Hej.
Jeg har en væg i kælderen derhjemme, som er pudset og hvidmalet. Den er dog lidt "pizzeria-agtig", og jeg kunne godt tænke mig en glat betonvæg. Jeg mistænker, at den er malet med silikatmaling.
Nu undrer jeg mig over to ting.
1. Hvordan finder man ud af, om det er silikatmaling på væggen?
2. Hvis det er det, kan man pudse direkte ovenpå den, eller skal malingen fjernes først?
/Gunnar
Jeg har en væg i kælderen derhjemme, som er pudset og hvidmalet. Den er dog lidt "pizzeria-agtig", og jeg kunne godt tænke mig en glat betonvæg. Jeg mistænker, at den er malet med silikatmaling.
Nu undrer jeg mig over to ting.
1. Hvordan finder man ud af, om det er silikatmaling på væggen?
2. Hvis det er det, kan man pudse direkte ovenpå den, eller skal malingen fjernes først?
/Gunnar
Jeg ved ikke selv, men havde samme problem som dig. Eftersom jeg ikke vidste det dengang heller, så lavede jeg en special, jeg satte fix - som man fæstner fliser med - og så pudsede jeg på det. Fixen er så pokkers klistret, at den fæstner jo på alt.
Ved ikke om det er muligt at pudse på silikat eller ej, men hvad jeg har hørt, så kan man ikke kalke på silikat, hvilket eventuelt kunne indikere, at pudsen heller ikke vil sidde så godt.
Silikat er mat og ser meget ud som en kalket væg.
Tompa
Silikat er mat og ser meget ud som en kalket væg.
Tompa
Test om det er silikatmaling: Silikatmaling sidder fastbundet som bjerget, kan ikke skrabes af, bliver ikke vådt og er helmatt. Hvis du kan skrabe lidt maling, kan du forsøge at brænde det. Silikat brænder ikke, men det gør plastbaserede vægmalinger og lugter derefter.
Det er svært at pudse på underlag, der ikke suger vand ind, men der findes sikkert en spartelmasse, der kan klare at binde på malede overflader... men det er en risikabel handling, da det er i en kælder. Har du fugtvandring, som du ikke mærker nu (på grund af at det er silikatmaling, der ånder), vil du få problemer, når du lukker åndingsfladen. Det sikreste og mest besværlige er at slå den malede puds af og pudse glat + male på ny. Det letteste, men risikable, vil være at spartle og male .... :-/.
Mon man kan fjerne maling og struktur med et hurtiggående værktøj?
Måske har nogen gjort det og kan fortælle mere....
gaia
Det er svært at pudse på underlag, der ikke suger vand ind, men der findes sikkert en spartelmasse, der kan klare at binde på malede overflader... men det er en risikabel handling, da det er i en kælder. Har du fugtvandring, som du ikke mærker nu (på grund af at det er silikatmaling, der ånder), vil du få problemer, når du lukker åndingsfladen. Det sikreste og mest besværlige er at slå den malede puds af og pudse glat + male på ny. Det letteste, men risikable, vil være at spartle og male .... :-/.
Mon man kan fjerne maling og struktur med et hurtiggående værktøj?
Måske har nogen gjort det og kan fortælle mere....
gaia
Medlem
· Västra Götaland
· 545 indlæg
Hvis det er silikatfarve, kan du teste som "gaia" foreslår... men den er ikke altid helmatt og ikke altid lugtfri, når du brænder på den. Silikatfarven fra vores store "drager" i farvebranchen har i hvert fald jeg ved silikatfarve, om er på grænsen til plastfarve på grund af høj indblanding af "polymer". Foretag yderligere en test ved at væde overfladen, gerne med lidt sæbe/ opvaskemiddel. Bliver overfladen blød, så er det sandsynligvis en plastfarve (har du lyst, kan du også prøve med farvefjernelse, hvis det ikke opløser, så er det silikatfarve). Har du nu prøvet at blødgøre farven uden at resultatet bliver en blød, smattet farve, så kan du pudse med gipsmørtel... typisk gypsum. Et alternativ er en organisk pudsemørtel såsom maxit serpo 261 pudsemørtel EF eller f.eks. STO Faserpuds (Der findes mange varianter her). Held og lykke!
Klik her for at svare