Hej,
Kan nogen venligst beskrive, hvordan man sætter en afretningsbane fast på en betonhuldæksvæg.
Har forsøgt med en 12mm træliste, men den falder ned, når man skal justere tykkelsen.

Findes der en enklere måde at fastgøre afretningsbane på?
Tak for jeres hjælp

• Væg med ufuldkommenheder på en betonoverflade og et sort spand med værktøj ved siden af. Underopførelsen ser ud til at være i gang.
Har du forsøgt at fæste med brug?

• Synes
Tummenmitthand
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 sagde:
Har du forsøgt at fæstne med mørtel?
Jo, kan det være blevet forkert, da jeg påførte puds og derefter glattede ud, før jeg satte ribben på plads? Læste i dag, at ubehandlet fyrretræ kan suge vandet til sig.

Hvad tror du om fx at påføre en tyk fuge til at fæstne 🙈😅

S
Dit mørtel ser tørt ud.
Påfør en streng med mørtel lidt tykkere og tryk trælægt ind. Brug et vaterpas til at rette listen ind og fjern overskydende mørtel. Derefter kan du påføre mørtel mellem listerne.

Her kan du se, hvordan man gør.

• Synes
  • Elsker
Tummenmitthand og 1 anden
  • Laddar…
S sinuslinus sagde:
Dit pudsmørtel ser tørt ud.
Slå på en streng med mørtel lidt tykkere og tryk trælisten ind. Vej listen ind med et vaterpas og fjern overskudsmørtelen. Så kan du påføre mørtelen mellem listerne.

Her kan du se, hvordan man gør.
[media]
Tak så meget for feedbacken👌
Skal påføre mere puds og vande ribben.

Sender med en lille film om, hvordan konsistensen af pudset så ud i spanden.

Hvis jeg er håbløst dårlig med tommelfingeren i midten af hånden, hvad tror du om at påføre klikker fuge?
Når man er færdig med at pudse, tager man stemmejernet for at fjerne fugen, hvis den er tørret? 🙈😅

MrJay
Aftræksbane fastgøres med samme puds, som du påfører. Jeg ser ingen primer (f.eks. betokontakt) eller net - hvilket er et must, når vi har udført arbejdet.

• Synes
Thomas59 og 2 andre
  • Laddar…
S
Ser tykt ud. Man skal blande et stykke tid for at få mørtelen til at blive smidig og lidt løsere end din. Svært at forklare.

• Synes
JohanLun og 1 anden
  • Laddar…
B
Enig i, at det ser tykt ud, det ligner mere mørtel end puds. Står der ikke på posen, hvor meget vand der skal i? Jeg plejer at blande vand efter fornemmelsen, men det plejer at være tyndere end din video.

#4 viser omtrent, hvor fast pudsen plejer at være, når jeg pudser.

Skruv fast afretningslisterne, hvis du ikke får det på plads. Og så skruer du dem løs og fjerner dem 1-2 timer efter, at pudset har sat sig. Du vil ikke forsøge at fjerne dem med stemmejern, du vil ende med at trække pudset med...

• Elsker
Tummenmitthand
  • Laddar…
MrJay MrJay sagde:
Fræsebanen fastgøres med samme puds, som du påfører. Jeg ser ingen primer (type betokontakt) eller net - hvilket er et must, når vi har lavet arbejdet
Mange tak for hjælpen 👌
Jeg fik råd fra murere om først at påføre et pudsnet, derefter grundingsmørtel A, hvilket jeg har forstået er omvendt 🙈 desværre gjort i 2 rum

Jeg har misset primer, det er ikke noget jeg bruger, men sprøjter på med vand med en sprayflaske og prøver derefter at påføre pudsen + ubehandlet fyrretræslist 12mm tyk

Sækken var en anbefaling at hælde i 4l, og jeg tog nok 4.2l, men i blandemaskinen ca 5min fik jeg massen ud. Den kom ikke ud. Nu var det kun en 25l sæk.

Jeg skal tilføje mere vand.
Har du et forslag til en primer?
Væggene er betonhultagtsklinker, så det skal bores først, derefter plug + skrue, så det havde været dejligt at smøre på puds.

Prøv at vande mere og lidt løsere bruk

• Synes
Tummenmitthand
  • Laddar…
MrJay
T Tummenmitthand sagde:
Har du något forslag på primer?
Betokontakt fra Knauf har vi brugt. Desværre ingen idé om hvor meget vand der skal blandes da vi bruger primært speciel pudsemaskine

Du roder for meget, og mørtelen er for tør.
Smid mørtelen på og tryk listen fast.

• Synes
Tummenmitthand og 1 anden
  • Laddar…
MrJay
En tilføjelse, sørg for at lufte grundigt ud og have ventilation på, ellers kan du få problemer med kondens. Det er meget vand, man påfører væggene.

• Elsker
Tummenmitthand
  • Laddar…
MrJay MrJay sagde:
En tilføjelse, sørg for at lufte ORDENTLIGT ud og have ventilation ellers kan du få problemer med kondens. Der er meget vand, man påfører væggene.
Tak for tipset, der har været kondens på ruderne denne vinter, når jeg har fyret op.

Troede det kunne have været det eller betonen, som jeg har fjernet. Har ligget på ca 80%

Virker en affugter, eller skal vinduet holdes åbent?

Ender med at man får råd i bjælkelaget også haha 🙈😇

A Alexn72 sagde:
Du roder for meget og murmørtel er for tørt.
Smid murmørtel på og tryk listen fast
Tak så meget for din hjælp,
Skal prøve igen i dag og give den massivt 💪
Er det ok at tage 12mm liste, ellers bliver det desværre tykkere 25mm og så må man give den 3-4 gange hvis man murer 5,7mm ad gangen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.