jeg har malet alle væggene i kælderen sidste år. det er næsten 1 år siden nu. men fugten kom igen, så nu har jeg hyret nogen til at drænere huset. Men væggene er ikke helt glatte, de er lidt "bulede", så jeg har tænkt på at pudse op i 2 rum, i hvert fald til at begynde med.
Da jeg ikke rigtig ved, hvad der ligger bag den nuværende puds, er min tanke at kun lægge et tyndt lag for at få glatte, fine vægge.
Jeg har kigget rundt lidt og fået et billede af, hvordan man skal gribe arbejdet an, med det at pudse osv.
men skal man satse på weber puds eller finja? og hvilken? vil have det næsten så glat som muligt, fint hvis der er lidt lidt struktur.
Da jeg ikke rigtig ved, hvad der ligger bag den nuværende puds, er min tanke at kun lægge et tyndt lag for at få glatte, fine vægge.
Jeg har kigget rundt lidt og fået et billede af, hvordan man skal gribe arbejdet an, med det at pudse osv.
men skal man satse på weber puds eller finja? og hvilken? vil have det næsten så glat som muligt, fint hvis der er lidt lidt struktur.
Har du maling tilbage på væggen, så er gipsmørtel/primer at foretrække og lige så nemt som at spartle.
Hvis det kun er nogle mm, kan man gøre det endnu lettere og bruge grovspartel, det bliver lidt dyrere men marginalt.
Er det en ren betonyta kan du også bruge pudsemørtel C. Det kræver lidt mere arbejde med at påføre og teknik for at få mørtlen til at hæfte.
Formålet med at dræne om er at få tørt på ydersiden af ydervæggen, så man får bort fugten og helst en isoleret yderside, så du får evt. fugtvandring udad. Med en rigtigt lavet ydervæg og drænering, burde du ikke have nogen fugt i væggen, og alle tre metoder ovenfor skal fungere.
Hvis det kun er nogle mm, kan man gøre det endnu lettere og bruge grovspartel, det bliver lidt dyrere men marginalt.
Er det en ren betonyta kan du også bruge pudsemørtel C. Det kræver lidt mere arbejde med at påføre og teknik for at få mørtlen til at hæfte.
Formålet med at dræne om er at få tørt på ydersiden af ydervæggen, så man får bort fugten og helst en isoleret yderside, så du får evt. fugtvandring udad. Med en rigtigt lavet ydervæg og drænering, burde du ikke have nogen fugt i væggen, og alle tre metoder ovenfor skal fungere.
Senest redigeret:
det er svært at sige, hvor tykt jeg vil lægge det, men hvis I leger lidt, så kan vi sige 1-7 mm, så har jeg lidt at spille med, fungerer det hurtigt med fx gipsbruk?
AnderS hvad mener du med grocspackel?
AnderS hvad mener du med grocspackel?
Et almindeligt håndspartel af grovere model, plejer måske at hedde håndspartel grov eller lignende. Går at spartle i lag op til 10-15 mm. Bliver en bredspartling af væggen.berne88 sagde:
Har man større ujævnheder så er gipsbrug / puds bedre som sikkert klarer 40-50 mm, men fungerer også udmærket i tynde lag.
Klik her for at svare