Hej,

Der har været lidt skriverier om dette på det seneste. Jeg er i gang med at planlægge en udbygning derhjemme og har i forbindelse med det tænkt at pudse hele huset.

Udbygningen bliver træstamme, mens den eksisterende bygning er bærende plankevæg med 45+45mm tillægsisolering udvendigt.

Hvordan skal jeg undgå de problemer, der er blevet skrevet om?

Min tanke for udbygningen er:
- regelstamme + vindpap + stående 28x70 + udendørs gips og derefter 50mm celleplast + puds

Og for den eksisterende bygning:
- plankevæg + 45+45 isolering + vindpap + stående 28x70 + udendørs gips og derefter 50mm celleplast + puds

Tanken er, at 28x70 skal blive en luftspalte bag pudsen.

Kan man på nogen måde regulere lufttilførslen i luftspalten, så den har en isolerende virkning? Hvis ikke, så bliver celleplasten helt værdiløs som isolering.

Taknemmelig for svar!

Mvh Tobbe Gårdner

Hej Tobbe Gårdner!

SP (Statens provningsanstalt) har i år offentliggjort en undersøgelse, der viser, at mange huse med trækonstruktion, celleplast og puds er blevet ramt af skimmel. Derfor frarådes denne type konstruktioner nu. I stedet anbefaler man at fuldstændigt undlade celleplast i forbindelse med træ.

Hvis man ønsker at have puds, gør man dette på en speciel pudsbærende, hård plade, der sidder på regler, således at der ventileres bagved. Indenfor denne plade laver man en traditionel trævæg, der udefra består af vindbeskyttende papir, Træregler med isolering imellem, plastfolie, vægplade (gips el. lignende).

Hvis du vil have bedre isolering, gør du dette på traditionel vis ved at bygge på en trækonstruktion og isolere med mineraluld.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.