Jeg har bygget en pizzaovn med ildfast tegl og brugt finja ildfast mørtel imellem. Der er ingen isolering på, så den er "rå". Jeg har prøvefyret og lavet pizza i den, og det fungerer fremragende, men vil gerne have en flot puds på den og gøre den vejrbestandig inden vinteren. Bør jeg kun bruge ildfast mørtel som puds og så betonmaling på det, eller findes der andre bedre alternativer? Hvis jeg bruger almindelig pudsemørtel, antager jeg, at det revner, når jeg fyrer?

• En hjemmelavet udendørs pizzaugn bygget med ildfast mursten, stående i en grøn have. En stabel mursten og værktøj ses ved siden af.
Den bedste ser ud til at være ler med en blanding af sand og linolie.

S sturnus sagde:
Det bedste ser ud til at være ler med en blanding af sand og linolie.
Vil det være en særlig type ler eller sand? Vil det kunne holde på både varmen fra bålet og kulden og ikke fryse om vinteren?

Er jo fin som den er med åbent tegl, puds dine lecablock den står på i stedet, og lav en fin hylde i eg.

I InsidersUnited sagde:
Er jo fin som den er med åbent tegl, puds dine lecablokke den står på i stedet, og lav en flot hylde i eg.
Det jeg er bange for er, om det ildfaste tegl ikke holder vinteren. Det suger jo vand som svampe og hvis det så fryser, antager jeg, at det kan revne.

Kan du ikke pensle den med vattenglas? Så får overfladen og fuger beskyttelse.

David Gunnarsson 82 David Gunnarsson 82 sagde:
Det jeg er bange for er, om det ildfaste tegl holder vinteren. Det suger jo vand som svampe, og hvis det så fryser, antager jeg, det kan sprække.
Du skal bestemt beskytte den mod regn, både for at mindske risikoen for frostskader, og for at slippe for at fyre langsomt nogle dage for at drive fugten ud inden hver sæson (eller hver gang du bruger den)...

Det nemmeste er jo bare at smide en presenning over..

Edit; værd at tænke på er, at du skal beskytte åbningen med, regner det ind der, så spiller det ingen rolle, hvordan overdækningen ellers ser ud...

Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Du måste definitivt beskytte den mod regn, både for at mindske risikoen for frostsprængning, og for at undgå at fyre langsomt i nogle dage for at drive fugten ud før hver sæson (eller hver gang du bruger den)...

Det nemmeste er jo bare at smide en presenning over ..

Edit; værd at tænke på er, at du skal beskytte åbningen også, hvis det regner ind der, så er det ligemeget, hvordan dækningen ellers ser ud...
Presenning kommer jeg nok kombinere med ved sæsonafslutning, men er jo ikke noget jeg vil tage af og på hver gang helst.

Vil du have det vandtæt, skal du have en ventil, der kan slippe overtryk ud.

Personligt ville jeg satse på isolering og derefter et lag puds og dernæst et beskyttende tag over.

Men samtidig, når åbningen er lige så høj som taget på ovnen (synes jeg det ser ud til?), vil du bruge meget brænde for at holde temperaturen oppe, selv med isolering.

Edit: leca klarer ikke "pizzatemperaturer" i det lange løb, så sørg for, at det er forholdsvis let at tage ned og sætte ovnen op igen, når det sker.

Vill du ha det vattentätt måste du ha en ventil som kan släppa ut övertryck..

Jag personligen hade satsat på isolering och sen ett lager puts, och sedan ett skyddande tak över..

Men samtidigt, efter öppningen är lika hög som taket ugnen (tycker jag det ser ut som?) kommer du göra slut med mycket ved för att hålla temperaturen uppe, även med isolering...

Edit: leca klarar inte "pizzatemperturer" i det långa loppet, så se till så att det går hyfsat lätt att ta ner och sätta om ugnen när det händer...
Vill du ha det vattentätt måste du ha en ventil som kan släppa ut övertryck..

Jag personligen hade satsat på isolering och sen ett lager puts, och sedan ett skyddande tak över..

Men samtidigt, efter öppningen är lika hög som taket ugnen (tycker jag det ser ut som?) kommer du göra slut med mycket ved för att hålla temperaturen uppe, även med isolering...

Edit: leca klarar inte "pizzatemperturer" i det långa loppet, så se till så att det går hyfsat lätt att ta ner och sätta om ugnen när det händer...
Ja som det är nu i alla fall ät öppningen lika stor som resten av ugnen, den är liksom rakt bakåt. Tanken är en lucka som är öppen kan öppnas i nederkant för luftinsläpp aå värmen hålls inne bättre.
Det funkar bra att göra pizza i den redan nu men skulle ju såklart kunnat vara energieffektiv och använda mindre ved.
Det svåra med isolering är att det bygger på tjockleken en hel del och den får då inget att vila på. Hade jag haft det i tanken från början hade det ju bara varit att flytta byggblocken ut åt sidan några cm på varje sida. Skulle jag göra det nu skulle jag få bygga på bredden på något vis.

Du må gerne lægge flere billeder op, det er sjovt at se, hvordan andre har gjort!

Jeg har bygget min ovn ind i et lille "hus", så jeg har først 50-100 mm keramisk filt, og derefter 200 mm "almindelig" stenuld ...

Hvis du vil bygge videre, kan du jo altid støbe en hylde i beton, den kan sikkert fastgøres til LECA-kanten .. :)
Men ellers kan det sikkert "hænge" isoleringen over, 25-50 mm keramisk filt gør en stor forskel, og så kan man jo pudse på den ..

Du må gerne lægge flere billeder op, det er sjovt at se, hvordan andre har gjort!

Jeg har bygget min ovn ind i et lille "hus", så jeg har først 50-100 mm keramisk filt, og så 200 mm "almindelig" stenuld ...

Hvis du vil bygge videre, kan du jo altid støbe en hylde i beton, den kan sikkert fastgøres i LECA-kanten .. :)
Men ellers kan man sikkert "hænge" isoleringen over, 25-50 mm keramisk filt gør en stor forskel, og så kan man jo pudse den ..
Lidt diverse usorterede billeder, også fra byggeriet. Pejs lavet af mursten med ild indeni, del af et byggeprojekt. En pizza bages i en brændeovn, omgivet af flammer og brændende træ. Miniatyrbillede af en buet, muret ovnstruktur med ildfaste mursten og metalrist på toppen. Byggematerialer ses i bunden. Murstensstruktur under konstruktion med skorstensrör i en have med græss og træer i baggrunden. Lille rød bygning ses til højre. Murstensstruktur under konstruktion med skorstensrör i en have med græss og træer i baggrunden. Lille rød bygning ses til højre. Udendørs bygningsprojekt ved siden af et rødt hus. Byggeriet består af gule mursten og cement. I baggrunden ses havemøbler på græsplænen. Mursten og træ i nærbillede på en byggeplads, med en rød og blå hængekøje i baggrunden blandt træer. Et byggeprojekt i haven med en ustrukturat base under opførelse, omgivet af værktøjer og materialer. En gynge står i baggrunden.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vil du have det vandtæt, skal du have en ventil som kan slippe overtryk ud..

Jeg personligt ville have satset på isolering og så et lag puds, og derefter et beskyttende tag over..

Men samtidig, efter åbningen er lige så høj som ovnens tag (synes jeg det ser ud som?) vil du bruge meget brænde for at holde temperaturen oppe, selv med isolering...

Edit: leca kan ikke klare "pizzatemperaturer" i det lange løb, så sørg for, at det går nogenlunde let at tage ned og sætte ovnen op igen, når det sker...
Jeg må nok håbe, at lecablokkene holder til varmen, da stenene i bunden jo er fastmuret mod dem. Når jeg har brugt den indtil videre, er det ikke blevet lunt på undersiden af blokkene i hvert fald...

David Gunnarsson 82 David Gunnarsson 82 sagde:
Jeg må nok håbe, at lecablokkene holder for varmen helt enkelt, for stenene i bunden er jo fastmuret mod dem. Når jeg har brugt den hidtil, er det ikke blevet lunkent på undersiden af blokkene i hvert fald...
Det blev så, at jeg stoppede på 2.5cm isolering og derefter puds på.

• Udendørs lerovn med 2,5 cm isolering og pudset overflade, omgivet af grønt græs og træer. Spand med værktøj ved siden af ovnen.
  • Synes
Jesper Kvarnefält og 1 anden
  • Laddar…
Hvad brugte du for noget materiale til isolering? Skal selv isolere min ovn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.