Jeg skal fylde igen et hul jeg har taget op i skorstenen og undrer mig over, hvad jeg skal tænke på ved opmuringen af hullet og hvad jeg skal tænke på ved pudsningen af den gamle teglvæg samt det nymurede hul.

1. Skal jeg behandle de gamle sten/fuger med noget inden pudsning?
2. Skal jeg behandle de gamle sten med noget inden muring?
3. Kan man pudse direkte på de nymurede fuger i hullet, der er muret med gamle sten?

Overvejer om det skal vandes eller primes eller noget i den stil.
En murad skorsten med synlige røde mursten, et metalrør passerer gennem et stort hul i konstruktionen.

Kom på et til spørgsmål, nu når jeg alligevel har lagt op dette billede. Skal murstenene rengøres fra det hvide lag, inden ny pudsning/murning? Har hørt noget om en eller anden syrevask.

M
1. Ja, forvande for at binde støv og forhindre for hurtig udtørring af den nye muring. En stor elementpensel er din ven.
2. se 1
3. Påfør et tyndt lag som grundering er okay, men vent gerne til dette er hærdet, før du pudser færdigt. Dette for at forhindre revner. Vand også under hærdningen, både det tynde lag grundering og efter færdigpudsning, af samme årsag. Tegl suger vand ud af mørtel meget hurtigt.

Stenene behøver ikke rengøres fra det hvide lag først.

• Synes
Javadvetjadå
  • Laddar…
MaxPax sagde:
1. Ja, forvand før at binde støv og forhindre for hurtig udtørring af den nye muring. En stor elementpensel er din ven.
2. se 1
3. påfør et tyndt lag som grundning er okay, men vent gerne til dette er hærdet, før du pudser færdig. Dette for at forhindre revner. Vand også under hærdningen, både det tynde lag grundning og efter færdigpudsning, af samme årsag. Tegl suger vand ud af mørtel meget hurtigt.

Stenene behøver ikke rengøres fra det hvide lag først.
Tak for klare beskeder! :)

For at få bedre greb kan man blande en tynd velling af cement, lidt sand og vand og stænke det på den eksisterende overflade. Lad det tørre. Du får da et underlag, som pudset fæster bedre på.

• Synes
Javadvetjadå
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.