Dette er ikke sjovt :(
Gammeldags betonhulsten i grunden. Når man borer, rammer man ofte efter et par cm dybde et hulrum af tilfældig form. Eller i kanten på et hulrum, så borret trækker skævt.
Hvis man vil plugge for at skrue i, fungerer det ikke godt med almindelige metoder.
Tips?

Hvad skal du hænge op?
Hvor mange fastgørelsespunkter?
Over hvor stort areal sidder fastgørelsespunkterne?
Hvor stor vægt?
Hvor langt ud fra væggen vil tyngdepunktet være?

Vores fjernvarmecentral hænger oppe med fire skruer & plugs i betonhulsten, hængt i 13 år uden bekymringer.

Jeg har skrevet det til mange andre her i forumet, så jeg kan lige så godt gentage det igen. Sømpløk fungerer rigtig godt i betonhullersten.. Naturligvis kan der ikke være store "hulrum" i væggen, for så har ingenting bæreevne. Så må du nok banke overfladen op til hulrummet og fylde det med ny beton/husfix/cement/stærk puds. Fordelen med sømpløk er, at du ikke får nogen roterende bevægelser mod hulvæggen, men den udvider sig radielt udad, og på den måde "fræser" den ikke hullet yderligere ud. Tilpas størrelsen af sømpløkken efter dit behov. For eksempel brugte jeg 10 cm lange sømpløk til hattehylden, som var faldet ned 3 gange, da jeg brugte almindelige pløk.. Nu har den holdt sig oppe i to år indtil videre... Tidligere, når bedstemor kom forbi med sin frakke fyldt med 10 tusinde ting i lommerne, faldt hattehylden på mystisk vis ned.. :)

• Synes
Barkspade
  • Laddar…
Når installatøren skulle hænge yderdelen til vores Luft/Luft-varmepumpe op på ydersiden af vores kældervæg af betonhulsten, lavede han huller på måske 3 cm bredde, hvor han bankede træklodser ind. Derefter borede han huller i træklodserne til konsollerne. Han mente, at det fungerede altid, og det har i hvert fald siddet der i 6-7 år nu uden problemer.

De fleste betonhulsten har vel 2-3 "niveauer" med huller, så hvis man borer igennem yderskallen og mindst en mellemrumsvæg også (som ligger måske 7-8 cm inde?), så en plugg får støtte på flere steder end bare yderskallen, gætter jeg på, at det holder for det meste.

• Synes
NightRider
  • Laddar…
En kollega og flere af tipsene ovenfor er enslydende. Ekstra lange plugs/skruer, som går igennem flere hulmursvægge, er sagen.

• Synes
NightRider
  • Laddar…
Hvis der er store hulrum, og man rammer midt i dem, findes der jo masser af varianter, der er til plademateriale, som lægger en støtte bag pladen. Ellers ville jeg have presset en kemisk anker i og håbet på at fylde hullet.

Det endte med, at jeg bankede op kratrer og fyldte med fix, derefter omboring.

• Synes
NightRider
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.