Er i gang med at renovere et rum i kælderen i mit hus fra 1946. En af væggene er beklædt med Träullit. Se billede
Jeg har tænkt mig at lægge ny puds på, da den gamle er løs og falder af.
Hvad anbefaler I for puds? Virker det med gipspuds, som Weber Gypsum? Eller skal man bruge cementbaseret som Weber base 224 puds C?
Overvejer også at lægge et stålnet som armering mod träullit før pudsen påføres for at få det til at holde bedre og eventuelt for at få pudsen til at hæfte bedre. Der sidder net på plads nu, og jeg tror, det er mellem samlingerne af träullitpladerne. Har tænkt mig at sætte net over hele overfladen.
Giver armeringsnet nogen fordel for at få pudsen til at hæfte bedre mod Träullit, eller fungerer det stadig som en god pudsbærer?
Jeg har tænkt mig at lægge ny puds på, da den gamle er løs og falder af.
Hvad anbefaler I for puds? Virker det med gipspuds, som Weber Gypsum? Eller skal man bruge cementbaseret som Weber base 224 puds C?
Overvejer også at lægge et stålnet som armering mod träullit før pudsen påføres for at få det til at holde bedre og eventuelt for at få pudsen til at hæfte bedre. Der sidder net på plads nu, og jeg tror, det er mellem samlingerne af träullitpladerne. Har tænkt mig at sætte net over hele overfladen.
Giver armeringsnet nogen fordel for at få pudsen til at hæfte bedre mod Träullit, eller fungerer det stadig som en god pudsbærer?
Hvordan gik det for dig? Hvad brugte du af mørtel, og hvordan bar du dig ad? Jeg har en såkaldt brændselslugeåbning i kælderen, hvor jeg skal pudse træullit.R RolloKola sagde:Jeg er i gang med at renovere et rum i kælderen i mit hus fra 1946. En af væggene er beklædt med Træullit. Se billede
Jeg har tænkt mig at lægge nyt puds på, da den gamle er løs og falder af
Hvad anbefaler I for puds? Virker det med gipsmørtel, såsom Webers Gypsum, eller skal man bruge cementbaseret, såsom Weber base 224 puds C.
Overvejer også at lægge et stålnet som armering mod træullitten, inden pudset lægges på, for at få det til at holde bedre og eventuelt for at få pudsen til at hæfte bedre. Der er net på plads nu, og tror det er mellem samlingerne af træullitskiverne. Jeg har tænkt mig at sætte net over hele overfladen.
Giver armeringsnet nogen fordel for at få pudsen til at hæfte bedre mod Træullit, eller fungerer den alligevel som en god pudsbærer?
almindelig pudsemørtel går fint, det kan være en forskel i nuance bare, du starter med at påføre et tyndt lag mørtel (sluring) og lader det tørre, så har det rette konsistens noget at hæfte på, (Træulit er skidt, intet kan hæfte i det) Så bare puds op til rette niveau, det med pudse-net kan være svært at få plant uden at det vil bule ud, så det bliver i yderkanten af pudsen, du klarer dig sikkert uden net.

Det kanske rentav är så att skadorna hos mig är för stora för att ”pudse” bort? Jeg kanske måste fylla upp med nåt först?J jonaserik sagde:vanligt putsbruk går bra , det kan skilja i nyans bara, du börjar med att ha på ett tunt bruk ( sluring ) och låter det torka så har den rätta konsistensen något att fästa på, ( Träulit är skit inget går att fästa i ) Sen bara pudse op til rätt nivå, det med pudsenet kan være svært at få plant uden vil bukle ud så det blir i ytterkant av pudsen, du klarer dig sikkert uden net
Ikke for store at fikse, men lidt mere end bare pudse, banke alt løst væk, sørg for at det som er på siderne sidder godt. Den nederste del kan du med fordel armerer med et stykke pudsenet (ser lidt dybt ud) som du fastgør med lange skruer i fundamentet, for at få en ordentlig samling mod den gamle puds, faser du den lidt, så brug almindelig løsere pudsemørtel (slå i hullet uden at glitte) og byg op til ca. 1 cm tilbage til det sidste. På sidernes hjørner plejer man at sætte en bræt først på den ene side og pudse, tage løs og sætte den på den anden side og pudse, så bliver det skarpt hjørne, svært ellers at få til det ved at forsøge at pudse et hjørne direkte.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Garagegrund med träullit och puts - vittrat bort
Grund & Markarbeten -
Pudsbærer i stedet for Træullit?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hvordan fastgøre køkken til en væg med puds og træuldfiber?
Vægbeslag på pudset træuld.
Puds på træbeton, net eller uden?
Byggematerialer & Byggeteknologi