32,589 læst ·
19 svar
33k læst
19 svar
Puds på støttemur af leca
Der er to modeller, som jeg har kigget på.
Den ene koster 1350 kroner for mig at købe.
Den anden kostede ca. 850, men eftersom jeg skal leve med muren i yderligere 20-30 år, vil jeg have det godt. Jeg valgte derfor den lidt dyrere stænkpussemaskine.
Fordelen ved den dyrere var, at man kunne afgrænse området, man vil stænke, med en plade. Dette føltes godt, eftersom jeg har et antal stolper, der skal stænkes.
Pudset, jeg har valgt, er pigmenteret Sockelputs, dvs. den er forfarget og koster 234 kr. for 25 kilo hos Beijers. Jeg har brug for det til ca. 45 m2 og skal købe 12 sække.
Den ene koster 1350 kroner for mig at købe.
Den anden kostede ca. 850, men eftersom jeg skal leve med muren i yderligere 20-30 år, vil jeg have det godt. Jeg valgte derfor den lidt dyrere stænkpussemaskine.
Fordelen ved den dyrere var, at man kunne afgrænse området, man vil stænke, med en plade. Dette føltes godt, eftersom jeg har et antal stolper, der skal stænkes.
Pudset, jeg har valgt, er pigmenteret Sockelputs, dvs. den er forfarget og koster 234 kr. for 25 kilo hos Beijers. Jeg har brug for det til ca. 45 m2 og skal købe 12 sække.
Her kommer resultatet af min pudsning:
[ftp]http://www.sbbk.se/upload/galleries/08313480011190150271.jpg[/ftp]
Det blev jo helt OK. Jeg har lagt på pudsen ca. 10mm og derefter jævnet til ved at save pudsen af. Strukturen har jeg fået ved at børste med en messingbørste og fik dette resultat:
[ftp]http://www.sbbk.se/upload/galleries/01042040011190149581.jpg[/ftp]
Helt tilstrækkeligt til at male på og være tilfreds
Nu var der jo lidt skønhedsfejl i begyndelsen af min puds-karriere:
[ftp]http://www.sbbk.se/upload/galleries/07148790011190071801.jpg[/ftp]
Disse spor skyldes, at jeg fjernede afstandslisterne for sent og fyldte på med puds. Nu sagde Tompa, at dette sikkert udjævner sig farvemæssigt, men man kan se strukturen efter sporene, når lyset ligger på fra siden.
Summa summarum er, at hvis jeg havde gjort det rigtigt fra starten, så kunne jeg bare have malet pudsen og været tilfreds. Nu lægger vi et lag med farvet sokkelpuds på for at skjule sporene og samtidig få en lidt "skarpere" struktur.
Fortsættelse følger
[ftp]http://www.sbbk.se/upload/galleries/08313480011190150271.jpg[/ftp]
Det blev jo helt OK. Jeg har lagt på pudsen ca. 10mm og derefter jævnet til ved at save pudsen af. Strukturen har jeg fået ved at børste med en messingbørste og fik dette resultat:
[ftp]http://www.sbbk.se/upload/galleries/01042040011190149581.jpg[/ftp]
Helt tilstrækkeligt til at male på og være tilfreds
Nu var der jo lidt skønhedsfejl i begyndelsen af min puds-karriere:
[ftp]http://www.sbbk.se/upload/galleries/07148790011190071801.jpg[/ftp]
Disse spor skyldes, at jeg fjernede afstandslisterne for sent og fyldte på med puds. Nu sagde Tompa, at dette sikkert udjævner sig farvemæssigt, men man kan se strukturen efter sporene, når lyset ligger på fra siden.
Summa summarum er, at hvis jeg havde gjort det rigtigt fra starten, så kunne jeg bare have malet pudsen og været tilfreds. Nu lægger vi et lag med farvet sokkelpuds på for at skjule sporene og samtidig få en lidt "skarpere" struktur.
Fortsættelse følger
For at fortsætte denne tråd kan jeg nu fortælle, at jeg har "stænkpudset" eller "sprittet" min mur med Serpo Sokkelpuds med meget godt resultat. Der var kun én ting, der gik helt galt. Farven (tæppefald....) :-X
Men, skam den som giver op (især den som går til mindre ;D). Årsagen til den totale fejlsatsning var det, jeg har læst om tidligere, men som man ikke bliver bevidst om, før man står der med skægget i postkassen, nemlig at en farveprøve på en lille flade ikke viser, hvad der sker, når man bruger farven på en stor flade.
Var dette resultatet af en amatørens manglende evne til at forsøge sig med ting, som professionelle skal beskæftige sig med? Jeg tror det ikke. Det havde ikke gjort nogen forskel, om en professionel havde vist mig farveprøven, eller om vi valgte den selv. Vi ville sandsynligvis alligevel have sagt, at det var den "rigtige" farve.
Situationen indebærer, at vi enten bestiller ny puds eller beslutter os for at male over den indkøbte stænkpuds. Ulemper findes ved begge alternativer. Ny puds betyder 2.500 kroner i havet
, at bruge eksisterende puds og derefter male indebærer samme omkostning i havet, men at vi desuden skal male muren bagefter. Jeg afventer prisen for malingen, før jeg træffer beslutning, men det hælder vel mod, at vi maler muren bagefter.
Hvad angår stænkpudsmaskinen, kan jeg varmt anbefale teknikken til os handy amatører. Resultatet bliver rigtig godt, og man har "kontrol" over pudsningen. Okay, lidt meget vending, men det kan man bære over med. Det er lidt tricky at få den til at kaste den rigtige størrelse på pudset ud, men man lærer hurtigt at "lade" apparatet med den rette mængde og konsistens, for at det skal blive godt.
Jeg har desværre ingen billeder lige nu, men det kommer, når jeg får tid til at fotografere.
Men, skam den som giver op (især den som går til mindre ;D). Årsagen til den totale fejlsatsning var det, jeg har læst om tidligere, men som man ikke bliver bevidst om, før man står der med skægget i postkassen, nemlig at en farveprøve på en lille flade ikke viser, hvad der sker, når man bruger farven på en stor flade.
Var dette resultatet af en amatørens manglende evne til at forsøge sig med ting, som professionelle skal beskæftige sig med? Jeg tror det ikke. Det havde ikke gjort nogen forskel, om en professionel havde vist mig farveprøven, eller om vi valgte den selv. Vi ville sandsynligvis alligevel have sagt, at det var den "rigtige" farve.
Situationen indebærer, at vi enten bestiller ny puds eller beslutter os for at male over den indkøbte stænkpuds. Ulemper findes ved begge alternativer. Ny puds betyder 2.500 kroner i havet
Hvad angår stænkpudsmaskinen, kan jeg varmt anbefale teknikken til os handy amatører. Resultatet bliver rigtig godt, og man har "kontrol" over pudsningen. Okay, lidt meget vending, men det kan man bære over med. Det er lidt tricky at få den til at kaste den rigtige størrelse på pudset ud, men man lærer hurtigt at "lade" apparatet med den rette mængde og konsistens, for at det skal blive godt.
Jeg har desværre ingen billeder lige nu, men det kommer, når jeg får tid til at fotografere.
Klik her for at svare