D
Jeg skal flytte en dørkarm 15 cm til højre og samtidig fjerne karmen (Måske kaldes det dørfoder). Jeg skal altså tage en side ned og bygge en side op.

Det er et 40'er hus med pudsede vægge på mursten.

Den side, jeg tager ned, bør ikke være nogen komplicerede ting. Jeg banker væggen ned og jævner hjørnet med puds og mørtel. Eventuelt med nogen forstærkning.

Men hvordan gør jeg på den anden side, hvor jeg skal bygge et vægstykke op på 15 cm.

Væggen er cirka 10 cm tyk.

Bygger jeg en konstruktion af træregler, så gips og derefter puds?

Bruger jeg bare træregler og derefter gips og springer pussen over?

Den puds, der sidder i lejligheden, har næsten ingen struktur (dvs. meget lig gipspladernes overflade).

D Derbyboy sagde:
Jeg skal flytte en dørkarm 15 cm til højre og samtidig fjerne karmen (Måske kaldes dørfoder). Jeg skal altså tage ned en side og bygge op en side.

Det er et 40'er hus med pudsede vægge på mursten.

Den side som jeg tager ned burde ikke være nogle problemer. Jeg banker væggen ned og jævner hjørnet med puds og mørtel. Eventuelt nogen forstærkning.

Men hvordan gør jeg på den anden side, hvor jeg har brug for at bygge en vægstump på 15 cm.

Væggen er cirka 10 cm tyk.

Bygger jeg en konstruktion af trælægter, så gips og så puds?

Kan jeg bare bruge trælægter og så gips og springe pudset over?

Det puds som sidder i lejligheden har næsten ingen struktur (dvs meget lig gipspladernes overflade).
Hvis det ikke er kælderplan, hvor fugt kan komme nedefra, så er det bare at lægte op med træ og gipse. Ved at der skal findes noget som ligner gipsplader, men er mere som puds/beton plader. Måske kan du skrue sådanne i stedet.

D
Nogen der ved, hvad de kunne være for plader?

Det er ikke kælder

En 10 cm tyk væg i et 40'er hus kunne være pudset letbeton. I så fald kan det være passende at bygge den nye vægstump op med letbeton og pudse med gipsgips.

Træregel kan være svært at fastgøre i den eksisterende væg, og træ bevæger sig altid, så du risikerer revner i forbindelsen mod den eksisterende væg.

D
Jeg tror det bedste bliver at fastgøre til den eksisterende træramme og bygge udad derfra.

D
Hvordan bygger jeg en væg i letbeton?

Har man net bør man lægge 1-2 cl puds på gipsplade?

D
Hvad tror I om at gøre sådan her,

Regel, sætte gips, banke ned en del af den eksisterende puds, sætte net og derefter pudse den nye vægstump.....

Jeg udvidede en dør (60 til 80) og havde lignende bekymringer. Jeg brugte halve sten til at fylde ud, så det blev tilstrækkeligt jævnt. Jeg satte også lægter i hvert hjørne for at have noget at montere karm og foder i. At blande gips ind i dette føles unødvendigt, du burde jo få lige så mange sten tilbage fra den ene side, som du har brug for på den anden.
Døråbning under renovering med mursten og værktøj spredt på gulvet; plastafdækning i baggrunden. Laser-nivellering af døråbning med træramme, halvt murstensfyld og værktøj, inklusive et laser-nivelleringsapparat på stativ.

• Synes
tobbbias og 1 anden
  • Laddar…
D
Tror snarere jeg har ytong og ikke hele sten.

Hvis jeg i stedet vælger gipsplade i niveau med den eksisterende væg. Kan jeg gnave ned kanten og lægge en spartelremse?

Altså hvordan gør man der, hvor den nye gipsplade møder den gamle puds?

Regla med 75x45 regel. Anvend gerne også montagelim foruden at skrue fast i gulv og væg. Sæt derefter almindelige gipsplader på hver side. Spartl derefter fugen mellem ny og gammel væg med et mediumspartelmasse som Alcro Hand eller Scotte LH. For at undgå revner mellem ny og gammel væg, lægger du en glasfiberstrimmel det våde spartelmasse over fugen.

• Synes
raspen86
  • Laddar…
D
Tak SpackelFredrik

Hvad tror I om at gøre sådan her? (se vedhæftet pdf)

Hvorfor ikke papstrimmel?

God tegning...papstrimmel bør undgås mellem forskellige underlag. Sæt glasfiberstrimlen (100mm bred) i den våde spartelmasse og lad det tørre. Spartel derefter, indtil du er tilfreds.

D
Vildt, små skridt fremad hele tiden. Tusind tak!

Skal gipset, der sidder yderst, "låget" ligge indenfor eller udenfor sidevæggene?

Dvs. skal samlingen pege lige frem eller til siden?

På tegningen ligger låget over sidebrikkerne, men jeg ved ikke, om det er korrekt.

Spiller ingen rolle egentlig. Bliver spartling på hjørnet i hvert fald

D
Spackelfredrik og I andre!

Kan jeg bruge PL200?

Du skriver ovenfor: "Brug gerne også sättlim foruden at skrue fast i gulv og væg".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.