slags mat vægmaling. Eller linoliemaling som nævnt ovenfor, men det er mange kvadratmeter og ville nok blive ret dyrt
Brug ikke akrylatmaling, den er diffusionstæt og derfor uegnet på puds. Alkydoliebaseret maling fungerer men giver ikke samme gode resultat som linoliemaling. Linoliemaling er ikke overdreven dyr, slet ikke i forhold til levetiden.
Absolut, det er jeg med på, hele vores hus (20'erne) er et kalkpudset murstenshus, malet med kalkmaling fra Sto senest i 1996, holdt ekstremt godt.
Men lærte mig af en gammel murer, at valget af pudsmaling afhænger af hvilken mørtel man maler på. På kalkpuds, KC-puds, selvfølgelig silikat, kalkmaling eller i det mindste mineralisk.
Men på vores pudsede (type B-mørtel, hårdt i hvert fald) betonsokkel malede vi ifølge murerens råd med almindelig Alcro sokkelmaling, sandsynligvis akrylat. Holdt lige så godt som kalkmalingen på kalkpudsen. Grunden skal pudses med hårdere mørtel, og kan lige så godt males med akrylat.
Det afhænger også af, om det er vejrudsat, indendørs har jeg svært ved at tro, at malingen skal være lige så diffusionsåben som udendørs.
Men min overvejelse er, om det er risikabelt at bruge C-mørtel, når underlaget er lidt blandet KC og kalkmørtel.
Hovedreglen er at ikke bruge en hårdere mørtel udenpå en blødere, men det er nok ingen katastrofe at anvende C-mørtel. Men spørgsmålet er hvorfor? At male en sokkel (betonhulsten eller ren beton) på den ene side med en akrylatbaseret maling, kan nok ikke sammenlignes med at male en skorsten, som bliver varm i midten, med samme type maling. En anden hovedregel er, at diffusionstætte lag skal placeres på den varme side af en konstruktion. Jeg ville ikke chance det.
Ok, så er jeg med, tak for præciseringen. Men med tanke på at man helst maler høvlede snarere end savede træoverflader med linolie maling, undrer jeg mig over, hvordan det fungerer at male på kalkpudsede overflader. Ser for mig, at det ikke flyder ud overhovedet, suger en masse, og penslen slides hurtigt. Men måske skal jeg udfordre mine bekymringer så
Ok, så var det pudset og klart. Nu vandrer jeg efter i 3 dage, så tænkte jeg at male med kalkfarve (overvejede oliefarve, men fik fat i hvid "kultur-kalkfarve" fra Weber billigt hos Beijer 10 minutter væk!).
Men! Nu så jeg på en site (Alcro) at "Pudset skal have hærdet (karbonatiseret) ca. 3-4 uger under regelmæssig befugtning."
Besværligt! Er det virkelig nødvendigt indendørs? Jeg husker, at vores murer malede kalkfarve på kalkpuds ret hurtigt udendørs på vores facade. Og det har jo holdt i 8 år nu.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.