Har et kælderrum som nu skal ordnes.
Muret med iso-leca blokke, 4 år gammelt. Lige fine vægge. To ydervægge og to indervægge.
Skråning så det meste er egentlig over jord. Ca 16 kvm gulvareal med 210 cm lofthøjde.
Synes det virker som meget arbejde med almindelig puds.
Det ser ud til, at man skal have mindst 10 mm tykt og arbejde med afretningsbaner osv...
Findes der en genvej?
Kan man "bredspartle" med fx Cascos husfix eller noget andet?
Burde jo være nok med nogle mm tykkelse, omtrent som at bredspartle en strukturtapet?
Tænkte at rulle væggene hvide bagefter.
Var først inde på gipsbaseret puds, men det er måske dumt hvis der kommer lidt fugt inde i et hjørne.
Muret med iso-leca blokke, 4 år gammelt. Lige fine vægge. To ydervægge og to indervægge.
Skråning så det meste er egentlig over jord. Ca 16 kvm gulvareal med 210 cm lofthøjde.
Synes det virker som meget arbejde med almindelig puds.
Det ser ud til, at man skal have mindst 10 mm tykt og arbejde med afretningsbaner osv...
Findes der en genvej?
Kan man "bredspartle" med fx Cascos husfix eller noget andet?
Burde jo være nok med nogle mm tykkelse, omtrent som at bredspartle en strukturtapet?
Tænkte at rulle væggene hvide bagefter.
Var først inde på gipsbaseret puds, men det er måske dumt hvis der kommer lidt fugt inde i et hjørne.
Heidis murpuds, fungerer som gips men er cementbaseret og tåler dermed fugt og ånder. Gennemfarvet hvidt fra starten så du slipper for at male. Satte sådan noget op i en kælder for 7 år siden fungerer stadig godt.
Jeg pudsede for nylig væggene i min kælder, som jeg bruger som snedkerværksted, dvs. et lidt enklere rum. Jeg brugte B-brug og lagde det så tyndt det gik med pudsebræt uden aftræk. Jeg "smetede" mest på pudsen, så den dækkede, men ikke mere. Derefter gik jeg over med kvast, så malede jeg hvidt, og jeg er tilfreds med det.
Mine vægge var ikke særligt jævnt murede og havde en del rester af mørtel og beton, der var løbet ned, fra da de støbte hvælvingen. Dette sammen med tyndt puds og kvastet overflade gav et fint resultat. Lidt råt men med meget liv.
Mine vægge var ikke særligt jævnt murede og havde en del rester af mørtel og beton, der var løbet ned, fra da de støbte hvælvingen. Dette sammen med tyndt puds og kvastet overflade gav et fint resultat. Lidt råt men med meget liv.
Ardex A31 er nok det du vil have! Hurtigt, enkelt, primerfrit samt tørrer hurtigt! Findes i andre fabrikater men jeg kører mest med dette eller A30, du kan lægge det tyndt 0-5 mm.... hvis det er lige vægge! Held og lykke.....
Dovenlars!para sagde:
Puds du med C-brug og afretningsbaner. Det bliver godt og tager ikke særlig lang tid, hvis væggene er lige.
Pudse som nybegynder er ikke særlig let, og det er tungt og beskidt.
Jeg pudsede min tilbygning indvendigt. Blev ok (værksted, ikke så nøje). Nu er jeg i gang med ydersiden, bliver kanon. Sjovt at vide, at man har lært teknikken og nu kan lave flotte pudsninger!
Jeg pudsede min tilbygning indvendigt. Blev ok (værksted, ikke så nøje). Nu er jeg i gang med ydersiden, bliver kanon. Sjovt at vide, at man har lært teknikken og nu kan lave flotte pudsninger!
Nu er det klart. Gjorde som "pjodden"
Kørte " putsbruk C hånd" og bredspartlede på tyndt 2-3mm med en stor plastik-aftræksbræt.
Børstede derefter med våd kost så det blev lidt stribet, tog ca. 8 timer for hele rummet inklusive arbejdet med yderhjørner ved dør og vinduesnicher.
Nu skal det tørre nogle uger før maling.
Fræsede først for el også. Købte Julas betongfræser for 800 kr, skar som kniv i smør i lecan.
Kørte " putsbruk C hånd" og bredspartlede på tyndt 2-3mm med en stor plastik-aftræksbræt.
Børstede derefter med våd kost så det blev lidt stribet, tog ca. 8 timer for hele rummet inklusive arbejdet med yderhjørner ved dør og vinduesnicher.
Nu skal det tørre nogle uger før maling.
Fræsede først for el også. Købte Julas betongfræser for 800 kr, skar som kniv i smør i lecan.
Kan ikke huske hvilket mærke det var på pudsen. Pudsning C-hånd. Tror jeg købte det på Hornbach, men det findes overalt. Havde ingen primer, men støvsugede og børstede væggene først med våd børste, da de var støvede. Bankede også alt fugemørtel væk, der stak uden for fugerne.G Greenoz sagde:
Gjorde på samme måde i garagen for nogle år siden, men gjorde da "slutfinishen" med et afretningsbræt i plast i stedet for med børste. Gav en glattere overflade dengang.
Okay, tak for svaret. Jeg skal kaste mig ud i dette projekt meget snart tænkte jeg. Så meget flot ud på billedet du lagde op!P para sagde:Kan ikke huske hvilket mærke det var på pudsen. Pudsbrug C-hand. Tror jeg købte det på Hornbach, men det findes overalt. Havde ingen primer, men støvsugede og børstede væggene først med våd børste, fordi de var støvede. Bankede også alt mørtel væk, som stak uden for fugerne.
Gjorde på samme måde i garagen for nogle år siden, men gjorde da "slutfinishen" med en afretningsbrædde i plast i stedet for med børsten. Overfladen blev glattere da.
Klik her for at svare