Hej!
Jeg er i gang med at friske min kælder op i mit gamle hus. Jeg ved ikke, hvad der er for materiale på væggene, men det ser ud som om det er beton eller noget. Jeg er HELT uvidende om forskellige materialer.

Jeg tænker på at friske væggene op ved at mure, pudse eller hvad der er bedst, og lave nogle striber med den takkede overfladebehandler. Og også lægge lidt nye klinker på gulvet.

Kælderen er en ren kælder, der er lidt fugtgennemslag nogle steder. Jeg har ingen planer om at dræne da jeg ikke har tænkt mig at indrette dernede. Jeg har kun vaskerum, viktualiekælder og en bruser dernede (som jeg også skal sætte i stand senere).
Hvilket materiale bør jeg bruge for at lykkes, og så det tåler lidt fugt? Kan jeg male på det bagefter? hvilken farvetype.
Taknemmelig for hurtig svar da jeg planlægger at gøre dette på min ferie.

Klinker og fliser sætter jeg vel UDEN fugtspærre i kælderen hvis jeg har forstået det rigtigt??

Mvh Nip, kvinde med SNART helt nyrenoveret hus.

Man kan anvende noget, der kaldes puds mørtel C. Eller gipsmørtel, men i så fald IKKE på ydervægge, da det ikke fungerer så godt med den fugtvandring, der findes i kældervægge. Mal ydervægge med maling, der ånder! Der findes lidt forskellige typer, f.eks. silikatmaling.
Se hvordan man gør på "Din Byggare" på nettet!

Helt rigtigt, klinker uden fugtspærre. Jeg antager, at du mener, at du har brusekabine? Bare bruse direkte på fliser er nok ikke så heldigt. Så kræves det, at kælderen er fugtisoleret nedefra plus en hel del andet...

Senest redigeret:
Enig med Oskis. Jeg kan også anbefale Finjas VäggROT, det er en cementbaseret spartelmasse som er meget mere let at arbejde med end puds.

Hej

Undrer hvor svært det er at få fjernet gammel tapet på betonvæg i kælderen???? Har tænkt at spartle der, og male, hvis det også er muligt? Vil ikke lave regler og alt det, men er meget bekymret for fugten.

Ullis-husägaren sagde:
Hej

Undrar hur svårt det är att få bort gammal tapet på betongvägg i källaren???? Har tänkt att spackla på där sen og male om det også går? Vill inte regla och ha mig men är grymt orolig for fugten.
Måske ikke det rigtige sted for dit indlæg men prøv med lidt vand i en almindelig blomstersprøjte. Så plejer de at løsne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.