Hej. Mit første indlæg men ofte herinde og læser.
Jeg bor i et 1.5-planshus fra -45 med kælder, som ligger til 75% under jord. (Vinduer).
Et af hjørnerummene i kælderen har jeg nu gravet ud, sænket gulvet lidt og støbt nyt med EPS og armeret flydespartel osv..
Rummet er ikke specielt stort, cirka 13-15kvm. Tanken er at lave en lille hyggekrog med sofa, tv/projektor og lidt lyd.
Af rummets fire vægge er det kun EN væg, der vender ud mod jord, men da kun cirka 40-50%, hvor det meste af materialet udenfor er grus og store sprængsten. Resten af væggene er mod andre rum i kælderen.
De resterende vægge er mod gang, nybygget garage og fyrrum. Garagen er påbygget på husets ene kælderside og går dybere end huset selv. Så man kommer ind i garagen fra gangen i kælderen. På garagetaget har jeg en stor altan på cirka 75kvm med udgang fra 1. plan.
Huset er drænet for bare få år siden og ingen fugtproblemer længere, hvad jeg har bemærket.
Der er 2 vinduer i dette kælderrum, hvoraf det ene er ud mod ydervæggen, så man kan se ud, og det andet er direkte ind mod garagens væg (dette vindue skal blændes).
Er i dag pudset med kalkmørtel, som delvist er banket af. Tre af væggene er af hulstensbeton, og en indervæg er en almindelig muret let murstensvæg af noget slagge.
Spørgsmålet er, om jeg tør f.eks. opstille med 45mm stålregler og gips (enkel løsning) eller om jeg skal pudse dette igen?
Gør det meste selv, så tips og tricks modtages gerne. Godt at få ind lidt akustiske råd også, da dette trods alt skal lydisoleres en del senere. Bliver tæppe, gardiner m.m.
Smider med en hurtig skitse af, hvordan det ser ud i dag. Billeder kan fikses, hvis det er nemmere.
/ Robin