Vi er nu i startgropene med genoprettelsen af vores tidligere muglugtene og siden 5 måneder fjernede hyggerum og tænkte begynde med væggene. I som ikke orker at læse om dræning, gå til afsnit 2 hvor mine spørgsmål kommer. Ved at mange nu tænker, "har I drænet?", så vi starter med at tage dette. Vores Myresjöhus fra 1974 er aldrig drænet og det bliver sandsynligvis lidt fugtigt i vores kælder selv nu om sommeren pga. kapillærkræfterne i kombination med dårlig fugtbeskyttelse på både gulv og væg. To fugtteknikere (Jeg turde ikke stole på én efter at have læst sikkert 100 tråde her på byggahus hvor løsningen ofte har været dræning...) uafhængigt af hinanden mente, at dræning var at kaste penge i søen i vores tilfælde når vi alligevel ville have pudsede vægge og mekanisk ventileret gulv. Den 2. fugttekniker bad mig endda om at komme ned på jorden da jeg snakkede om fugtige syld overpå vores knastørre kældervægge (Som desuden var dækket af en syllpapp :) ). Efter fugtmåling af knastør syld, som han fra begyndelsen syntes var overflødig, gav han mig diagnosen "byggahus-nojan". Han mente at folk skulle gå til ham før de begyndte at google en masse hvilket kun forårsagede angst og søvnløshed unødvendigt (Tjek). Der er bestemt noget om det han siger men man vil jo altid google, ikke? :)
SÅ vi har valgt at vente lidt med den kedelige dræning. Forhåbentlig for altid, men jeg lover at overveje sagen hvis pudset begynder at falde ned fra væggene. :) Nu til spørgsmålene.

Det er i dag lecablokke som er pudsede til en rimelig jævnhed men jeg tænkte jævne overfladen en smule ud ved at pudse på pudset. Der forekommer et par mindre revner som jeg er begyndt at banke ud med en mejsel og hammer men ellers synes jeg pudset sidder godt fast. Jeg har været rundt og banket let her og der men finder intet løst puds.

1. For det 1. banker man puds væk fra lecablokke eller bør man skrabe? Synes lecablokken går i stykker og er meget porøs bagved og overvejer om det er fordi jeg banker pudset væk som faktisk føles betydeligt mere holdbar...

2. Jeg har fundet ud af, at det er vigtigt at vide hvilken klasse af puds man har for at kunne matche med ny puds. Men hvordan i alverden finder jeg ud af hvilken puds jeg har i en kælder som er bygget i 1974? Muligt at det står i byggetegningerne men ved ikke om jeg vil stole på disse...

4. Kan jeg bruge samme materiale i min udhuggede revne som når jeg jævner hele væggen ud?

5. Jeg har hamret nogle gamle tilbageværende søm ind ca. 1 cm. Rigtigt/Forkert? De fleste fulgte med da jeg trak reglarne ud. Visse søm trak med sikkert 5 cm puds men andre er kun små huller. Hvordan skal jeg fylde disse huller?

6. Andre gode tips modtages med stor taknemmelighed for jeg er nybegynder og helt uerfaren!

Senest redigeret:
  • Synes
gofika
  • Laddar…
A
Er pudset malet i dag? Har du tænkt at lægge et lag puds på hele væggen, eller er det nok at rette op lidt pletvis dér, hvor det er nødvendigt for at jævne til?

Din holdning til dræning synes jeg lyder fornuftig. Jeg tror dræningsjagten på byggahus skyldes meget de mange 40/50-årskriser, hvor man skal realisere sin drøm og bygge biografrum i kælderen ("til børnene"). Så vil man jo have et godt indeklima, men hvis kælderen bare skal bruges som det var tænkt, så gør det ikke noget med lidt fugt eller halvdårlig isolering, så længe man sørger for at have god ventilation og materialer, der ikke indespærrer fugten.

Jeg havde repareret sprækker og huller med et C kc 0-3 mørtel og derefter finpudset væggene med C kc 0-1 mørtel. Er der maling på væggene, skal de slibes. Vande meget inden pudsning og lej en blander, så du kan blande nogle sække ad gangen.

Det er umalet puds i dag, som jeg skal forsøge at jævne ud. En jævn planke afslører, at det er ret ujævnt og kan variere et par centimeter på pudset over et par meter. Så det bliver nok til at pudse det meste af væggen, så det bliver så jævnt som muligt.
Jeg er bekymret for at bruge det forkerte puds, så det hele skal falde af væggen, da jeg ikke ved, hvad det er pudset med i dag =(

C kc 0-3 mørtel i revner og C kc 0-1 mørtel for at jævne siger en bruger flere meninger?
Jeg har fjernet revner, hvor dele af leca fulgte med, måske 3 cm dybt nogle steder. Kan jeg smøre 3 cm mørtel direkte, eller skal jeg tage typisk 1 cm ad gangen og lade tørre før næste lag?

Vi vil nok udnytte rummet dernede alligevel, selvom vi ikke drænerer om. Det var fugtigt bag vægge og under gulv, når fugtigheden ikke havde noget sted at gå hen, men nu når alt er fjernet, synes ventilationen, vi har i kælderen, at være nok til at holde et godt klima (RF 50-60% nu). Affugteren står klar til at kompensere for de varmeste sommerdage!

• Synes
Kråke
  • Laddar…
A
I det mindste for de små, men dybe skavanker, som ved udtrukne søm, bør du køre i omgange (når du har valgt mørtel, tjek produktbeskrivelsen for anbefalinger). Eller en slags reparationsmørtel som husfix eller ardex a46, men de er meget hårde, og afhængigt af tidligere mørtel kan der måske opstå revner, når materialerne bevæger sig usynkront. Husk at skrabe skavankerne ordentligt ud, f.eks. med stålbørste og derefter støvsuger, og forvande inden du påfører mørtlen.

Hvis væggen i øvrigt skal pudses glat, og der er forskelle på så meget som et par cm pr. m, er det sandsynligvis ikke en god idé at påføre den fineste mørtel i én omgang, det plejer at blive anbefalet at holde sig under nogle få mm. Jeg ville bruge en lidt grovere mørtel, som ifølge produktbeskrivelsen kan klare tilstrækkeligt tykke påføringer. Alternativt kan man tage flere omgange finmørtel, men jeg synes det er lidt sværere, fordi det kræver, at væggen bliver mere jævn for hver påføring, men det er svært, når man kun har et par mm at arbejde med for hver omgang, og det er let at komme til at fortsætte ujævnhederne. For nemheds skyld kan man tage én enkelt omgang lidt grovere mørtel og køre løs med retskinne og pudsebræt, måske er det nok, afhængigt af hvilken overfladestruktur du vil have?

Angående typen af puds, afhænger det lidt af, hvor omhyggelig du vil være. Du kan banke en smule af og bede en kyndig person om at analysere det. Eller prøvepudse med forskellige mørtler, vente et år (hvor sjovt er det?), og så se, hvilken der gav bedst resultat. At påføre en kc-mørtel er nok ret sikkert. Da der ikke har været nogen farve på, er overfladen måske fyldt med snavs uden at det kan ses, så rengør og forvand grundigt. I værste fald må du banke det af og gøre det om.

Husk at vente med affugteren, indtil mørtlen er gennemhærdet, i begyndelsen er det bare godt, at det er fugtigt, ellers får du tørkeravner.

• Synes
Nicken1
  • Laddar…
Bumpar tråden.
Spis som TS i fuld gang med at indrette et rum i kælderen med nyt mekanisk ventileret gulv.
Tapetet på væggene er i gang med at blive taget ned, for senere at blive malet.
Der er gennem årene blevet spartlet på tapetet i hjørner og mod gulv, så alt tapet bliver ikke fjernet.
Tapetklister sidder også tilbage.
Overvejer at leje en giraf med støvafskiller for at få ren puds frem.
Efter slibning skal man vel finpudse (eller kan det se ok ud efter slibning???), og et lille spørgsmål er, hvilket pudsemateriale man bør bruge, og også hvilken m2 forbrug man kan regne med, når man skal finpudse?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.