Vi bor i en andelsbolig, som blev produceret for ca. 7 år siden. Loftet er sandgrenet på beton.
Vi opdagede for et stykke tid siden, at der er dannet revner i loftet i vores gang. Da jeg bankede lidt på området omkring revnerne, lød det hult på et område på præcis 1 m2. Rundt om var det helt stumt. Jeg troede først, at der var en slags lem under, men det virkede alligevel mærkeligt, at det skulle være lige midt på et betonelement.
I dag havde jeg maleren over for at male loftet og bad ham se nærmere på området. Det viser sig så, at det helt har sluppet fra betonen og bugter ned ca. 1 cm. Mange kilo, der hænger der, og som børnene kunne have fået i hovedet.
Jeg lod ham tage det løse materiale ned og sender nogle billeder her:
Hvis man ser på de sidste billeder, er det jo oplagt, at der er vældige variationer i tykkelsen. Min umiddelbare teori er, at det er gjort for tykt og derfor blevet for tungt.
Det er på ingen måde misfarvet, så jeg har ingen grund til at mistænke fugtskade. Men jeg har alligevel bestilt en fugtmåling fra HSB for at være sikker.
Hvad tror ekspertisen her? Er det normalt, at det er så tykt?
Det er vel egentlig mere end grængningen, der er sluppet. Det grå, er det nogen puds, som findes allerede ved levering af betonelementerne, eller sprøjter man det på på stedet?
Dette burde vel falde under foreningens ansvar at udbedre?
Lidt sent måske, men svarer alligevel. Det kan måske hjælpe nogen, der står overfor det samme problem.
Jeg arbejder som tjenestemand inden for byggeri, og min specialitet er beton. Har været med i udredninger, der berører netop betonstammer og beton.
Min forklaring behøver nødvendigvis ikke være rigtig, og for at sikre fejlkilden kan man have brug for at tage prøver og undersøge fejlen på stedet. Med det sagt er mit gæt sandsynligvis tæt på sandheden.
Det du ser på billedet er sandsynligvis et HD/F dæk. Det kan også være pladestøtter og måske endda RD plader. Når disse monteres, kan der opstå tandning mellem de forskellige elementer (blokkene). Årsagen til det kan skyldes en række forskellige årsager.
For at klare alle tolerancerne og få en jævn og glat underside skal man nogle gange spartle ujævnheder ud. Er der store afvigelser, er det almindeligt, at man gør det med reparationsmørtel til beton, som normalt er grå.
Mørtelen lægges ud fra tandningen, som i dette tilfælde er 15mm, og glattes ud, så ujævnheder forsvinder, og niveauforskelle bliver så tæt på nul som muligt. Det er grunden til, at den grå reparationsmørtel, man ser på billedet, har forskellig tykkelse.
Det man bør gøre ved en sådan reparation, er, at man først forbereder overfladen ved at rense den for slagger, rust og støv. Derefter påfører man en primer for at vedhæftningen skal være så stærk som muligt.
Med det sagt har man altså repareret en større ujævnhed mellem de to præfabrikerede elementer uden at forberede underlaget på den rigtige måde. Pladen har efter en tid løsnet sig og taget primeren med sig.
/M
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.